Radio beluisteren op microfoonkanaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Radio beluisteren op microfoonkanaal

[FONT=Verdana]Beste forumleden,[/FONT]

[FONT=Verdana]Ben net van een klusje en het volgende is me voor gevallen:[/FONT]

[FONT=Verdana]Vandaag was de dag dat de repetitie volledig werd gedraaid met het geluidssysteem. Dit was op een middelbare school. Waar een keer in de 2 jaar flink word uitgepakt met het organiseren van een (zoals zij het noemen) cabaret avond. De voorstelling (die in maart wordt gehouden) bestaat uit:[/FONT]
    [FONT=Verdana]- zang[/FONT]
    [FONT=Verdana]- dans[/FONT]
    [FONT=Verdana]- cabaret[/FONT]
    [FONT=Verdana]- theater stukjes[/FONT]
    [FONT=Verdana]- bands (pop, rock, ect.)[/FONT]
    [FONT=Verdana]- live Big band +/- 30 mensen. (op vorige repetitie, want ze waren vandaag er niet bij)[/FONT]

[FONT=Verdana]Allemaal wel leuk en gezellig. Nog een beetje gestuntel hier en daar, en vooral met de stukjes theater. Want die wisten ook nog niet helemaal hoe ze het allemaal wilden klaar spelen. Maar dat maakte mij niks uit, want daarvoor is een repetitie en had ik nog een beetje rust.[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik stond daar met een oud beestje, een Yamaha GA24/12. Een effectenrack er tussen. En een multiblok. Gewoon basic. Met een systeempje van de school zelf Een of ander merk dat Laney heet. Heb ik ook geen specs van want volgens de organisatie waren ze onderhanden genomen door PA-boer-om-de-hoek-man.[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik moet zeggen het klonk op de repetitie nog niet zo slecht. Maar waarschijnlijk bij de uiteindelijke uitvoering dat we een andere set hebben staan.[/FONT]

[FONT=Verdana]Afijn. Dat ging allemaal wel zo lekker. Bandjes geen problemen. Solo zangers/zangeressen geen probleem.[/FONT]

[FONT=Verdana]Toen. Pauze, ze hadden 10 minuutjes pauze. Eerste groep die kwam was een koortje. En hoewel we het met de voorstelling enkele HSP micro's zullen huren. Had ik het nu moeten doen met enkele Sennheiser E 845s.[/FONT]

[FONT=Verdana]Heel koor geholpen met hun geblair. Hoor ik een irritant geluid wat leek op een brom. Dus ik gezocht wat het was. Bleek het te zitten op een van de microfoons.[/FONT]

[FONT=Verdana]Daar ontving ik een of andere Nederlandstalige radio zender op.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Ik denk WTF. Hoe kan dat nou weer. Het was zo storend. Want het was niet zomaar ruis. Maar VERSTAANBAAR ruis. Alsof ik gewoon op dat kanaal een Radiozender had staan.[/FONT]

[FONT=Verdana]Om mijn verhaal toch maar te eindigen. [/FONT]

[FONT=Verdana]Hoe kan het dat ik radio ontving, en hoe kan ik het ook weer voorkomen[/FONT]

[FONT=Verdana]ik hoop op een reactie van jullie [/FONT]

[FONT=Verdana]mvg[/FONT]

[FONT=Verdana]Robin [/FONT]
    Last edited by dj-wojcik; 07-02-09, 14:03.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]
  • Aart Rietveld
    • Aug 2004
    • 190

Hallo Robin,

Waarschijnlijk is er ergens in de microfoon of in de kabel iets mis met de afscherming. Je loopt dan de kans dat een (middengolf-)zender inslag geeft in je systeem en dat de AM-modulatie gedemoduleerd wordt in de pre-amp van de mengtafel. Een kortsluiting tussen een signaalader en de massa kan deze storing ook geven. De verbinding wordt dan a-symetrisch maar blijft wel werken omdat je met een dynamische microfoon werkt die niet afhankelijk is van de fantoom-voeding.

Van SSB (Single Side Band)-zender kun je ook last hebben maar deze geven een overstaanbaar signaal. Van FM-zenders heb je over het algemeen veel minder last vanwege de lagere vermogen en de gebruikte modulatiesoort.

Kijk dus eerst je kabels na en probeer evt. door het wisselen van mic's en kabels de component te vinden waar de storing op "inslaat". Het zou ook nog kunnen zijn dat de pre-amp van de tafel zelf ziek is. Probeer het dan eens op een andere ingang.

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by Aart Rietveld
      Hallo Robin,

Waarschijnlijk is er ergens in de microfoon of in de kabel iets mis met de afscherming. Je loopt dan de kans dat een (middengolf-)zender inslag geeft in je systeem en dat de AM-modulatie gedemoduleerd wordt in de pre-amp van de mengtafel. Een kortsluiting tussen een signaalader en de massa kan deze storing ook geven. De verbinding wordt dan a-symetrisch maar blijft wel werken omdat je met een dynamische microfoon werkt die niet afhankelijk is van de fantoom-voeding.

