geluidssysteem controleren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zero
    • Oct 2005
    • 42

geluidssysteem controleren

Beste allemaal,

ik heb sinds kort twijfels over het "in-fase" zijn van de componenten van mijn geluidssystemen (de luidsprekers zijn intern ok, maar al de rest wat ervoor komt...), hoe kan ik dit het best controleren ?

Mijn ampracks bestaan voornamelijk uit crest versterkers (4801, 7001 & 8001) waarbij bij de xlr-ingangen staat dat pin 3 hot is (Pin 3+), de racks zijn bekabeld (met aansluitpanelen en toestanden) door de vorige eigenaar maar ik weet dus niet of hij hier rekening mee gehouden heeft.
    Als ik signaal op mijn versterker zet, kan ik dan met een multimeter of zo meten of de outputs goed zijn ?

Bestaan er trukjes om zo'n dingen te controleren ? ik hoor ze graag !

Groeten.
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

als je weet welke pinbezetting de versterker heeft, is het toch alleen een kwestie van kabels volgen en stekkers opendraaien, dan kun je meteen de soldeerverbindingen controleren.

je kunt ook de kabels stuk voor stuk doormeten, dan weet je het ook, maar dan gewoon los, en niet met je versterker eraan natuurlijk.

Comment

• jeroenw
      • Dec 2003
      • 216

Hoi Zero

wat raar dat 3 de hot is, de afkorting van XLR is niet voor niks X(shield) L(ive) R(eturn)
      Maa goed dat zal wel.
      wat je kunt doen is een scoop aan je systeem hangen, en dan heeel zacht een mooie sinus door je systeem sturen. het heeeeeel zacht is om te voorkomen dat je je scoop in puin helpt. Deze is niet echt gemaakt om versterkeruitgangen door te meten, maar het kan zeker wel. gewoon volume helemaal dicht en langzaam opendraaien tot je een mooi signaal op je scoop ziet. Je ziet dan een evt fasedraaing tussen in en uit, of als je de inganssignalen aan elkaar knoopt het faseverschil tussen links en rechts

ciao
      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Originally posted by jeroenw
        Hoi Zero

wat raar dat 3 de hot is, de afkorting van XLR is niet voor niks X(shield) L(ive) R(eturn)
        Maa goed dat zal wel.
        wat je kunt doen is een scoop aan je systeem hangen, en dan heeel zacht een mooie sinus door je systeem sturen. het heeeeeel zacht is om te voorkomen dat je je scoop in puin helpt. Deze is niet echt gemaakt om versterkeruitgangen door te meten, maar het kan zeker wel. gewoon volume helemaal dicht en langzaam opendraaien tot je een mooi signaal op je scoop ziet. Je ziet dan een evt fasedraaing tussen in en uit, of als je de inganssignalen aan elkaar knoopt het faseverschil tussen links en rechts

ciao
        Moet je natuurlijk wel net een scoop en een sinusgenerator thuis hebben staan en weten hoe je deze moet gebruiken. Denk dat er maar weinig mensen zijn die deze meetapparaten thuis op zolder hebben staan.

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• Zero
          • Oct 2005
          • 42

oeps, ik heb helaas geen scoop

Ik ben nu dus echt aan het twijfelen aan de bekabeling tussen de xlr's op de versterkers (waar dus effectief opstaat "PIN 3+", zal straks eens een versterker openschroeven om te zien of dit te controleren is) en de uitgangen van de driverack PA want daar is PIN 2+ als ik mij niet vergis.
          Wat heeft dit als gevolg als dit zo bekabeld is ?

Comment

• ruurd
            • Sep 2005
            • 95

Originally posted by Zero
            Wat heeft dit als gevolg als dit zo bekabeld is ?
            Geen. Als je alles maar consequent in alle speakers een fasedraai hebt. Want dat is eigenlijk wat je op deze manier creëert. Wanneer de conus bij normaal aansluiten naar buiten zou gaan, gaat deze met een fasedraai op hetzelfde moment naar binnen.

Er zijn hulpmiddelen op de markt waarbij je de uiteindelijke fase uit je speaker kunt controleren. Je stopt dan een functiegenerator op je ingang om vervolgens met een ander apparaat (met een microfoon) de fase te kunnen controleren. De meeste audiobedrijven hebben zo'n set wel in huis. Misschien dat je ergens zo's systeem voor een paar uur kunt rogg'ln.

