Te hoge geluidsdruk schadelijk voor microfoons?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    Te hoge geluidsdruk schadelijk voor microfoons?

    "Te" is nooit goed zegt men, maar hoe zit het met microfoons en te hoge geluidsdruk?

    Voorbeeldje:
    Ik doe een band en de drummer is gek op rimmclicks op zijn snare. Met de standaard mic (een beta57/sm57,e604 o.i.d.) pak ik die toch niet echt lekker mee. Omdat diezelfde drummer nogal wild alle kanten van zijn snare lijkt te bespelen is een andere positie voor de mic nogal lastig.
    Toen kwam het idee om een MKE40-4 net onder de rimm te plakken en daarmee de rimmclicks te pakken.
    Nu kan een MKE40-4 max 118 dB aan. Voor de clicks waarschijnlijk geen probleem, maar als de drummer los gaat (en dat kanaal dus dicht staat) krijgt ie toch een behoorlijke druk voor de kiezen (die houthakker haalt 130 dB zonder problemen).

    De vraag is nu: gaat een microfoon stuk bij accoustische overbelasting?
    Bij een dynamische kan ik me voorstellen dat je je membraam tot de uiterste slag zou kunnen brengen en ie daarvan schade op kan lopen (mag hopen van niet), maar wat dan met een condensator?

    Kan hier online erg weinig over vinden, dus vandaar dat ik graag jullie mening/ervaringen hoor.
    Last edited by SoundOfSilence; 04-03-09, 09:09.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

    #2
    een condensator mic heeft ook een membraam, niet zo flexibel als bij een dyn. maar het zit er wel in.
    Je kunt dus de mic mechanisch overbelasten, theoretisch, maar ik denk eerder dat er iets anders mis gaat, ik denk dat het signaal gaat clippen en vervormen. Maar ik denk dat je dit het beste aan de TD van de fabrikant kunt vragen.
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Tja, in dit voorbeeld is electrisch clippen geen probleem, omdat de microfoon juist alleen open staat als er zachte accenten gelegd worden.

      Uiteraard heeft iedere mic z'n toepassing en iedere toepassing z'n mic.

      Zo nam ik recent een concert van een harmonie op....
      Erg leuk, maar op een x moment was er sprake van alleen een dwarsfluit en een soliste (zangerin). Die dwarsfluit was geen probleem, maar de zangerin wel... her oog wilde ook wat, dus een druppel op een dun zwart ijzerdraadje op gietijzeren voet gebruikt. Mic ging compleet over z'n nek als de harmonie (en dan vooral de blazers) er een beetje voor gingen, maar het stuk waar de soliste zingt is erg goed bruikbaar (da's het voordeel van multitracken).

      Maar goed, kan me gevoelsmatig niet voorstellen dat het voor de mic in kwestie erg goed is om "vast te lopen".
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      Working...