hoe dap 1200 aansluiten op subbass kast 8ohm +/- 1000 watt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rodec mx180
    • Jan 2009
    • 6

hoe dap 1200 aansluiten op subbass kast 8ohm +/- 1000 watt

Graag had ik van iemand een antwoord gekregen hoe ik het best mn versterker (Dap p 1200) aansluit op een (sub) bass kast

specifiek type : B1800 pro van Behringer ( 1600 watt RMS)

Woofer werd onlangs de lucht in geblazen omdat hij volgens mij verkeerd aangesloten werd.
    Werd gewoon aangesloten in parallel mode (4 ohm) op kanaal A
    Mijn eerste mening was : 8 ohm aansluiten op 4 ohm versterker kan geen kwaad aangezien dit een kleinere belasting is.

Blijkbaar klopt dit niet aangezien de spoel er door is.

Woofer werd ondertussen vervangen door een nieuwe (beyema 700 watt- 8 ohm)
    Ik heb op de achterzijde van de versterker 2 schakelaars gezien:

1 voor massa onderbreking en
    1 met 3 standen: parallel, bridge en ??

Wat dien ik hier in te stellen?
  • Caspero
    • Oct 2006
    • 65

Even de specificaties opgezocht...

Dat ding geeft 1200 watt op 8 ohm in bridge. Dat had je dus in theorie prima kunnen gebruiken.
    Je geeft aan dat je nu een 700watt/8ohm woofer inzit.
    Op 8 ohm geeft die versterker 400 watt. Niet echt ideaal dus. Je had beter even kunnen kijken welke woofer er beter bij je versterker past.

BTW:
    Bij parallel maakt je versterker van 1 kanaal, 2 kanalen. Dus je geeft Kanaal A input. En dat word vervolgens door beide kanalen versterkt.

Bij bridge werken beide kanalen samen om meer vermogen op 1 kanaal te krijgen(je versteker is dus niet meer stereo).

En die laatste is geloof ik stereo, dan werkt je versterker 'normaal' oftewel, je A input word versterkt en word A output, en hetzelfde bij kanaal B.

Dat andere knopje zal de ground-lift wel zijn.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Originally posted by rodec mx180
      (sub) bass kast type : B1800 pro van Behringer ( 1600 watt RMS)
      Woofer werd onlangs de lucht in geblazen omdat hij volgens mij verkeerd aangesloten werd.
      ...
      Woofer werd ondertussen vervangen door een nieuwe (beyema 700 watt- 8 ohm)
      Niet geheel on-topic, maar misschien niet onbelangrijk: heb je wel gekeken wat voor speaker er in die kast kan, of had je die Beyma nog liggen of vond je hem wel mooi en heb je hem daarom maar gekocht? Een speaker in een verkeerde kast maakt rare sprongen...

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Ik weet niet hoe jij aan die (veel te hoge) vermogens komt, maar:
        Als ik kijk naar de specs van de B1800 zie ik staan: 400W RMS/8ohm, 600W pink noise
        De DAP geeft 2x400W in 8ohm, 2x600W in 4ohm.
        Lijkt me dat de versterker dus mooi combineert met de kasten.

Zet de versterker in 'stereo' of 'dual', weet niet hoe DAP het noemt.
        Zet hem dus NIET op 'parallel' of 'bridge'.
        Ik veronderstel dat je gewoon 2 baskasten hebt, dus hang je 1 aan het linker kanaal en 1 aan het rechterkanaal.
        Heb je 4 baskasten, moet je er 2 aan elk kanaal hangen en geeft de versterker dus 600W, terwijl je kasten 800W kunnen hebben. Voor 2 kasten per kant is deze versterker dus iets te licht...

Vergeet ook niet dat je de bassen geen full-range signaal mag geven! Je hebt dus een crossover nodig.
        Voor een Bassreflex kast heb je liefst ook een low-cut filter nodig, omdat onder de tune-frequentie van de baspoort je speaker geen weerstand meer voelt en dus de uitslag van de conus veel te groot wordt.

Ik lees nu ook dat de speaker vervangen geweest is.
        Bedenk dat niet zomaar elke speaker in elke kast bruikbaar is.
        Is de kast nagerekend voor de Beyma speaker en opnieuw getuned? Anders zou het wel eens kunnen dat die Beyma ook niet lang zal leven...