Het wordt pas echt vervelend als je het doorelkaar gaat gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld links "in fase" hebt staan en rechts "uit fase". Dan krijg je hele vervelende praktijken. (of je kunt dit principe gebruiken om er je winst mee te doen, maar dan moet je wel wat kennis van zaken hebben)

genoeg gedonder gehad met verlopen die kut zijn gesoldeerd...
            Last edited by ruurd; 03-03-09, 15:10.

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

jongens toch, wat is er tegenwoordig mis met gewoon KIJKEN en METEN met de MULTIMETER???

sorry, maar als ik ergens aan twijfel kijk ik en meet ik... maar zeker niet met een oscilloscoop, die past namelijk niet in mijn gereedschapskoffer.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Originally posted by jeroenw
                Hoi Zero

Deze Pro series hebben inderdaad pen 3 als "hot"... heb ze ook staan en ben er ook 's ingetrapt

Kabels "doorpiepen" is idd het snelste / handigste ... wil je 'n faseplot van je systeem dan zul je met 'n programma als Smaart aan de slag moeten.

Ohja, XLR, stond dat niet voor X-type, Latching, Rubber sleeve oid ?
                Leuke voor 'n prijsvraag

Groeten en succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• Mattheusvz
                  • Jun 2007
                  • 107

Volgens mij zijn er ook handige apparaatjes in omloop waarmee je de fase van een speaker kunt bepalen. Het ene apparaatje sluit je aan op je versterker; deze stuurt een soort klik uit. Het andere apparaatje kun je voor de speaker houden; deze registreert of de speaker daadwerkelijk in of uit fase staat.
                  Zelf heb ik zo'n apparaatje niet, dus ik kan je daar inhoudelijk niet zoveel over vertellen. Maar ongetwijfeld zwerven er op dit forum hele wijze goeroe's rond die je er alles over kunnen vertellen.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by Mattheusvz
                    Volgens mij zijn er ook handige apparaatjes in omloop waarmee je de fase van een speaker kunt bepalen. Het ene apparaatje sluit je aan op je versterker; deze stuurt een soort klik uit. Het andere apparaatje kun je voor de speaker houden; deze registreert of de speaker daadwerkelijk in of uit fase staat.
                    Zelf heb ik zo'n apparaatje niet, dus ik kan je daar inhoudelijk niet zoveel over vertellen. Maar ongetwijfeld zwerven er op dit forum hele wijze goeroe's rond die je er alles over kunnen vertellen.
                    Het is al tijden zo, dat amerikaanse versterkers pen 3 als hot aanduidden en pen 2 als return, in tegenstelling tot europese versterkers. Sommige amerikanen hebben zelfs een keuzeschakelaartje en tegenwoordig zijn ook de amerikanen om.
                    Het is de bedoeling dat alle apparatuur faserein is, hetgeen wil zeggen, dat een positieve spanningsvariatie op de ingang een positieve spanningsvariatie op de uitgang geeft.
                    In een rek kun je dat eenvoudig oplossen door de bekabeling van het aansluitpaneel op de juiste manier te bedraden, in dit geval dus pen 2 en 3 van de XLR gekruisd. Zolang je het rek niet sloopt, blijft het goed gaan.
                    Je kunt de fasereinheid controleren met een toongenerator en een scope, maar ook met een zgn fasetester. Deze tester stuurt een kliksignaal door de apparatuur. Je kunt nu elektrisch en ook akoestesch meten of alle trappen faserein zijn. De akoestische meting, is vooral geschikt voor de kontrole van microfoons en luidsprekers. De faseklikkers zijn voor en paar honderd euro te koop, maar de serieuze tech bouwt hem eventueel zelf voor een fractie van de prijs.

Voor microfoons en luidsprekers geldt het volgende. Een verhoging van de geluidsdruk, doet het membraan verder indrukken en dat geeft op pen 2 een positieve spanning. Als alles faserein is, komt uit de + van de luidsprekeraansluiting van de versterker dan ook een positieve spanning en daarbij moet de luidspreker zo aangesloten zijn, dat de conus naar buiten beweegt.