Van SSB (Single Side Band)-zender kun je ook last hebben maar deze geven een overstaanbaar signaal. Van FM-zenders heb je over het algemeen veel minder last vanwege de lagere vermogen en de gebruikte modulatiesoort.

Kijk dus eerst je kabels na en probeer evt. door het wisselen van mic's en kabels de component te vinden waar de storing op "inslaat". Het zou ook nog kunnen zijn dat de pre-amp van de tafel zelf ziek is. Probeer het dan eens op een andere ingang.
      Aan de tafel lag het niet. Had al gewisselt. Ook kabels vervagen. Maar de kabels die we gebruikten waren niet van mij. En heb zelf bij het opzetten al een stuk of 5 uit de kist gehaalt die gewoon kapot waren. Dat is het nadeel als je iets van school mag gebruiken.

volgende keer eigenkabels maar mee nemen. En dan kijken of het aan de mic lag. Want ik zag toen geen oplossing meer dan alleen maar de mic weg te pakken. Dus ben toen gewoon weer verder gegaan

gr Robin
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by dj-wojcik
        Aan de tafel lag het niet. Had al gewisselt. Ook kabels vervagen. Maar de kabels die we gebruikten waren niet van mij. En heb zelf bij het opzetten al een stuk of 5 uit de kist gehaalt die gewoon kapot waren. Dat is het nadeel als je iets van school mag gebruiken.

volgende keer eigenkabels maar mee nemen. En dan kijken of het aan de mic lag. Want ik zag toen geen oplossing meer dan alleen maar de mic weg te pakken. Dus ben toen gewoon weer verder gegaan

gr Robin
        Dus:
        je hebt van (insteek)kanaal gewisseld, en de 'radio' verhuisde gewoon mee?

Je hebt van die betreffende micro de kabel vervangen, en de 'radio' bleef?

Je hebt die micro met een andere (goed werkende) micro gewisseld??

Hoe lang is de gebruikte micro-lengte??

zit er ook nog een stagebloc tussen??

groet John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Waar gebruikte je die mic voor?
          Gitaar-amp?

Heb je ook geluisterd of 'radio Moskou' niet gewoon uit de gitaar amp kwam?
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Originally posted by berolios
            Gitaar-amp?

Radio Moskou krijg je natuurlijk alleen als er Sovtek buizen inzitten he
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

Originally posted by Whitefarmer
              Dus:
              1. je hebt van (insteek)kanaal gewisseld, en de 'radio' verhuisde gewoon mee?

2. Je hebt van die betreffende micro de kabel vervangen, en de 'radio' bleef?

3. Je hebt die micro met een andere (goed werkende) micro gewisseld??

4. Hoe lang is de gebruikte micro-lengte??

5. zit er ook nog een stagebloc tussen??

groet John
              1. ja had kanaal gewisseld maar verhuisd dan inderdaad mee
              2. kabel meerdere malen vervangen
              3. Nee, ik moest door en heb die mic gewoon weg gepakt. Want ik had nog 2 x ew100 G2. en die werden op dat moment toch niet gebruikt.
              4. Ik meen dat het wel een lange van 20 meter kan zijn geweest
              5. en ja, sorry als ik het een multiblok noemde. maar er zat een stagebloc aan. van +/- 35 meter

volgende repetitie is weer over twee weken. en dan zal ik nog eens kijken of ik het heb bij de zelfde mic krijg.

gr Robin

Comment

• dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

Originally posted by berolios
                Gitaar-amp?

[FONT=Verdana]Toen. Pauze, ze hadden 10 minuutjes pauze. Eerste groep die kwam was een koortje. En hoewel we het met de voorstelling enkele HSP micro's zullen huren. Had ik het nu moeten doen met enkele Sennheiser E 845s.[/FONT]

[FONT=Verdana]Heel koor geholpen met hun geblair....[/FONT]
                lijkt me duidelijk van niet

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

lijkt me duidelijk van niet
                  Zo duidelijk was het dus blijkbaar niet ...
                  Maar goed, ik heb ook niet jouw hele verhaal van voor tot achter bestudeerd ...

Afijn... ik heb dit of iets dergelijks nog nooit meegemaakt... ook niet in mijn gammele-PA periode (behalve dan radio Moskou op gitaar amps ). De tips die worden gegeven lijken me zinvol.

Succes ermee...
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Ergens een flinke kabelbos liggen?

Ik heb het zelf ook één keer meegemaakt, ook tijdens mijn middelbareschoolperiode. Afstand tussen actieve sub en stageblock was 5m, de enige kabel die nog in de hele school te vinden was, was 25m. De ongebruikte 20m daarvan lag netjes opgerold en begon een carrière als radio-antenne. Door de kabel uit te leggen over de vloer raakte ik het kwijt.

