Aarding Rack icm Sennheiser EW

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Aarding Rack icm Sennheiser EW

Heren,

Graag jullie expertise inzake het volgende: Ik heb een 19"-flightcase met daarin Sennheiser EW ontvangers en IEM's. Zoals we (allemaal) weten zijn deze 12V DC via een adaptor. De stroom komt via het aansluitpaneel binnen op Powercon en wordt weer doorgelust.

Mijn vraag: moet dit paneel geaard worden (net zoals de strips e.d.) of niet? Ter info: Op het aansluitpaneel zitten de Powercon's, XLRen en de antenne's (BNC chassisdelen).

Dit ivm 2 dingen: de 220V die er via de Powercon binnen komt en de eeuwige aardlussen/brommen op het audiosignaal (voor info: behuizing van XLR NIET aangesloten, alleen 1-2-3). In principe is de EW ontvanger/IEM wel veilig en hoeft dus niet geaard te worden want 12V DC en dubbel geisoleerde adaptor.

Dus: wat is het slimste/beste?
    Last edited by Outline; 24-01-09, 18:15.
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

SCHOPJE...

Echt niemand die er even aan wil? Ivm veilige en onveilige Voltage's...

Overigens wel leuk dat we eeuwig kunnen bomen over de simpelste aansluiting maar dat dit dan niet iets losmaakt. Lijkt me ansich toch wel een leuke om over te bomen...
    Last edited by Outline; 26-01-09, 20:25.

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Op het paneel zit 230 in de vorm van een powercon, dus zeg ik: aarden.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

er ligt 230 v in je rack. Dus alles waar je mee in aanraking kan komen leg je aan de (rand) aarde Alles wat je niet geaard wil/moet hebben leg je dus geïsoleerd van je aarde. Die EW ontvanger zal denk ik niet snel last hebben van een aardlus. Da's ook een voordeel vaan draadloos Maar ligt alleen maar aan 12v DC dus ook niet meteen nodig om te aarden. En aangezien je alleen pen 1,2,3 aansluit moet dit eigenlijk wel goed gaan.
        ~Clearsound~

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

De Powercon is bij de aansluitingen dmv krimpkous dubbel geïsoleerd. En de ontvanger draait op 12V. Eigenlijk zou je dan niet hoeven te aarden.

Zeg ik... Nu alleen nog het zeker weten. Wat als bv. de trafo kortsluit en de 220V rechtstreeks doorstuurt?

De grap is namelijk dat ik al meerdere rackjes met EW's heb gebouwd voor diverse personen en dat de een het WEL geaard wil, maar de ander dan weer absoluut NIET. Ook vanwege de hierboven genoemde reden (aardlus/veilige spanning/enz). Dus vandaar dat ik het nu toch wel 'ns echt duidelijk wil hebben!

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Tja,

Ik zeg nog steeds, 230 aanwezig -> aarden

Vanuit mijn werk (bouw van radio en recodingstudio´s & wagens) zit ik al jaren met aardingsnormeringen te spelen.
            De overbekende ster-aarde is een leuke, maar de oude NOS stelde bijvoorbeeld dat als je zorgt voor veel kleinere aardlussen (zoals binnen je rek als je het "niet goed" doet) dat al deze aardlusjes elkaar opheffen. Gek genoeg blijkt dat nog te werken ook. Het enige waar je echt "bang" voor moet zijn is hele lange aardlussen (zeg, vanaf randaarde, via multi van >30m, via randaarde weer terug naar je tafel). Kleine lusjes binnen je rek geven in principe verdacht weinig ellende. Zeker niet als er zo weinig 230 in je rek zit (als ik het goed begrijp zit in jou rek alleen een ontvanger en een aansluitstrip).

Zelf aard ik al mijn panelen, of de 230 nou afgeschermt is of niet.

Overigens is een powercon afschermen met krimpkous geen dubbele issolatie, maar enkele.

In geval van twijfel kun je nog overwegen om 10 ohm in serie met 100nF op te nemen i.p.v. je aarde vanaf je powercon.
            Elektrisch gezien zit je dan "behoorlijk" geaard, maar je verstoord er wel de stroom door de aardlus mee waardoor je geen aard ellende hoeft te verwachten. (oud truukje, maar werkt prima).