Speakertech.
                    Last edited by speakertech; 03-03-09, 21:52.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Zero
                      • Oct 2005
                      • 42

ik wil het volgende doen :
                      op het aansluitpaneel waar het signaal vanuit het mengpaneel gaat toekomen, pin 2 als + aansluiten naar de ingangen van de driverack toe.
                      In de uitgangen van de driverack wordt een female xlr geplugd, nog steeds met pin 2 als +, op het einde van deze signaalkabel een male xlr die ingeplugd wordt op de versterkeringang en daar is pin 3 als +.
                      That should do the trick, i think !

Alvast bedankt voor de zeer interessante reacties !

Welk merk zijn die apparaatjes, fasetesters ?

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

ik wil het volgende doen :
                        op het aansluitpaneel waar het signaal vanuit het mengpaneel gaat toekomen, pin 2 als + aansluiten naar de ingangen van de driverack toe.
                        In de uitgangen van de driverack wordt een female xlr geplugd, nog steeds met pin 2 als +, op het einde van deze signaalkabel een male xlr die ingeplugd wordt op de versterkeringang en daar is pin 3 als +.
                        That should do the trick, i think !

Alvast bedankt voor de zeer interessante reacties !

Welk merk zijn die apparaatjes, fasetesters ?
                        Als de versterker in hetzelfde rek zit als de rest, kun je een fasedraaiend kabeltje gebruiken. Zit de versterker in een apart rek, dan maak je daar een aansluitpaneel, waarachter de zaak rechtgetrokken wordt. Dat is de enige manier om altijd coreect te werken als de installatie uit losse onderdelen bestaat. Ook bij aansluiten van extra apparatuur van collega´s zou het dan in principe moeiteloos goed moeten gaan..
                        Een bekend merk voor een faseklikker is bijvoorbeeld SCV.http://www.laaudio.co.uk/Resources/Documents/PC80.pdf
                        Hier zijn er nog paar http://www.rolls.com/pdf/M_PT102.pdf (inclusief schema´s!)

J&H heeft ze waarschijnlijk wel in de shop, of kan ze zeker bestellen.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 03-03-09, 23:48.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by ruurd
                          Geen. Als je alles maar consequent in alle speakers een fasedraai hebt.
                          Inderdaad als je enkel versterkers gebruikt met P3 heet, dan maakt het niets uit. Het probleem ontstaat alleen als je systemen door elkaar gaat gebruiken. Maar dan heb je zo wie zo al een probleem want niet iedere fabrikant houd dezelfde fase aan bij speakers...

Je signaalweg met een scoop of fase meter door meten is inderdaad de manier om het zeker te weten. Als je akoestisch je fase meet dan moet je ook weten hoe de fase is van de speakers, laag is normaal altijd in fase, mid en vooral hoog (drivers op hoorns) zijn afhankelijk van het ontwerp en staan dan ook bij veel systemen in tegenfase met de laag speakers, zorg dus dat je hiermee niet in de fout gaat.

Mijn advies als je alleen crest versterkers gebruikt met P3 heet, sluit dan alles mooi 1 op 1 aan.
                          Vind je dat je toch moet draaien, maak dan duidelijke kabels, je bent niet de eerste die de mist in gaat!

Comment

• Zero
                            • Oct 2005
                            • 42

Heb 2 crest racken (telkens 4801+7001+8001+drpa) en daarnaast nog enkele losse cresten (Pin 3+) en wat qsc plx'n met natuurlijk Pin 2+ !

Bassen zijn van EV (type MTL2) en zelfgemaakt BR2x18", toppen zijn Zeck Audio (ASP215.2 en Arena215.2) waarbij op het aansluitplaatje wel staat aangegeven hoe de speacon aangesloten is.

Het komt al eens voor dat er bij een setje van 2 bassen en 2 toppen er 2 extra bassen bijgelegd worden met een plx2402 versterker, dus daar kunnen problemen onstaan.
                            Ik denk dus dat ik best bij iedere crest versterker die hier staat in de xlr pin 2 en 3 cross en dit duidelijk aangeef op de xlr.

Schematische voorstelling

Al ben ik aan het twijfelen of ik die 6 outputs van de driverack wel naar het aansluitpaneel zou brengen.
                            Last edited by Zero; 04-03-09, 12:25.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Ik denk dus dat ik best bij iedere crest versterker die hier staat in de xlr pin 2 en 3 cross en dit duidelijk aangeef op de xlr.
                              Prima toch.

Comment

Working...