verzwakken microfooninput

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BenV
    • Mar 2009
    • 3

verzwakken microfooninput

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een smaart setup, met een Presonus audiobox als interface. Nou is het probleem dat het microfoonsignaal snel te hard binnenkomt (met de gain dicht), als ik smaart mee laat lopen tijdens een show. Is het mogelijk om dit op te lossen door bijvoorbeeld een weerstandje te plaatsen in het signaal pad van de audiobox? En zo ja, welke weerstand moet ik dan gebruiken? Of is het handiger om dit anders op te lossen? Ik heb gain genoeg, dus eigenlijk wil ik 20 dB verzwakking voor elkaar krijgen.

Alvast bedankt!
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

hallo, met een DI box zal dit wel lukken, om het signaal te verzwakken hoeft het niet eens een actieve te zijn , met passief lukt het ook
    mvg eddie

Comment

• Toan_08

yep, met een goedkope DI lukt het ook gewoon hoor, ik heb zelf een Dap Stage Cube 14 DI'tje. werkt ook nog eens goed ook.

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

DI is de mooiste oplossing. Wil/kun/heb je dit niet kun je altijd een weerstandsdelertje (potmetertje) ertussen kwakken. Niet de mooiste oplossing maar het kan ook!

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Zorgen dat je bij je verloopjes ook een aantal -20db kabeltjes hebt zitten... altijd handig
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

jongens
            gaan jullie lekker met zen allen een fantoomgevoedde mic verzwakken?
            lekker bezig!
            knoppen en waarden :)

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Uneeda Audio - Build your own attenuator pads
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Phantom Power Issues

In use, it is technically better to connect the pad between the output of the phantom power network and the preamp input. If your condenser microphones don't require much current, then this consideration is strictly academic. My advice is to try it before worrying about it.

dat staat er dus over in.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
                Als je passief verzwakt gaat de fantoomspanning mee. als je 20 dB verzwakt heb je dus nog een paar volt. Dat is niet wat je wil.
                Je kan misschien wel 6 dB verzwakken, maar ik zou toch echt even een smaartmeting doen met en zonder verzwakker en er zeker van zijn dat de curve exact gelijk is, alleen idd 6dB zachter.
                verder valt dit wat mij bereft echt in de categorie prutswerk.
                Beter pak je de pre-amp aan, of de microfoon. zodra je na of voor het fantoomgedeelte zit kan je wel prima verzwakken. Zie condensatormics met een padswitch, of mic preamps met pad....

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Ik ben het wel met je eens, maar het is natuurlijk wel zo dat je niet altijd de pre-amp aan kan pakken, terwijl je toch graag een bepaalde mic wilt gebruiken. Denk aan club/ festivals waar je de locale tafel gebruikt, maar een (gedeeltelijke) eigen mic set.

Ik heb recentelijk twee paar Earthworks SR-25's gekocht bijvoorbeeld. Die dingen klinken helemaal tegek, maar als je ze op snare zet (bijv), dan jaag je nog menig pre-amp over de zeik met de gain dicht en PAD in... een passieve PAD zou dan een oplossing kunnen zijn... maar wel als laatste redmiddel... dat zeker !

Beste oplossing zou dan nog zijn een losse fantoom-voeding te nemen met daarachter een verzwakker voordat je de pre-amp ingaat... moet je natuurlijk wel je voeding niet oversturen .

Gelukkig is het bij de betere tafels meestal niet zo'n probleem.

Adios!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

off toppik:

hee jeroen kan je niet een -10 verzwakking achter het kapsel voor de preamp (in mic) maken van die aardwerk? dat is de beste plek moet je hem even openmaken alleen...

die losse fantoomvoeding is absoluut een okeeje optie... als je 48v maar goed ontstoort met een paar lowpass rcfilters
                    Last edited by dokter dB; 08-03-09, 14:51.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

//OFF-TOPIC
                      Nou, het is eigenlijk alleen van toepassing als ik ze op snare oid inzet en ik heb de oversturingsproblemen ook niet overal. OH gaat perfect hoe ze nu zijn... je moet ze eigenlijk ook eens proberen... ik vind ze helemaal tegek.

Daarbij staat er ook expliciet in de manual dat ze niet open te maken zijn (althans niet dusdanig dat ze ook weer goed dicht gaan ), dus dan houdt het snel op. Ik zie ook niks van schroeven of schroefdraad. Ook heb ik zoiets van "waarom mics modden om beperkte problemen op te lossen?" Ik denk dat ik eens van die Shure PADs ga proberen, want die SR-25's geven wel echt een dikke vette snare-sound en deze PADs schijnen erg goed te zijn. Hoewel ik wel betwijfel of er echt grote klankmatige invloeden zijn als de in- en uitgangs impedantie correct zijn... het is toch gewoon een simpele spanningsdeler?? Maar goed, een testje zal het snel genoeg uitwijzen, toch?

Mocht dat dan niet lekker werken, koop ik gewoon een keer zo'n simpele stereo fantoom-voeding, dan zijn we er denk ik wel .

Spreek je later !

OFF-TOPIC//

@TS:

Voor Smaart maakt het niet altijd uit hoe het frequentie/ fase-verloop van je mic is. Het ligt er maar aan wat voor metingen je wilt verrichten. Als je het voornamelijk gebruikt voor delaytjes, dan is het geen enkel issue. Wil je je transfer of spectrum gaa bekijken, dan komt het ook niet op 0,1 dB (bij wijze van spreken). Alleen als je fases wilt gaan meten, moet de mic wel effe strak zijn. Maar ook daar: je meet alle componenten met dezelfde mic, dus je "fout" is constant en je meting dus wel bruikbaar.

Succes ermee !
                      Last edited by berolios; 08-03-09, 15:12.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

hee jeroen, maak die pad gewoon zelf? zal met goede koppelceetjes etc wel mogelijk zijn

Comment

• BenV
                          • Mar 2009
                          • 3

Bedankt voor de reacties, te gek!

Ik had in eerste instantie de keuze voor deze setup gemaakt zodat ik zo weinig mogelijk spul hoef aan te sluiten (de audiobox is bus-powered). Ik ben dan ook op zoek naar een simpele effectieve oplossing, waarbij ikzelf dacht aan een weerstandje in de audiobox. Nou is het probleem oa de fantoomspanning, zoals dokter dB al opmerkte. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan..

Als microfoon gebruik ik de Audix TR40, en het probleem doet zich vooral voor tijdens shows, waar ik smaart naast me heb lopen als analyzer. Komt dus niet zo precies. Voor andere doeleinden werkt het systeem vooralsnog prima.

Ik denk dat voor mij zo'n Shure pad die Berolios noemde de beste oplossing is, geen gepruts en als ik het niet nodig heb, trek ik m er gewoon tussen uit..

Comment

Working...