Daarnaast:
        Een versterker 'is' geen 8 of 4 ohm.
        De versterker levert een bepaald vermogen aan je verbruiker (luidspreker). Als de weerstand groter is (8ohm) levert hij gewoon minder vermogen dan wanneer de weerstand kleiner is (4ohm).

ALS de kast is aangepast voor de nieuwe Beyma speaker, dan is je versterker nu te licht geworden. Je hebt dan een zwaardere nodig. Is de kast NIET aangepast, zou ik zeker geen 700W op die speaker zetten (zelfs 400W kan al teveel zijn), of hij gaat stuk.

Als je de versterker in 'bridge' mode gaat zetten, combineer je de 2 kanalen tot 1 kanaal. De versterker kan dan 1200W leveren aan een belasting van 8 ohm. Je speaker is maar 700W dus dan levert de versterker veel te veel vermogen.
        Minder dan 8ohm (in bridge mode) is niet toegelaten voor deze versterker. Je kan dus geen 2 kasten parallel hangen, want dan krijg je 4 ohm, en dat kan de versterker niet aan.

Die 'massa onderbreking' hoef je wellicht niet aan te zetten. Dit hangt een beetje af van de technische opstelling van de versterker.
        Als de stekker van je mengtafel bijv. in gebouw1 insteekt, en je netspanning voor de versterker komt van gebouw2, dan kan het nodig zijn om die 'ground lift' wel aan te zetten. Of mengtafel op zaalspanning en versterker op agreggaat, 'ground lift' aan...
        Last edited by Dikke Foaf; 23-01-09, 21:32.

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Gewoon een speaker in een kast steken die niet op die speaker afgestemd is, kan een Powerdip opleveren. Als je dat hebt, kan op bepaalde frequentie's 50Watt al genoeg zijn om je speaker finaal om zeep te helpen...

Comment

• rodec mx180
            • Jan 2009
            • 6

aan 4uss;

Ik ben bij erkende dealer langs geweest en heb hen verteld dat mijn woofer er door geblazen werd ( specificaties van de woofer hebben ze gezien want ik had hem bij)
            ze hebben hem opengesneden en me de verbrandde spoel getoond.
            Ik heb hen ook gemeld welke versterker ik heb.
            Ze hebben mij die beyema woofer nieuw verkocht als vervanging voor de Behringer woofer die ze niet in stock hadden.
            Waarom deze??
            Omdat deze volgens hen best aan leunde bij de originele en voor een betaalbare prijs.
            Ik verwacht van één van de grootste invoerders van België toch wel dat ze mij als regelmatige klant niet bedotten.
            K heb hen wel vergeten te vragen wat met mijn versterker te doen.
            Veel volk in de winkel en een telefoontje gekregen van een klant....

Comment

• rodec mx180
              • Jan 2009
              • 6

Voor alle duidelijkheid :

Het gaat hier om slechts 1 basskast (heb trouwens slechts 1 dergelijke)
              Wat uw (dikke foaf) opmerking i.v.m. crossover betreft : die stond er ook tussen
              specifiek :BST fudge 223
              Alleen zijn de potentiometers en de knopjes die er op staan mij niet zo duidelijk voor wat ze allemaal dienen.
              Waarschijnlijk als filterregeling???

Even de knopjes opsommen:

4 draaiknoppen / kanaal
              en 3 drukknoppen / kanaal

draaiknop 1 : input gain traploos in te stellen van -12 tot +12 (midden = 0)
              draaiknop 2 : xover freq mid/high low/high traploos in te stellen van 45 tot 960 Hz(midden=240)
              draaiknop 3 ; gain mid output , low output traploos in te stellen van -oneindig tot +6 db
              draaiknop 4 ; gain high output traploos in te stellen van -oneindig tot +6 db

drukknop 1 : 40 Hz low cut (staat naast gain input draaiknop)
              drukknop 2 : "inv" en staat bij gain mid output low output draaiknop
              drukknop 3 : "inv" en staat bij high output draaiknop

Hoe stel ik nu deze best in?

