Laptop audio storing door vuile stroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moosdohmen
    • Apr 2010
    • 6

Laptop audio storing door vuile stroom

Bij evenementen zoals Koninginnedag zorgt de gemeente voor stroompunten.
    Ik vermoed dat het dan gaat om "vuile" stroom afkomstig van een generator oid; in elk geval zorgt die stroomvoorziening ervoor dat mijn externe geluidskaart (Focusrite Saffire LE, via firewire; heeft een 12V adapter) en/of Dell laptop van slag raken. Bij optredens binnen heb ik daar geen last van.
    Kan een UPS hiervoor een oplossing zijn, en hoe kom ik daar achter? Of een netfilter of een power conditioner? Alleen een spanningsbegrenzer was in elk geval niet genoeg vorig jaar.
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by moosdohmen
    Bij evenementen zoals Koninginnedag zorgt de gemeente voor stroompunten.
    Ik vermoed dat het dan gaat om "vuile" stroom afkomstig van een generator oid; in elk geval zorgt die stroomvoorziening ervoor dat mijn externe geluidskaart (Focusrite Saffire LE, via firewire; heeft een 12V adapter) en/of Dell laptop van slag raken. Bij optredens binnen heb ik daar geen last van.
    Kan een UPS hiervoor een oplossing zijn, en hoe kom ik daar achter? Of een netfilter of een power conditioner? Alleen een spanningsbegrenzer was in elk geval niet genoeg vorig jaar.
    Tja, geef de stroomleverancier maar weer de schuld.
    Je kan natuurlijk aan het einde van een kabel zitten, dan heb je soms wat te lage spanning, of een varierende spanning, omdat er allerlei belastingen op kunnen zitten zoals koelkasten en koffiezetters. Edoch, de huidige laptopvoedingen zijn schakelende alleseters, die genoeg hebben aan iets tussen de 90 en 240 volt. De frequentie is al helemaal niet belangrijk, omdat de netspanning meteen wordt gelijkgericht. Je laptop zou dus nergens last van mogen hebben. Wel kan er nog een probleem zijn als je laptop geaard is en eveneens je geluidsset. Dat wil bij die dingen wel eens moeilijkheden geven. Een simpele remedie, die over het algemeen goed werkt, is de tussenschakeling van een audiotrafootje. Voor weinig geld zijn er zgn groundseparators in de onderdelenzaken te koop. Werken naar behoren en lossen aardlusproblemen op. Er zijn betere en duurdere, maar voor die ene keer kan het wel denk ik.
    Wat wel een probleem kan opleveren, is een spanningsval van meer dan 10%. In veel mengpanelen, wordt dan de ruwe voedingsspanning te laag, waardoor de stabilsatoren niet goed meer werken. In dat geval kan een stabilisator uitkomst bieden, voor de voeding van je kleine apparatuur. Eindtrappen hebben meestal geen last van een wat lagere voedingsspanning, hoogstens een paar watt minder output.

Stabilisatoren zijn heel andere dingen als die balkjes die in een rack zitten (power conditioner). Meestal zijn dat maar (te dure) netfilters, die spikes etc op het net onderdrukken. Echte stabilisatoren zijn ook heden ten dage nog vrij complex.
    Er zijn een aantal verschillende.

Stabilisatoren met een variac en servomotor. De regeling is vrij traag.

Magnetische stabilisatoren, dat zijn een soort afgestemde kringen die werken met het verzadigingsprincipe. De ingangsfrequentie moet binnen 2% liggen voor een goede regeling.

Elektronische stabilisatoren. De uitgangsspanning wordt met electronica constant gehouden.

De magnetische stabilisatoren worden nog al eens aangeboden op MP voor weinig geld. Als je ze voor de helft van de capaciteit belast, geven ze al vanaf zo'n 150 volt een spanning af van 220 volt +/- 2%.
    Omdat het afgestemde kringen zijn, is ook de storingsonderdrukking heel goed en de vervorming op de uitgang laag. Ideale dingen dus, alleen een beetje zwaar.

Een ups is meestal geen oplossing. Zolang de netspanning binnen bepaalde grenzen valt, zullen de meeste ups'en de netspanning gewoon doorschakelen, dan verandert er niets. Bij onderspanning komt er dan meestal weer een gemodificeerde sinus uit, een soort blokgolf. Ook niet ideaal dus.

Wat is trouwens vuile stroom?

Speakertech
    Last edited by speakertech; 12-04-10, 22:15.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Speakertech,

Kan het met bovenstaande ook vinden, kans is groot op 'n aardlus oid (trek anders de adapter van je laptop eens los). Aarde afplakken / lostrekken is ten zeerste af te raden, 'n goede DI doet wonderen.

Betreft de UPS-en is het merendeel van de betere (bijvoorbeeld APC) van het inline type waarbij de load altijd via de converter loopt. In tegenstelling wat je zou verwachten is de uitgaande spanning een perfecte gestabiliseerde sinus (heb ik meerdere malen met 'n scoop gechecked).
      Maar goed, ik acht de kans ook niet groot dat daar het probleem van TS is te vinden.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by Koen van der K
        Ha Speakertech,

Kan het met bovenstaande ook vinden, kans is groot op 'n aardlus oid (trek anders de adapter van je laptop eens los). Aarde afplakken / lostrekken is ten zeerste af te raden, 'n goede DI doet wonderen.

Betreft de UPS-en is het merendeel van de betere (bijvoorbeeld APC) van het inline type waarbij de load altijd via de converter loopt. In tegenstelling wat je zou verwachten is de uitgaande spanning een perfecte gestabiliseerde sinus (heb ik meerdere malen met 'n scoop gechecked).
        Maar goed, ik acht de kans ook niet groot dat daar het probleem van TS is te vinden.

