Euro-male stekker monteren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trogdor
    • Sep 2008
    • 34

    Euro-male stekker monteren

    Hoi allemaal,

    Ik heb een hoop Euro male naar female kabels die veel te lang zijn en een puinhoop maken van m'n rack. Deze wil ik nu inkorten, en heb hiervoor een hoop Adam Hall Euro Male stekkers gekocht. Ik knip de oorspronkelijke male-kant + stuk kabel er dus af (zijn van die pre-made dichtgelijmde stekkers) naar gewenste lengte. 3 kabels blootleggen, uiteinden tinnen etc. groen/geel naar aarde,blauw naar N, bruin naar L blah blah...

    Maar hoe zet ik de draden vast aan de pinnetjes? Schroefjes die op de uiteinden van de pinnetjes zitten eraf draaien, en ze daaronder vastklemmen met de schroeven? Ze om de schroeven heen wikkelen? Ze gewoon vast solderen?

    Wat is gebruikelijk?

    En ja, ik zag inderdaad nergens een ''Techniek'' sectie in de Newbie sectie
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    #2
    Originally posted by Trogdor
    Hoi allemaal,

    Ik heb een hoop Euro male naar female kabels die veel te lang zijn en een puinhoop maken van m'n rack. Deze wil ik nu inkorten, en heb hiervoor een hoop Adam Hall Euro Male stekkers gekocht. Ik knip de oorspronkelijke male-kant + stuk kabel er dus af (zijn van die pre-made dichtgelijmde stekkers) naar gewenste lengte. 3 kabels blootleggen, uiteinden tinnen etc. groen/geel naar aarde,blauw naar N, bruin naar L blah blah...

    Maar hoe zet ik de draden vast aan de pinnetjes? Schroefjes die op de uiteinden van de pinnetjes zitten eraf draaien, en ze daaronder vastklemmen met de schroeven? Ze om de schroeven heen wikkelen? Ze gewoon vast solderen?

    Wat is gebruikelijk?

    En ja, ik zag inderdaad nergens een ''Techniek'' sectie in de Newbie sectie
    Het eerste wat je fout doet is je draad vertinnen.... als er iets niet samengaat is het vertinnen en schoefverbindingen.

    Losse "haartjes" oftewel kern in adereindhulsjes en netjes onder het schroefje,
    Óf de kern op een soldeeroog solderen en die onder de schroef, maar de adereindhulsmethode is hoe het hoort.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

    Comment

    • Trogdor
      • Sep 2008
      • 34

      #3
      Okee, hartstikke bedankt! Ik ben nu even research aan het doen naar adereindhulsjes. Daar schuif je ze dus in en knijpt ze dicht met een speciale tang.

      Om het forum niet teveel te vervuilen vraag ik dit meteen ook maar even hier (heb het inmiddels toch wel even gepost in het newbie gedeelte):

      Neutrik powercon stekkers zitten van die mooie bakjes in waar je kabeltjes mooi in kunnen, en schroeven maar Kan ik dit ook beter met adereindhulsjes doen? Leek mij in dit geval ook niet dat er gesoldeerd moest worden i.v.m. met warmte en smelten van soldeer (waarom me dit bij die eurostekkers WEL een goed idee leek is mij ook een raadsel nu ).

      Voor de powercon chassis-delen heb ik de ''officieele'' fastons van Neutrik zelf maar gekocht. Dat is toch gewoon een kwestie van de ''haartjes'' zover mogelijk er in schuiven onder het ''lipje'' door, en dan met een tang de kleine en grote lipjes dichtknijpen om de kabel heen?
      Last edited by Trogdor; 23-02-09, 19:47.

      Comment

      • jeroenw
        • Dec 2003
        • 216

        #4
        Hmm als jou powecons zo warm worden dat de tin zou smelten is er iets duidelijk mis!!! Als je dat lukt dan heb je een boel beveiligingen omzeilt. Het vastsolderen kan wel, maar fastons genieten de voorkeur vanwege de flexibiliteit (geen breuken) Maar daar vind je hier genoeg over.
        Maare, mag ik vragen hoe vaak je een stekker of een andere conector open hebt gehad? Als je niet weet hoe adereindhulsjes of fastons werken....
        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

        Comment

        • Trogdor
          • Sep 2008
          • 34

          #5
          Originally posted by jeroenw
          Maare, mag ik vragen hoe vaak je een stekker of een andere conector open hebt gehad? Als je niet weet hoe adereindhulsjes of fastons werken....
          Ook voor jou is er een eerste keer geweest, Jeroenw Als ik het al zou weten zou ik het hier niet vragen he.

          Ik dacht dat powercon zo warm kan worden van binnen, omdat ik op meerdere plekken heb gelezen dat dat de reden was om fastons te gebruiken. Als dat niet het geval is heb ik bij deze weer iets geleerd

          In de handleiding van de powercon stekkers van Neutrik zelf zeggen ze niks over adereindhulsjes. Dus waarschijnlijk doe ik dat gewoon goed.
          Last edited by Trogdor; 23-02-09, 17:28.

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

            #6
            Originally posted by Trogdor
            Hoi allemaal,

            Ik heb een hoop Euro male naar female kabels die veel te lang zijn en een puinhoop maken van m'n rack. Deze wil ik nu inkorten, en heb hiervoor een hoop Adam Hall Euro Male stekkers gekocht. Ik knip de oorspronkelijke male-kant + stuk kabel er dus af (zijn van die pre-made dichtgelijmde stekkers) naar gewenste lengte. 3 kabels blootleggen, uiteinden tinnen etc. groen/geel naar aarde,blauw naar N, bruin naar L blah blah...