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Outline,

Het aansluitpaneel is een zogenaamd vreemd geleidend deel. Deze dient altijd vereffend te worden. Dit moet met een aanvullende vereffeningsleiding. De aderdiameter hiervan mag gelijk zijn als die van de voedende kabel, in jouw geval zal dit waarschijnlijk 2,5 mm zijn.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Outline
                De Powercon is bij de aansluitingen dmv krimpkous dubbel geïsoleerd. En de ontvanger draait op 12V. Eigenlijk zou je dan niet hoeven te aarden.

Zeg ik... Nu alleen nog het zeker weten. Wat als bv. de trafo kortsluit en de 220V rechtstreeks doorstuurt?

De grap is namelijk dat ik al meerdere rackjes met EW's heb gebouwd voor diverse personen en dat de een het WEL geaard wil, maar de ander dan weer absoluut NIET. Ook vanwege de hierboven genoemde reden (aardlus/veilige spanning/enz). Dus vandaar dat ik het nu toch wel 'ns echt duidelijk wil hebben!

Een EW ontvanger wordt gevoed door een adapter en die is in dit geval dubbel geïsoleerd. Je kunt de ontvanger nietrechtstreeks aarden en dubbelgeïsoleerde apparaten mogen ook niet geaard worden.
                De ontvanger komt in een rack via een rack-mount en de behuizing ligt derhalve aan het frame van het rek en dat is wel geaard als het goed is.
                Bij de EW ontvangers zitten de antennes met kartelringen op het frame. Er is dus wel een aardlus denkbaar voor audio:
                geaard rack-EW rackmount-EWkast, via de bnc naar de print en vandaar naar pen 1 van de XLR of sleeve van de jackplug.
                In voorkomend geval, moet je dus pen 1 wel of niet aansluiten.
                Voor mobiele racks, moet je misschien wel een groundliftschakelaartje erbij zetten.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by speakertech
                  Een EW ontvanger wordt gevoed door een adapter en die is in dit geval dubbel geïsoleerd. Je kunt de ontvanger nietrechtstreeks aarden en dubbelgeïsoleerde apparaten mogen ook niet geaard worden.
                  De ontvanger komt in een rack via een rack-mount en de behuizing ligt derhalve aan het frame van het rek en dat is wel geaard als het goed is.
                  Bij de EW ontvangers zitten de antennes met kartelringen op het frame. Er is dus wel een aardlus denkbaar voor audio:
                  geaard rack-EW rackmount-EWkast, via de bnc naar de print en vandaar naar pen 1 van de XLR of sleeve van de jackplug.
                  In voorkomend geval, moet je dus pen 1 wel of niet aansluiten.
                  Voor mobiele racks, moet je misschien wel een groundliftschakelaartje erbij zetten.

Speakertech
                  Kijk, dit is dus waar ik zelf aan zat te denken. Heb er alleen nog geen tijd voor gehad om dit te controleren. Als dit zo is, ben ik natuurlijk flink de Sjaak. Tijd om het even te meten!

Over het dubbel isoleren van de Powercon: Krimpkous per gesoldeerde aansluiting en om de hele Powercon heen lijkt mij altijd nog dubbele isolatie...

Ik denk dat ik (om het voor mezelf makkelijk te houden) gewoon op dubbel isoleren en ongeaard paneel ga houden. Ik voorkom liever dan dat ik genees. Ook omdat werken met een schakelaar ook verkeerd kan gaan en de nodige problemen op kan leveren.

Leuke aan het hele verhaal: steek in de adaptor in bv. een 220V-stekkerblok met losse stekker, dan is dit hele verhaal niet van toepassing...

Om het allemaal makkelijk te houden!

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by Outline
                    Over het dubbel isoleren van de Powercon: Krimpkous per gesoldeerde aansluiting en om de hele Powercon heen lijkt mij altijd nog dubbele isolatie...