Groeten !
        Ik heb hier anders een APS staan en die werkt, zoals ik beschreef. Inmiddels zijn we al weer een paar jaar verder en sinusomvormers komen steeds meer in beeld.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

APC voert de Smart UPS (slaat aan bij over/onder -voltage of frequentie en de Smart UPS On-line, welke werkt zoals Koen beschrijft.

Comment

• moosdohmen
            • Apr 2010
            • 6

Bedankt voor de reacties zo ver. Ter verduidelijking: het is volgens mij de externe geluidskaart zelf die uitviel, niet de laptop.
            De gewone audio uitgang vd laptop werkte nl wel naar behoren. Geen brom of zo.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Bedankt voor de reacties zo ver. Ter verduidelijking: het is volgens mij de externe geluidskaart zelf die uitviel, niet de laptop.
              De gewone audio uitgang vd laptop werkte nl wel naar behoren. Geen brom of zo.
              Is die 12V adapter van je Focusrite converter 'n SMPS type of trafo-type ?
              Indien trafo zou het wellicht kunnen zijn dat bij extreme onderspanning je converter wegvalt.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Wat een UPS betreft: de zeer dure zijn altijd via converter en worden on line ups'en genoemd. De goedkopere soort start zijn inverter enkel wanneer het nodig is; dit noemt men off line ups'en. Een merk alleen zegt dus niets: APC en Eaton (de twee grootste) hebben allebei zowel on-line als off line toestellen. Je kunt het verschil heel goed merken aan de prijs...
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moosdohmen
                  • Apr 2010
                  • 6

Originally posted by Koen van der K
                  Is die 12V adapter van je Focusrite converter 'n SMPS type of trafo-type ?
                  Indien trafo zou het wellicht kunnen zijn dat bij extreme onderspanning je converter wegvalt.

Eh, hier is een plaatje. http://www.mauricedohmen.com/adapter.jpg

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

... euh ... tja, helaas weinig info uit te halen.
                    Vraag is / blijft natuurlijk of de oorzaak van je problemen wel in de voeding gezocht moet worden.

Groetos !

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, durf ik te stellen, dat het hier om een conventionele voeding gaat, dus met een normale trafo. De uitgangsspaning is niet gesabiliseerd, anders stond het er zeker op.
                      Je zou een zgn switched mode voeding kunnen gebruiken. Zien er uit als een normale adapter, maar zijn een stuk lichter met dezelfde capaciteit. De ingangsspanning ligt meestal tussen 90 en 240 volt. Kost ook geen dr.... Zeker de moeite waard om te testen.
                      De uitgang moet 12 volt zijn, de uitgangsstroom 600mA of meer. Vaak worden deze adapters geleverd met een aantal verloopstekertjes.

Zoek eens op P.SUP.SMP1-BL.

Speakertech

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Schakelende voedingen op geluid: liever niet toch! Met al die hoogfrequent rommel krijg je nog meer miserie!
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by laserguy
                          Schakelende voedingen op geluid: liever niet toch! Met al die hoogfrequent rommel krijg je nog meer miserie!
                          Niet zo benauwd hoor!!.
                          We werken niet met middengolfontvangers en verder is het gebruik van switched mode voedingen heel ver ingeburgerd, in apparatuur van allerlei soort. Veel audio apparatuur is ook gewoon voorzien van dergelijke voedingen, Niet alleen vanwege de prijs en het gewicht.
                          Wat dacht je van digitale apparatuur met vele clockfrequenties etc, computerschermen, laptops etc allemaal apparatuur die alom in het geluidsvak gebruikt wordt.
                          Versterkers met schakelende voedingen, zoals Lab Gruppen, Ram Audio, Peavey en dito schakelende vertserkertrappen.
                          Een beetje apparaat is tegenwoordig vrijwel immuun voor dergelijk soort schakelsignalen .
                          Ik zou zeggen doe de test.
                          Speakertech.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Vandaar dat je dus met laptops zoveel miserie hebt als je die op een geluidssysteem aansluit (door de schakelende voeding)...
                            Alles wat schakelt veroorzaakt storingen. Dat moet je dus actief tegengaan en niet achteraf als het tot problemen komt dit via lapmiddeltjes gaan oplossen. Zoiets als een dokter en symptoombestrijding.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by laserguy
                              Vandaar dat je dus met laptops zoveel miserie hebt als je die op een geluidssysteem aansluit (door de schakelende voeding)...
                              Alles wat schakelt veroorzaakt storingen. Dat moet je dus actief tegengaan en niet achteraf als het tot problemen komt dit via lapmiddeltjes gaan oplossen. Zoiets als een dokter en symptoombestrijding.
                              Eerlijk gezegd, deel ik jou mening niet. Ik draai ook met laptops op pa. Meestal is het een kwestie van signaal ruisverhouding. Laat je de computer relatief weinig signaal geven, dan houd je achtergrond ruis over. Het is dus zaak om het volume van de audiokaart op een niet te klein niveau te zetten. Er is dan geen probleem meer. De hele horeca draait met computers en zonder problemen. Soms heb je een aardscheiding nodig, maar dat is het dan. Een simpel trafootje lost dat op.
                              Waarschijnlijk trap ik nu een open deur in, maar door verkeerd oplijnen van een geluidsinstallatie, kun je de kwaliteit van het geluid behoorlijk naar beneden halen.

Speakertech

Comment

Working...