Heb wel al gehoord dat de klank veranderd en dat er meer of minder output uikomt bij de output knoppen .
              Maar wat is nu de beste instelling zonder mn basskast pijn te doen??

Nog eventjes de schuifschakelaar op de versterker nagekeken:

3 standen :
              Bridge
              Parallel
              Stereo

Dus de versterker gewoon in stereo zetten en crossover er tussen en gewoon op één kanaal de basskast aansluiten???Dus die nieuwe beyema woofer kan er dan niet meer doorgeblazen worden?

Versterker stond op "parallel"
              Zou dit de reden zijn dat de woofer erdoor is gegaan?

Comment

• rodec mx180
                • Jan 2009
                • 6

Nogmaals de secificaties nagekeken (ook op Behringer website)
                Het was wel degelijk 1600 watt
                Het gaat om een Basskast : Behringer B1800 X pro voor alle duidelijkheid
                Er staat ook bij dat er een ingebouwde crossover inzit...
                Waarom dan nog een extra uitwendige crossover plaatsen?
                Is dit eventueel een aanleiding van mijn defecte speaker?

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by rodec mx180
                  ze hebben hem opengesneden en me de verbrandde spoel getoond.
                  Dat komt vrijwel zeker door de eerder genoemde Powerdip...

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

'Parallel' zorgt er gewoon voor dat beide kanten L en R hetzelfde input signaal krijgen, je hoeft dus alleen input L aan te sluiten. Aan het vermogen dat je versterker levert veranderd niks. 'Parallel' mode zou dus niet de oorzaak mogen zijn van het opblazen van je speaker.

Uit de manual blijkt inderdaad dat als je de baskast op 'passive' zet, je geen externe crossover meer nodig hebt.

Ook blijkt uit de manual dat de speaker toch maar 400 a 450W rms of aes is.

Ook zegt de manual recommended external crossover frequency: 175Hz.

ivm het vermogen van je nieuwe speaker:
                    Je versterker is nu eigenlijk te licht voor je nieuwe speaker (versterker: 400W, speaker: 700W). Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, dit kan perfect werken maar let erop dat je uit de 'clip' blijft. Je haalt er alleen niet het maximale volume uit. Indien die DAP genoeg volume levert voor jou, kan je deze perfect gebruiken.

Je zou een 2,5 a 3dB aan geluidsdruk kunnen winnen door een versterker van 700W 8ohm aan te schaffen. Maar dan adviseer ik wel om de kast en speaker te laten bekijken/narekenen/simuleren door een professioneel kastontwerper/bouwer. Zo weet je bij hoeveel vermogen je aan de limiet van de speaker komt (xmax) en wat dus eigenlijk het maximum vermogen is dat je op de kast mag zetten.

Die 40Hz low cut had je kunnen gebruiken op je crossover met de oude speaker erin (zie manual). Voor de nieuwe speaker moet je het advies van de kastontwerper/bouwer opvolgen.
                    Ook de crossoverfrequentie (indien je externe crossover gebruikt) hangt weer af van die nieuwe combinatie kast-speaker die je nu hebt -> weer advies inwinnen.

Staar je ook niet blind op de vermogensopgave van Behringer, ik zie zelfs bij hun kastjes van 550W (rms-variant) een peak vermogen staan van 2200W, wat uiteraard maar weinig speakers echt zullen overleven...

Als jij zegt dat jou leverancier de Beyma als geschikte vervanger zou hebben aangegeven dan kunnen wij helaas niet weten op basis van wat hij dit besluit heeft genomen. Als dit een professioneel iemand was, zou je er kunnen vanuit gaan dat je die 400W daar wel mag op zetten, alleen kunnen we hierover nooit garanties geven...
                    Last edited by Dikke Foaf; 24-01-09, 22:36.

Comment

• rodec mx180
                      • Jan 2009
                      • 6

nog snel eens de specificaties van de beyma woofer nagekeken.
                      Het is een beyma 18G40 van 700 Watt AES
                      Ondertussen is die al ingebouwd in de Behringerkast (B 1800 x pro)
                      Ik heb hem nog niet laten spelen.
                      Wilde eerst zeker zijn dat hij niet meteen de mist in ging :-)
                      dus met de dap p 1200 moet het lukken in stereo mode, en met de extra crossover er tussen.
                      Instellingen van die crossover blijven nog steeds een vraagteken???
                      alleen goed opletten dat de versterker niet in de clip gaat en dit zal me dan normaal gezien geen problemen opleveren als ik alles goed begrepen heb.