Originally posted by wikipedia
                    Dubbelgeïsoleerd wil zeggen dat een apparaat of machine elektrische isolatie heeft tussen zowel de elektrische onderdelen ervan en het chassis als tussen het chassis en alle aanraakbare delen van de machine. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn ook bij een enkele fout in het systeem veilig t.a.v. het gevaar van elektrocutie. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn in Nederland altijd aangesloten met een tweepolige netstekker die ook in contactdozen kan worden gestoken die voor geaarde apparatuur gebruikt kan worden. Hiermee onderscheiden ze zich van enkelvoudig geïsoleerde apparaten (deze zijn voorzien van een tweepolige stekker die uitsluitend in contactdozen zonder aardaansluiting kunnen worden gestoken) en geaarde apparaten, die zijn voorzien van een randaardestekker.
                    Jouw powercon kun je dus eenvoudigweg niet dubbelgeisoleerd maken door 2 stukken krimpkous te gebruiken. 't is dan we 2x geisoleerd, maar niet dubbel

Je chassis is je 19" rek + paneel en dat is tevens je aanraakbaar deel. Mocht je overwegen om plexiglas aan de buitenkant over je paneel te maken + geisoleerde bouten te gebruiken, dan is dubbel isoleren mogelijk.

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

waarom zou je problemen krijgen?
                      de aardlus die je maakt is alleen via het aansluitpaneel
                      Als al je aansluitingen via het aansluitpaneel lopen zie ik helemaal geen problemen, want die is dik en alle aardstromen van en naar andere racks toe (via xlrs) word zo goed als volledig afgevoerd via de randaarde.
                      Als je maar de powerconrandaarde aan de aansluitplaat vastmaakt.
                      De ew ontvangers zijn zwevend (adapter aardvrij) dus daaar gaat niks heen en weer lopen.
                      En dan het volgende: als je toch nog problemen krijgt: je hoeft de pin1 van de ew-uitgang niet aan het aansluitpaneel (en dus randaarde) vast te maken, mag wel. kan ook alleen met en HF ceetje en dan (bv 100pf hoogwaardig, evt parallel met weerstand 150 ohm oid) en dan een lift-switch parallel...
                      knoppen en waarden :)

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by dokter dB
                        De ew ontvangers zijn zwevend (adapter aardvrij) dus daaar gaat niks heen en weer lopen.
                        .
                        Zoals ik al vertelde, gaat dat niet op als ze met de rackmount van Sennheiser in een rack zitten. Voor mobiele sets, die in verschillende configuraties gebruikt worden, kan een groundliftschakelaar tussen pen 1, al dan niet met een r/c schakelingetje wel handig zijn.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Originally posted by speakertech
                          Zoals ik al vertelde, gaat dat niet op als ze met de rackmount van Sennheiser in een rack zitten. Voor mobiele sets, die in verschillende configuraties gebruikt worden, kan een groundliftschakelaar tussen pen 1, al dan niet met een r/c schakelingetje wel handig zijn.

Speakertech
                          hoezo dan, die adapter is toch aardvrij gast, dan maak je dus nooit een randaardeloop
                          knoppen en waarden :)

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

[quote=SoundOfSilence;498006]Jouw powercon kun je dus eenvoudigweg niet dubbelgeisoleerd maken door 2 stukken krimpkous te gebruiken. 't is dan we 2x geisoleerd, maar niet dubbel

Wat is het verschil tussen twee keer en dubbel?
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Zeg jongens, kunnen we het zelf allemaal nog wel volgen?

Ik zeg niet dat ik alles weet (maar ook niet dat ik niets weet), maar om nou te zeggen dat het 'n eitje is... (klasse 1 versus klasse 2, mag dat überhaupt wel gecombineerd worden qua behuizing? Want dat doen we hier feitelijk.)

Werk- en aanvaardbare oplossing(?): paneel aan randaarde, pin 1 op XLR-bekabeling (intern) aan ontvanger-kant niet aansluiten.

2 dingen nog: BNC's zitten ook op paneel en de behuizing van XLR wordt hier nooit aan pin 1 gehangen. Werd dit wel door sommigen gesuggereerd? Overigens, pin 1 bij een EW-ontvanger hangt dus wel degelijk aan de metalen behuizing.

Comment

Working...