DMX T4'tje nok

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

DMX T4'tje nok

Een week terug deed een van onze Showtec Showbar 4's het niet meer, helemaal niks.
    Ding opengeschroeft, bleek de grote condensator die erin zit (3300UF/16V ) gebarsten te zijn. Hoe dat kan weet ik niet. Spanningspiek? Slijtage? Goedkope troep?
    Nieuwe besteld, erin gesoldeert, en het werkte weer... dacht ik.

Helaas blijkt nu dat de DMX het niet doet. Doorlus werkt wel, maar het signaal komt niet 'binnen' op de print of wordt in ieder geval niet herkent (lampje knippert niet).
    Hele bar weer open gehaald, maar ik kan niks vinden.
    Iemand een idee waar ik moet zoeken?

En voor de mensen die er nog meer van weten: waarvoor is het potmetertje wat op de print zit (R33)?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • axys
    • Aug 2006
    • 107

Hebben wij ook ooit eens last van gehad.
    Toen hebben we het balkje weggebracht (garantie) en bleek dat de besturing in de balk kapot was.

Misschien is dit hier ook wel het geval.
    JP/PA Geluid & Licht

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Besturing kapot... dat is vrij algemeen he...

De sturing zelf is echter niks mis mee. Alle standalone dingen etc doen het prima, alleen de DMX komt niet aan. Kabeltjes/verbindingen zijn wel ok

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Waarschijnlijk zit er ergens een DMX receiver IC op je print. Ik gok dat die stuk is. DMX doorlus is meestal hard bekabeld, dus logisch dat die het nog doet.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Daar zat ik ook al aan te denken, alleen zitten er meerdere ic'tjes op...

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Originally posted by renevanh
            Daar zat ik ook al aan te denken, alleen zitten er meerdere ic'tjes op...
            Ik heb helaas nu niet zo'n ding bij de hand, dus je zult even op dit forum / google moeten zoeken naar het juiste IC.

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

kijk eens naar een max485 of LT486 dat zijn je RS485 (dmx) drivers...
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

De max485 kan ik vinden. Is dit de DMX receiver/het onderdeel dat stuk zou kunnen zijn (kan ik dat nog op een of andere manier testen?)?
                De LT486 niet... althans, enkel een RAM gevalletje... lijkt me niet de goede.

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

Waarschijnlijk SN75176 die eruit ligt, 8 pens IC wat RS485 omzet naar 0/5V spanning. zit meestal ook op een voetje, de rest zit meestal op de print gesoldeerd. Je kunt met een scoop meten tot hoever het DMX signaal reikt. Gewoon een tafel eraan en meten tot waar je een blokgolf achtig signaal hebt van c.a. 250 Khz.

succes

Comment

• Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

Als de max485 erin zit lijkt het mij apen geil dat er ook nog een sn75176 in zit.
                    Data sheet max485 vindt je hier:

Pen 7 en 6 komt je dmx signaal binnen en pen 1 en 2 is je uitgang.
                    Hang daar maar eens een meter op en kijk of je leven hebt, geen leven dan voedings spanning controleren op pin 8 en 5.

Maar het meest handige lijkt mij om iemand te zoeken die wel verstand heeft van elektronica om de zaak even na te meten.
                    Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Of SN75176 erin zit of de Max485 weet ik niet, bedoelde dat ik hem op internet had kunnen vinden... zal het nakijken.

Ik zie dit overigens als een uitdaging en kans om iets te leren. Met een multimeter en scoop kun je relatief weinig slopen van iets wat al stuk is...

Wat betreft het doormeten: aan de hand van de datasheet kan ik dat wel, alleen weet ik gewoon te weinig over de onderdelen die erin (zouden kunnen) zitten. De pest is namelijk dat op geen enkele IC ook maar iets van een merk, naam, nummer ofzo staat, ze zijn helemaal zwart (en allemaal in een voetje btw).
                      Ben nu weer thuis en kan pas maandagmiddag er weer mee bezig, maar heb nu een veel duidelijker beeld van waar ik moet gaan zoeken.
                      Bedankt voor de hulp so far en ik roep wel als ik weer vastloop

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

pff als alles zwart is is het wel wat gokken, maar het signaal (+ en -) van je DMX moet allereerst door een max485 of sn75176 ofzo,
                        dat is het eerste ICtje dat je in deze lijn tegenkomt, meteen daarna duikt het de controller in.
                        Ik ken het schema niet maar afhankelijk van je electro kennis kun je een eind komen
                        misschien dat je eens een foto kunt posten van de print, een aantal onderdelen/IC's zijn qua functie wel te herkennen... en wellicht daarna qua layout ook het typenr te vinden...
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Heel klein staat er stiekem toch wat op de ICtjes.
                          Het gaat in dit geval om de SN75176 die op de print aanwezig is.

Als ik de datasheet goed begrijp komt het signaal er op pootje 6+7 uit (de blokgolf dus), idem als de max485 dus.

Nu op zoek naar een scoop... zullen ze bij de afdeling natuurkunde toch wel hebben gok ik :P

Comment

• Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

Je kunt ook gewoon het IC uitwisselen met die van een werkende balk, misschien heb je geluk en werkt het direct weer. Weet je gelijk wat je voortaan op voorraad moet hebben . Kans is zeer groot dat die SN75176 het probleem is. Het IC fungeert ook als buffer, om de ingebouwde processor te beschermen tegen b.v. fantoom.

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Wie zet er nou fantoom op zo'n T4'tje... :P

Aparte wending in de zaak. Na wat schroef en meetwerk leek het me toch leuk om er eens een scoop op te zetten. Ding gehaald, lichtsturing aangesloten en er eens voor gaan zitten.
                              Wat nu komt geloof ik zelf ook nog niet... maar die stomme T4 deed het gewoon helemaal prima. Zelfde sturing, zelfde instellingen, zelfde DMX kabel.

Ik snap er niks van... maar het scheelt wel weer solderen :P

Comment

Working...