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

Een beetje zelf zoeken en inlezen kan heus geen kwaad hoor.
                        Zoek eens wat op crossovers, als ik je beschrijving lees lijkt het op een Behringer, de manuals van Behringer zijn nogal uitgebreid daarin.

Zet al je gains op '0', je wilt immers geen versterking of verzwakking.
                        'inv' draait je fase om, dit heb je dus niet nodig, niet indrukken dus.
                        40Hz low cut zet je maar aan.
                        crossover frequentie zet je op 175Hz max. eventueel met wat luisteren kan je dit nog verlagen als dit beter zou klinken (hangt af welke toppen je erop zet enz.)

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

crossover frequentie zet je op 175Hz max.
                          Da's al redelijk hoog hoor... 90..120 is realistischer voor een sub
                          En 40 Hz low cutten voor een sub? Tja, gebruik dan geen sub maar gewoon een 15" fullrange kast zou ik zeggen. Je wil toch sublaag dus waarom dan net sublaag gaan affilteren?
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• rodec mx180
                            • Jan 2009
                            • 6

vanavond D-day :-)
                            Ik zal hem eens uittesten
                            Alle gains op nul zetten en met crossover frequentie zal ik n beetje experimenteren tussen 100 Hz en 175 Hz.
                            en als ik hem er door blaas dan ben ik jammerlijk een 275 euro armer :-(
                            Dan is het amen en uit voor mij met deze werkwijze ...dan maar een gepowerde basskast aanschaffen van Mackie de topjes srm 450 heb ik trouwens al.
                            Toch bedankt aan allen die me advies gegeven hebben

Comment

• Dikke Foaf
                              • May 2003
                              • 618

Originally posted by laserguy
                              Da's al redelijk hoog hoor... 90..120 is realistischer voor een sub
                              En 40 Hz low cutten voor een sub? Tja, gebruik dan geen sub maar gewoon een 15" fullrange kast zou ik zeggen. Je wil toch sublaag dus waarom dan net sublaag gaan affilteren?
                              Ik weet dat het sub rond de 40-50Hz zit, en dat f=175Hz hoog is voor een sub, echter baseer ik me op de manual van Behringer. Die geschreven is voor de combinatie kast+speaker.
                              Dat Behringer een kast met deze 'recommendations' een 'sub' noemt, daar kan ik ook niks aan doen.
                              Zoals duidelijk heeft de TS de defecte speaker vervangen door een nieuwe alternatieve speaker, die het best zou aanleunen bij de originele, volgens zijn speakerleverancier. (al kunnen wij natuurlijk niet weten op welke informatie en parameters de speakerleverancier zich baseerde om dit als alternatief voor te stellen).
                              Ik kan er nu vanuit gaan dat de manual van Behringer ongeveer blijft gelden...
                              Ook zegt de TS nergens dat zijn doel is om echte subfrequenties te versterken, want dan zouden we hem deze kast/merk nooit aanraden gezien de specs ervan.
                              Het is geweten dat onder de poort-tuning-frequentie de speaker geen luchtweerstand meer voelt en dus heel makkelijk met weinig vermogen over zijn xmax gaat. Gezien de originele specs 40Hz aanbevelen (zie manual, freq response is vanaf 40Hz -10dB opgegeven, wat op zich al belachelijke meting is). Het lijkt me dus dat de poort tuning niet op 40Hz zit. Voor deze kast lijkt me dus 40Hz low cut, niet zo'n slecht idee te zijn.

De juiste crossoverfrequentie is een technisch en soms ook auditief afwegen. Als de top die je erbij gebruikt pas begint op 200Hz, is het wel best dat je 'sub' doorloopt tot 200Hz, als kast+speakercombinatie dit ook technisch toelaten.
                              Echter is dit informatie die de TS ons niet heeft gegeven.

Comment

Working...