symmetrisch gevoed mengpaneel op asymmetrisch gevoede versterker

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timberleek
    • Apr 2010
    • 8

symmetrisch gevoed mengpaneel op asymmetrisch gevoede versterker

hallo

Ik weet niet zeker of ik op het goede forum/rubriek zit, maar ik vraag het toch even.

Ik ben bezig met een simpel 2 kanaals menpaneel:
    Universal Preamp/ Mixer

deze is asymmetrisch gevoed. Dat heb ik verkregen met een virtuele aarde op 1/2 van de voedingsspanning volgens deze schakeling:
    Circuits Online - Schakelingen - Enkele naar dubbele voedingsspanning

Maar het signaal wat hier uit komt loopt natuurlijk om die virtuele aarde heen. Dus gekeken vanaf de echte 0v staat het signaal ca 9v te hoog (18volt voeding).

de versterker waar alles straks op moet is alleen asymmetrisch gevoed. namelijk gewoon met de 0 - 18v lijnen.

Maar deze kan ik niet zo aan elkaar hangen. Dan krijg ik een groundprobleem omdat ik de 'ground' van het mengpaneel aan de ground van de versterker hang. (dus 9v aan 0v hang)
    Hoe wel?

hopelijk kunnen jullie me daarmee helpen
    alvast bedankt
    timberleek
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

De/een elco in de uitgang zorgt ervoor dat de DC van 9V eraf gaat, zorg wel voor een pad (weerstand 10k oid) naar de echte ground anders knalt het als een gek als je een plug erin stopt.

Let op je moet de schakeling zo modificeren dat de potmeter op de uitgang refereert naar de ground en niet naar de helft van de voedingsspanning. Hetzelfde geld voor de ingang, ook daar zul je een elco/condensator er tussen moeten zetten.
    De ground van de versterker hangt dus aan de "negatieve" voeding van de voorversterker.

Tenminste dit maak ik op uit je verhaal...
    Maar als je dit niet kunt volgen is het misschien beter om op een electronica forum je vraag te stellen...
    Werd vroeger heel vaak zo gedaan.
    Last edited by DJ Antoon; 10-04-10, 16:37.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by DJ Antoon
      De/een elco in de uitgang zorgt ervoor dat de DC van 9V eraf gaat, zorg wel voor een pad (weerstand 10k oid) naar de echte ground anders knalt het als een gek als je een plug erin stopt.

Let op je moet de schakeling zo modificeren dat de potmeter op de uitgang refereert naar de ground en niet naar de helft van de voedingsspanning. Hetzelfde geld voor de ingang, ook daar zul je een elco/condensator er tussen moeten zetten.
      De ground van de versterker hangt dus aan de "negatieve" voeding van de voorversterker.

Tenminste dit maak ik op uit je verhaal...
      Maar als je dit niet kunt volgen is het misschien beter om op een electronica forum je vraag te stellen...
      Werd vroeger heel vaak zo gedaan.
      Volgens mij moet je de uitgangspotmeter voor de DC ontkoppel elco naar de virtuele 0 laten refereren anders laad de elco zich op met de halve voedingsspanning.
      Je kunt ook gewoon je virtuele 0 als massa gebruiken dan heb je dus helemaal geen DC ontkoppel elco nodig.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timberleek
        • Apr 2010
        • 8

dus achteraan ipv koppelen aan de 'ground' gewoon koppelen aan de negatieve spanning. en dan de potmeter zo afregelen dat het signaal weer laag genoeg is.
        dus zo:

en dan bedoel ik de virtuele -9. dus de eigenlijke ground

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Nee, want nut trek je alles naar -9 V.
          Gebruik je virtuele 0 als massa, zonder signaal is het potentiaal op de uitgang immers gelijk aan die virtuele 0.
          Dus waar je nu -9V bij hebt staan moet je virtuele 0 worden.
          Hetzelfde geldt overigens ook voor je inputs, deze moeten ook de virtuele 0 als massa hebben.
          Eigenlijk komt het erop neer dat je de hele schakeling kunt beschouwen als zijnde symmetrisch gevoed. Het enige verschil is dat er een virtuele 0 i.p.v. een 0 vanaf de trafo is.

Comment

• timberleek
            • Apr 2010
            • 8

Originally posted by MusicXtra
            Nee, want nut trek je alles naar -9 V.
            Gebruik je virtuele 0 als massa, zonder signaal is het potentiaal op de uitgang immers gelijk aan die virtuele 0.
            Dus waar je nu -9V bij hebt staan moet je virtuele 0 worden.
            Hetzelfde geldt overigens ook voor je inputs, deze moeten ook de virtuele 0 als massa hebben.
            Eigenlijk komt het erop neer dat je de hele schakeling kunt beschouwen als zijnde symmetrisch gevoed. Het enige verschil is dat er een virtuele 0 i.p.v. een 0 vanaf de trafo is.
            maar hoe sluit ik het dan aan op een asymmetrisch gevoede versterker. Die zit die virtuele 0 aan als een +9v.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by timberleek
              maar hoe sluit ik het dan aan op een asymmetrisch gevoede versterker. Die zit die virtuele 0 aan als een +9v.
              Nee, dat zie je verkeerd.
              Wanneer je geen signaal op de uitgang hebt heb je 0 V DC t.o.v. je virtuele 0 en +9 V t.o.v. de echte 0.
              Je versterker ziet dus geen potentiaal verschil wanneer je deze op de virtuele 0 aansluit. Ik ga er dan wel vanuit dat deze versterker niet door dezelfde voeding wordt gevoed.
              Zoals ik al eerder schreef is er behalve de voeding verder geen verschil meer met een symmetrisch gevoede schakeling mits je de virtuele 0 als massa gebruikt. Uiteraard moet je de echte 0 niet ook aan massa hangen anders heb je sluiting.