Het ging hier overigens wel om een ongebalanceerd signaal.

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

5. en ja, sorry als ik het een multiblok noemde. maar er zat een stagebloc aan. van +/- 35 meter

volgende repetitie is weer over twee weken. en dan zal ik nog eens kijken of ik het heb bij de zelfde mic krijg.

gr Robin
                      5. oeps.. ik had niet goed (genoeg) gelezen

Probeer als je het weer krijgt door middel van 'elimineren' te achterhalen waar het inzit, zoals iemand al zei, geef ik ook de meeste kans op een 'ongebalanceerde' kabel (dus 1 met een kortsluitinkje), al dan niet in je stagebloc!

Groeten John
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

Originally posted by jurjen_barel
                        Ergens een flinke kabelbos liggen?
                        er lag inderdaad een wirwar van kabels. Toen ik begon lag het allemaal netjes naar het midden van het podium. maar toen ik eenmaal een paar kabels had vervangen was het natuurlijk een hele spaghetti. Met ook weer kabels die veel te lang waren. waarvan ik het meeste in een grote bocht had neer gelegt

Originally posted by Whitefarmer
                        Probeer als je het weer krijgt door middel van 'elimineren' te achterhalen waar het inzit, zoals iemand al zei, geef ik ook de meeste kans op een 'ongebalanceerde' kabel (dus 1 met een kortsluitinkje), al dan niet in je stagebloc!
                        Dat word voor de volgende keer mijn eigen kabels gebruiken. En ik hoop niet dat het in het stagebloc zit. Want dat zou wel heel erg klote zijn.

bedankt allemaal

gr Robin

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Dat word voor de volgende keer mijn eigen kabels gebruiken. En ik hoop niet dat het in het stagebloc zit. Want dat zou wel heel erg klote zijn.
                          Als het daar toch op lijkt kun je of een ander kanaal van je multi pakken, of het kanaal even doormeten met de multimeter om te zien of er geen sluiting optreed tussen de pinnen (wel eerst even van je mengtafel loshalen... ).
                          Heb je sluiting in het kanaal, dan is het een kwestie van connector openschroeven en nakijken/opnieuw solderen. Heb je veel pech dan zit het in het stageblok en moet je die openschroeven en nakijken/opnieuw solderen.
                          Uiteindelijk nog geen 10 minuten werk.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

ook leuk : een pennetje van je multiconnector niet helemaal jofel, en vervolgens komt de DMX-fax ( die ook over de multikabel loopt) als en fax-reutel binnen.

conc,usie : balanceren die hap, eventueel met een behringer kabeltester.

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

[FONT=Verdana]
                              Originally posted by renevanh
                              Als het daar toch op lijkt kun je of een ander kanaal van je multi pakken, of het kanaal even doormeten met de multimeter om te zien of er geen sluiting optreed tussen de pinnen wel eerst even van je mengtafel loshalen[/FONT]
                              Originally posted by renevanh
                              quote. [FONT=Verdana]Heb je sluiting in het kanaal, dan is het een kwestie van connector openschroeven en nakijken/opnieuw solderen. Heb je veel pech dan zit het in het stageblok en moet je die openschroeven en nakijken/opnieuw solderen.[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Uiteindelijk nog geen 10 minuten werk.[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Ja, kan altijd nog een ander kanaal gebruiken. Had er namelijk nog een aantal vrij omdat bv drumstel eerst nog naar een ander mengpaneeltje gaat. Dus die optie heb ik dan ook nog[/FONT]

[FONT=Verdana]Maar daarvoor zijn die repetities wel handig. Omdat we dan zo veel mogelijk materiaal gebruiken die we ook op de voorstelling zullen gebruiken.[/FONT]

[FONT=Verdana]Dan kom ik er zelf wel achter.[/FONT]

[FONT=Verdana]
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              ook leuk: een pennetje van je multiconnector niet helemaal jofel, en vervolgens komt de DMX-fax ( die ook over de multikabel loopt) als en fax-reutel binnen.
                              [/FONT]
                              Originally posted by MacGyverSounds
                              [FONT=Verdana]Conclusie: balanceren die hap, eventueel met een behringer kabeltester.[/FONT]
                              [FONT=Verdana]Ik heb zelf nog geen kabel tester, dom weg omdat ik er altijd een leen als ik bijvoorbeeld echt weet dat ik kabels ga door meten.[/FONT]

[FONT=Verdana]Maar misschien toch wel handig om er een zelf een te kopen. Fijn voor in de ToolCase. Bij de multitools en connectoren en andere sjwik.[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik zag bij een o-zo-bekende Duitse winkel(tje) dat de metertjes niet meer zo duur zijn. En dan bedoel ik ook het gewone huismerkmetertjes of is het van belang dat je ook daar in investeert?[/FONT]

[FONT=Verdana]gr Robin[/FONT]
                              Last edited by dj-wojcik; 09-02-09, 12:41.

Comment

Working...