gebalanceerd xlr in de muur leggen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

gebalanceerd xlr in de muur leggen

is het mogenlijk om gewone audio kabels van tasker rood zwart aan te sluiten aan xlr want heb nu actieve boxen gekocht maar in mijn muren zitten nog gewone audio kabels maar in totaal wel 4kabels dus is het mogenlijk om met zes gescheiden koper draden de gebalanceerde xlr aan te sluiten
    of geeft dat storing

groet en alvast bedankt
  • Meanart
    • Apr 2009
    • 8

Het is niet ideaal (normaal ligt je aarde als afscherming rondom je signaal, coaxiciaal), maar het zal wel werken.

Comment

• Dj Gino V
      • Feb 2009
      • 237

is er dan de mogenlijkheid dat je storing krijgt of

grtz

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Op langere afstanden (of als de kabels dicht langs andere kabels/apparaten lopen) heb je grotere kans op storingen. Aan de andere kant: met een gebalanceerd signaal heb je er vaak minder snel last van en aardlussen zul je niet meer krijgen.

Mijn advies: 2 pluggen en een beetje solderen kosten de wereld niet in tijd en geld, dus probeer het uit. Best kans dat het signaal storingsvrij bij je speaker komt.

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Je zult wel iets van storing krijgen maar zoals Jurjen zegt zou het kunnen meevallen. Wat is mis met nieuwe kabels trekken? Je kunt m.b.v. de oude toch de nieuwe doortrekken?
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Verwacht niet dat je problemen krijgt, het signaal dat je erdoor stuurt is op line niveau, dat is meen ik 600 mV en dus al vrij sterk.
            Daarbij lopen beide signaal aders langs dezelfde storingsbronnen en zullen eventuele storingen dus op beide aders komen en heb je er geen last meer van.
            Bij een gebalanceerd signaal wordt het verschil op beide signaal aders versterkt, stoorsignalen welke even sterk op beide aders aanwezig zijn en in dezelfde fase worden dus niet versterkt
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Wat ik nog mis aan info (of heb ik er overheen gelezen ?) is wat voor kabel je in de muur hebt. Er staat zwart-rood bij en TS heeft het over van 'n passief naar actief systeem dus kan net zo goed LS kabel zijn ?
              Indien het LS kabel mocht zijn gaat dat igg niet lukken ...

Groeten !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Dj Gino V
                • Feb 2009
                • 237

het speaker kabels voor een passief systeem denk tasker2 x 1,50122 x 0,12 - 16AWG4,7 x 9,8

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Originally posted by Dj Gino V
                  het speaker kabels voor een passief systeem denk tasker2 x 1,50122 x 0,12 - 16AWG4,7 x 9,8
                  Ah, OK, dan was mijn vermoeden toch correct en kun je al het door andere mede-forummers geposte commentaar beter vergeten.
                  Vervang de LS kabel door tasker C128 en je bent uit de brand.

Succes !

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Waarom dan Koen? Ik heb wel uitgelegd waarom het wèl kan, ik mis alleen jouw uitleg waarom het nièt kan.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Omdat je met twee aders wellicht in beginsel al een aansluitpuntje tekort komt om gebalanceerd signaal te maken?

Nog even los van de kabeleigenschappen.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by moderator
                        Omdat je met twee aders wellicht in beginsel al een aansluitpuntje tekort komt om gebalanceerd signaal te maken?
                        Noem me blond, maar die snap ik niet.

Als je 2 aders hebt gebruik je die voor heet en koud. Geen massa, maar ook geen afscherming, dus die massa niet nodig.
                        Mits je geballanceerd signaal echt geballanceerd is gaat dit prima.

Wanneer gaat het fout?
                        - als je er fantoomspanning over wilt duwen (hier niet de opzet)
                        - als er sprake is van een bepaalde DC-offset op één van beide lijnen (Common-mode ellende)
                        - als beide lijnen in de muur niet parallel lopen, maar via 2 verschillende paden.

Duw met enige regelmaat 4 trafo-geballanceerde lijnsignalen over 200 meter UTP in een pand met behoorlijk wat 230 ellende (en dan bedoel ik echt goed vervuild: je hoort de gloeilampen knetteren) en dat werkt als een zonnetje.

Tuurlijk, een mooi afgeschermde kabel is beter, maar 't hoeft zeker niet fout te gaan als je nadenkt over wat je doet.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• RenéE
                          • Oct 2006
                          • 291

Originally posted by moderator

Nog even los van de kabeleigenschappen.
                          Ik neig uit de beginpost op te maken dat er wel degelijk genoeg aders beschikbaar zijn, doordat de topicstarter overweegt meerdere kabels samen te nemen om er een gebalanceerde aansluiting van te maken.

Mocht het trekken van een nieuwe kabel om wat voor reden dan ook lastig worden dan lijkt het me de moeite van het proberen waard. Als het makkelijk gaat, dan gewoon even die paar meter c128 kopen en er doorheen trekken...zit het gelijk helemaal goed.
                          Last edited by RenéE; 20-04-09, 22:23.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Noem me blond, maar die snap ik niet.

Als je 2 aders hebt gebruik je die voor heet en koud. Geen massa, maar ook geen afscherming, dus die massa niet nodig.
                            Mits je geballanceerd signaal echt geballanceerd is gaat dit prima.
                            Ik ben niet blond, maar ik geloof je direct wanneer je mijn opmerking in twijfel trekt.
                            Ik leef/leefde in de veronderstelling dat je altijd die afscherming en daarmee een massa nodig had.

Zal me er niet inhoudelijk mee bemoeien, das veel beter
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

... kan me bij mod aansluiten

- kabeleigenschappen
                              - geen afscherming rondom
                              - UTP = twisted pair, LS kabel is niet "twisted"
                              - etc.

Als je erover nadenkt ... hadden we al die decennia gebalanceerde bekabeling zonder screen kunnen gebruiken ... what a waste !

Voor de nieuwsgierigen onder ons > probeer 't eens uit met 'n metertje of 20, door de muren naast WCD's / dimmers en ander stoorbronnen ... we zijn benieuwd !

Groeten en succes !

Comment

Working...