Verlichting via computer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MacHolland
    • Jan 2009
    • 8

Verlichting via computer

Hallo, ik heb alles afgezocht maar niets gevonden dat mijn vraag kon beantwoorden dus dan maar hier.

Ik hoop overigens ook dat ik in het goede gedeelte zit.

Om mijn vraag even kort samen te vatten, als ik dan al die Drive-in shows etc ziet doet iedereen dat veel met computers etc. Ook zie ik vaak belichting via de computer gaan.
    Nou was mijn vraag, is dit ook mogelijk zonder DMX? Dus gewoon via een speciaal kastje in het stopcontact etc? Het is niet om te dimmen ofzo alleen maar voor het aan en uit krijgen.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Alvast bedankt.
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

Waarom zou je het dan via de computer doen?
    Als het puur aan/uit is dan ga ik toch voor een switchpanel (of switchbox als het toch op DMXtafel moet...)

Met een beetje handigheid en een "old-school" printerpoort, kun je 8 kanalen aan/uit zetten, moet je wel een schakelingetje in elkaar prutsen.

grtzz DJ nn
    ... the sound of silence...

Comment

• MacHolland
      • Jan 2009
      • 8

Originally posted by DJ nn
      Met een beetje handigheid en een "old-school" printerpoort, kun je 8 kanalen aan/uit zetten, moet je wel een schakelingetje in elkaar prutsen.
      Maar dat schijnt niet echt 100 safe te zijn?

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Je kan gewoon een huis-tuin-en-keukenlichtschakelaar aan een snoer zetten, kun je ook je lamp aan/uit schakelen.

Het klinkt allemaal een beetje vaag: wat wil je schakelen en waarom moet het perse op een moeilijke manier (in plaats van DMX-oplossingen)?

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Originally posted by MacHolland
          Maar dat schijnt niet echt 100 safe te zijn?
          ligt er natuurlijk aan of je het wel kunt he.

en anders kun je toch de kant-en-klare switches gebruiken. Snap het principe niet dat het met de computer moet. Met die switches kun je ook makkelijk uitbreiden en gebruikmaken van draadloos met een afstandsbediening.

toch?
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• MacHolland
            • Jan 2009
            • 8

Het worden waarschijnlijk verschillende lampen, zowel lichteffecten/discolampen als een stel moonlights (tenminste ik denk dat het moonlights zijn).

En ik heb het liever niet met DMX omdat ik daar ten eerste geen kaas van gegeten heb. En ik al weet dat er een paar lampen niet DMX gestuurd zijn.
            Last edited by MacHolland; 02-02-09, 00:02.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Dat is het mooie van DMX: in kleine opstellingen zijn ze ook heerlijk hufterproof en simpel.

Allersimpelst (Geen DMX).
              Ook simpel (heeft DMX nodig).
              DMX op je computer.

Grote voordeel: vanaf 1 plek al je lichteffecten aansturen, programmeerbaar (complexere effecten maken), universeel, makkelijk uit te breiden, stuk minder kabels die naar je lichtbrug gaan. Je hoeft niet perse te weten hoe het DMX-signaal is opgebouwd om de knoppen te kunnen drukken in zo'n kleine/simpele set-up.
              Last edited by jurjen_barel; 02-02-09, 00:07.

Comment

• MacHolland
                • Jan 2009
                • 8

Maar dat is dan weer net iets over het budget.

Het is wel een handig ding.

Enttec Open DMX USB | Dongle | Freeware - J&H Licht en Geluid
                Of de:
                Velleman USB DMX interface K8062.

Deze 2 ook mogelijk?
                Last edited by MacHolland; 02-02-09, 00:45.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Is inderdaad ook mogelijk. In principe maakt het niet uit welke sturing je gebruikt, de ontvangende apparaten zien toch geen verschil. Meestal kies je de sturing op wat ermee mogelijk is, hoe je programmeert (smaak), etc. Voor jouw situatie is het nog niet nodig heel kritisch te worden.

Let alleen wel op: de sturing heeft een 5polige uitgang, de switchpack (voor zover ik weet) een 3polige ingang. Verloopje bijbestellen dus!

Comment

• MacHolland
                    • Jan 2009
                    • 8

Originally posted by jurjen_barel
                    Let alleen wel op: de sturing heeft een 5polige uitgang, de switchpack (voor zover ik weet) een 3polige ingang. Verloopje bijbestellen dus!
                    Hmm, goed gezien. Zo ver was ik nog niet! Ik zal even kijken wat ik ga doen. Het is een ideale oplossing. Maarja zoals vele met mij zullen ervaren blijft dit een dure hobby.

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb nu toch weer een beetje geleerd over de DMX functies en dit is voor mij toch het beste.

Comment

• MacHolland
                      • Jan 2009
                      • 8

Toch nog even een vraagje:

Als ik die switch koop + zo'n USB convert dan heb ik toch maar 1 zo'n kabel nodig om het via de computer aan en uit te krijgen?

En wat als die switch vol is en ik wil overstappen op een DMX switch? Kan ik het dan nog steeds via dat USB ding doen?

Comment

• MacHolland
                        • Jan 2009
                        • 8

Toch nog een tweede vraag. Kan ik met die switch + dat USB ding ook de lichten dus de stopcontacten in de switch appart aansturen? Of is het gewoon zo dat ik dus via mijn laptop op aan druk dat al die lampen in de switch aanspringen???

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

Het zit zo:
                          Laptop heeft stroom nodig (1 stekker), de switchpack moet met 1 stekker stroom krijgen en dan loopt er 1 signaalkabel van je laptop (USB-DMX-doosje) naar je switchpack. Over deze signaalkabel kun je max. 512 kanalen sturen, de switchpack kan naar 4 kanalen 'luisteren'.

Voorbeeld: je stelt in je software in dat je 4 verschillende lichteffecten hebt die op kanaal 1, 2, 3 en 4 zitten. Vervolgens ga je naar je switchpack en zet die op startkanaal 1 (staat netjes in de handleiding en zal waarschijnlijk al standaard op 1 staan). Vervolgens zal uitgang 1 reageren op DMX-kanaal 1, uitgang 2 op DMX-kanaal 2, etc...

Comment

Working...