Vraagje over ohm´s

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Vraagje over ohm´s

Hoi,

ik wil op een crown xls 802 (2 x 800 w 4 ohm stereo) versterker het volgende draaien:

2x jbl 1800x (400 watt rms) subwoofer

deze heeft volgens behringer als ie op passief crossover (geen bi-amping) staat een high pass out, ik kan echter geen enkele info vinden hierover qua welke frequency's dan daardoor geduwd worden maargoed.

aan die highpass outs wil ik dan 2x hoog topjes (2x rcf tw 101 75 watt 8-16 ohm) EN 2x h&h electronics mid kastjes (250 watt 8 ohm) in die hoog topjes zitten zoiezo pasieve crossovers dus dat zit wel snor. het gaat me meer om de impedance...

Nou weet ik ongeveer hoe impedance werkt , 8 + 8 = 4 ohm en 4x 8 = 2 ohm maar ik zit nu dus op 3 x 8 ohm of word die rcf dan 16 aangezien die als spec ook aangeeft `8/16ohm` en is het dus uiteindelijk ook 2ohm?

zoja ik meen me te herinneren dat een versterker een 4 ohm of 2 ohm als zelfde werk beschouwt dus zou ik dit al om al wel kunnen draaien op de crown versterker toch?

even checken voor ik 500 euro´s kapot draai na een paar uur

grtz bart.
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Originally posted by Bartje2012
    Hoi,

ik wil op een crown xls 802 (2 x 800 w 4 ohm stereo) versterker het volgende draaien:

2x jbl 1800x (400 watt rms) subwoofer

deze heeft volgens behringer als ie op passief crossover (geen bi-amping) staat een high pass out, ik kan echter geen enkele info vinden hierover qua welke frequency's dan daardoor geduwd worden maargoed.

aan die highpass outs wil ik dan 2x hoog topjes (2x rcf tw 101 75 watt 8-16 ohm) EN 2x h&h electronics mid kastjes (250 watt 8 ohm) in die hoog topjes zitten zoiezo pasieve crossovers dus dat zit wel snor. het gaat me meer om de impedance...

Nou weet ik ongeveer hoe impedance werkt , 8 + 8 = 4 ohm en 4x 8 = 2 ohm maar ik zit nu dus op 3 x 8 ohm of word die rcf dan 16 aangezien die als spec ook aangeeft `8/16ohm` en is het dus uiteindelijk ook 2ohm?

zoja ik meen me te herinneren dat een versterker een 4 ohm of 2 ohm als zelfde werk beschouwt dus zou ik dit al om al wel kunnen draaien op de crown versterker toch?

even checken voor ik 500 euro´s kapot draai na een paar uur

grtz bart.
    Begin eens met de merken goed op te schrijven! (Je schrijft JBL 1800x, maar bedoelt Behringer)

Verder zijn de RCF 'topjes' zover ik (google) kan vinden GEEN topjes, maar mid/hoog.

Welke H&H bedoel je?

Al met al lijkt het me een rommeltje te worden...

Zolang niet duidelijk is wat je precies allemaal aan elkaar wilt gaan knopen kan/ga ik geen antwoord geven.

Vertel er ook eens bij wat je ermee wilt gaan doen!
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

Nou nou :P heb je ook gekeken hoe laat ik dit berichtje schreef :P
      5 uur snachts :P

Maar je hebt gelijk natuurlijk, het gaat om de behringer e1800x subs's en niet JBL. komt omdat ik al de hele dag verschillende specs en plans aan het googlen ben.

Tja die rcf zijn zeker mid/hoog officieel gaan ze 800hz to 16khz, had ze al gevonden hier op het forum, worden over algemeen een stuk hoger gecrosst. Ik weet ook dat deze eigenlijk een bulletje erbij nodig hebben om het hoog mooi weer te geven.

De H&H's heb ik al een keer hier gepost het zijn de H/H electronics e1500 en is de 15" variant van de e1200. Deze zijn in principe bass/mid maar komen vooral tot hun recht als ze gecrosst worden van 400 a 500 hz tot 5 a 6khz.

Ik heb 2 van die crown xls 802's trouwens, eentje stuurt strax 2x HD215 kastjes aan, 2x eminence kappa per kast.

en wil dus de andere crown gebruiken voor de Behringer subs en dan doorlussen via de highpass output naar de RCF's deze hebben een passieve crossover erin en die geeft 2 outs (jack) voor het mid en bas. die h en h's hangen dus aan de mid out van rcf's.

Het klinkt mischien als een rommeltje maar is het voor mijn gevoel niet :P
      wat ik er mee wil doen? ja dat varieert het kan een opzich staand setje zijn maar kan ook worden toegevoegd aan onze grotere set (we hebben w-bins, glijbaantjes etc) we zijn voornamelijk gericht op electronische muziek meestal is het of dj's of livesets en af en toe gaat er de zang/uitversterkte drums over voor het uitversterken van een punk/folk/digital hardcore bandje .

ik wil eigenlijk alleen maar weten of ik niet in de problemen kom qua ohm met deze WEL ietwat rommelige doorlus manouvre, zelf had ik gewoon liever 2 extra versterkertjes gehad en gewoon lekker als 4 weg aan sturen met mijn rane crossovertje maar dat zit er niet in alle andere versterkers zijn op dit moment in gebruik.

Greetz bart.
      Last edited by moderator; 14-02-09, 20:37.

Comment

Working...