Comment

• timberleek
                • Apr 2010
                • 8

Nee, dat zie je verkeerd.
                Wanneer je geen signaal op de uitgang hebt heb je 0 V DC t.o.v. je virtuele 0 en +9 V t.o.v. de echte 0.
                Je versterker ziet dus geen potentiaal verschil wanneer je deze op de virtuele 0 aansluit. Ik ga er dan wel vanuit dat deze versterker niet door dezelfde voeding wordt gevoed.
                Zoals ik al eerder schreef is er behalve de voeding verder geen verschil meer met een symmetrisch gevoede schakeling mits je de virtuele 0 als massa gebruikt. Uiteraard moet je de echte 0 niet ook aan massa hangen anders heb je sluiting.
                dat is inderdaad wel het probleem. het geheel werkt op één dezelfde accu. Dus dezelfde voeding. dat had ik er even bij moeten zetten

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

ff voor de beeldvorming, caraudio?
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Ik weet het niet hoor maar is dit geen zelfbouw luidsprekers forum ??

Aangezien de moderators vrij scherp zijn op de regeltjes ....... staat het in mijn ogen in het verkeerde gedeelte van dit forum ( bouwen van mengpaneel is in mijn ogen iets anders dan luidsprekers bouwen )
                    Last edited by Rolandino; 10-04-10, 21:38.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• timberleek
                      • Apr 2010
                      • 8

Originally posted by moderator
                      ff voor de beeldvorming, caraudio?
                      nee dat niet. het is voor een soort van uitgebreide speakerkrat. Alleen dan op lithium accu's, met ingebouwde computer, mengpaneel etc.

ik vroeg me ook al af of het bij speakers moest. maar het was de rubriek die volgens mij het best in de buurt kwam

Comment

• Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

Onderwerp verplaatst naar de afdeling techniek. ( Laat? ook uw tech mod is wel eens onderweg )
                        Vraagje van mijn kant:
                        Waarom maak je geen gebruik van een "voledig" symetrische voeding met de 0 aan massa? ( Deze vraag is beantwoord zie ik )
                        En laat even zien wat je gebouwd hebt als het project klaar is.
                        We zien hier veel vragen maar teleurstellend weinig foto's van eindproducten.
                        Last edited by Radar; 11-04-10, 02:28.
                        Ik doe niet aan bijgeloof.
                        Dat brengt ongeluk.

Comment

• timberleek
                          • Apr 2010
                          • 8

Originally posted by Radar
                          Onderwerp verplaatst naar de afdeling techniek.
                          Vraagje van mijn kant:
                          Waarom maak je geen gebruik van een "voledig" symetrische voeding met de 0 aan massa?
                          En laat even zien wat je gebouwd hebt als het project klaar is.
                          We zien hier veel vragen maar teleurstellend weinig foto's van eindproducten.
                          hoe bedoel je dat precies? een virtuele ground maken op 1/2 v+ en daarmee zowel de versterker als het mengpaneel voeden?

ik zal het wel eens laten zien.
                          ik heb wel al wat 3d ontwerpen:

dit is het voor zover bekende ontwerp. er moeten nog een stelletje printplaten in en de kleuren zijn alleen nog maar om het materiaal aan te geven. De basiskast wordt hout, om toch een stevig basis te hebben (mede voor de klankkast). De rest wil ik waarschijnlijk van kunststof maken om het gewicht laat te houden. vandaar ook de lithium accu's (40 cellen in 2 accupakketten, goed voor ca 400w op 15-21v)

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Ik denk dat je veel te moeilijk zit te doen.
                            Je kunt je accu's zo aansluiten dat je een symmetrische voeding hebt, dan heb je al je problemen in één keer getackeld en heb je ook geen schakeling meer nodig om een virtuele 0 te maken.
                            Was handig geweest wanneer je was begonnen met het laten zien van je ontwerp....

Comment

• timberleek
                              • Apr 2010
                              • 8

Ik denk dat je veel te moeilijk zit te doen.
                              Je kunt je accu's zo aansluiten dat je een symmetrische voeding hebt, dan heb je al je problemen in één keer getackeld en heb je ook geen schakeling meer nodig om een virtuele 0 te maken.
                              Was handig geweest wanneer je was begonnen met het laten zien van je ontwerp....
                              dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar het is de bedoeling dat de accu's apart van elkaar werken. dan kan ik er 1 opladen terwijl de ander gebruikt wordt.
                              en in het geval van meer dan 2 accu's kan ik alles wisselen.

maar ik bedacht me net.
                              ik kan ook gewoon de versterker opnieuw bouwen met een symmetrische voeding, even kijken in de datasheets of dat kan. Dan is het probleem sowieso opgelost.

dat zal ik eerst even gaan bekijken

Comment

Working...