            Maar hoe zet ik de draden vast aan de pinnetjes? Schroefjes die op de uiteinden van de pinnetjes zitten eraf draaien, en ze daaronder vastklemmen met de schroeven? Ze om de schroeven heen wikkelen? Ze gewoon vast solderen?

            Wat is gebruikelijk?

            En ja, ik zag inderdaad nergens een ''Techniek'' sectie in de Newbie sectie

            Ik begrijp het wellicht niet goed, maar je hebt te lange snoeren met aan de ene kant een normale randaarde steker (SCHUCKO) en aan de andere kant de driepolige kleine apparatensteker. Als dat zo is, kun je eenvoudiger de kabel aan de kant van de schucko inkorten. Die laatste is veel groter en je kunt er gemakkelijker adereindhulsjes in kwijt. De driepolige apparatenstekers zijn erg klein om een fatsoenlijke kabel aan te zetten.
            Er is een reden waarom aders niet vertind horen te worden. Onder druk van de schroef vloeit het tin weg en daardoor verdwijnt de kontaktdruk, met het gevolg van een grotere overgangsweerstand. Uiteindelijk zal de verbinding verbrandingsverschijnselen vertonen. Het beste is dus adereindhulsjes, maar ook de aders gewoon dubbelgevouwen in de stekerbus is vele malen beter dan vertinnen.


            Speakertech
            Last edited by speakertech; 24-02-09, 01:36.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • keenoncoolstuff
              • May 2003
              • 695

              #7
              Originally posted by speakertech
              Ik begrijp het wellicht niet goed, maar je heb te lange snoeren met aan de ene kant een normale randaarde steker (SCHUCKO) en aan de andere kant de driepolige kleine apparatensteker.
              Furmans e.d. hebben hun uitgangen met eurostekkers uitgerust. Daar een schuko infrotten wordt erg moeilijk

              Groetjes en alaaf,
              Rob.
              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

              Comment

              • Outline
                • Feb 2006
                • 1434

                #8
                Voor Euro's:
                Kabeldelen: maximaal 1.0mm2, aders voorzien van adereindhulzen, tenzij de schroef een draadklem heeft: dwz iets waardoor de draad niet direkt onder de schroef komt zoals in bv de Powercon.

                Chassisdelen: bij schroefaansluitingen: adereindhuls of draadklem, zie hierboven. Soldeeraansluitingen: spreekt voor zich. Wel de blootliggende aansluitingen isoleren met krimpkous.


                Voor Powercon's:
                Kabeldelen: maximaal 2.5mm2, aders hoeven niet voorzien te worden van adereindhuls, dit omdat er al een draadklem/beschermer inzit. Kabel: buitenmantel maximaal 25mm strippen, aders 8mm. Overigens gebruik ik zelf wel een adereindhuls.

                Chassisdelen: met faston van Neutrik (of 4.8mm AMP) of solderen. Bij beide optie's altijd blootliggende aansluitingen isoleren met krimpkous. Zelf soldeer ik altijd ivm doorlus van Powercon In naar Powercon Out. De beste draaddikte hiervoor is 1.5mm2. Hierbij heb je dus per aansluiting 2x 1.5mm2: 1x 1.5mm2 voor de voeding van je rack en 1x 1.5mm2 voor naar de doorlus.
                Last edited by Outline; 23-02-09, 23:40.

                Comment

                • Trogdor
                  • Sep 2008
                  • 34

                  #9
                  Bedankt voor de reakties.

                  Ik ga maar eens op zoek naar adereindhulsjes + tang.

                  Er komt nooit iets bloot te liggen. De euro-male stekkers sluiten helemaal af, en voor de powercon chassis heb ik die Neutrik SCDR kapjes.

                  En Speakertech; het gaat hier om euro kabels die inderdaad, zoals Rob al zei, in een Furman gaan vanuit de apparaten (Euro male -> Euro Female dus).

                  Comment

                  • jeroenw
                    • Dec 2003
                    • 216

                    #10
                    adereindhulsjes en tang kun je bij iedere electroboer krijgen.
                    En Outline,
                    waarom soldeer je op een doorlos 1.5mm2 je brengt dan in een doorlus systeem bewust een zwakkere plek aan
                    ik zou hier ook gewoon 25qqm inzetten, past ook makkelijk
                    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                    Comment

                    • bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

                      #11
                      Niet om het een of ander hoor, maar...
                      Een euro male/euro female verlengkabeltje van 50 cm kost 3,50 euro, daar ga je toch niet voor lopen klooien ??
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                      Comment

                      • Trogdor
                        • Sep 2008
                        • 34

                        #12
                        Originally posted by bones2001
                        Niet om het een of ander hoor, maar...
                        Een euro male/euro female verlengkabeltje van 50 cm kost 3,50 euro, daar ga je toch niet voor lopen klooien ??
                        Als je 10 kabels hebt die maar 10 cm maximaal hoeven te zijn, en je gebruikt daar allemaal 50cm kabels voor... Dan word het dus een aardige zooi in je rack!

                        Het is dus trouwens nog helemaal gelukt met die adereindhulsjes. Bedankt iedereen!!! Racks zien er nu een stuk schoner uit

                        Comment

                        Working...