solderen of krimpen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

solderen of krimpen?

[FONT=Verdana]Ik hoor verschillende [/FONT][FONT=Verdana]theorieën over het maken van multikabels met (bijvoorbeeld) LK connectors. De ene zweert bij solderen, de ander krimp zijn verbindingen.
    [/FONT][FONT=Verdana]
    Voor en tegen:
    Solderen zal iets meer tijd in beslag nemen, maar vrijwel iedereen hier op het forum zal een soldeerbout hebben.

Krimpen zal wat sneller gaan met het monteren van de connector, je hebt er duur gereedschap voor nodig (zo'n tang kost 3 a 400 euro of zo).

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.
    [/FONT]
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • showband
    • May 2001
    • 4524

krimpen, mits gedaan zoals het hoort, is superieur aan solderen.

dus wel:
    -goed gereedschap
    -juiste krimpbussen
    -de juiste kabel om op te krimpen
    lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

2 overwegingen :

1 de laagste overgangsweerstand krijg je door oppervlakte-vergroting. Hoe groter het geleidings-oppervlak : hoe lager de weerstand. Tin vergroot het oppervlak veel meer, vooral bij soepele draad. Het kruipt namelijk overal tussen. Verder kun je tin hersolderen, dus als je een draadje niet goed hebt doe je hem nog een keer.Krimpen is een eenmalige actie, foutje = knippen, en dus draadje te kort.

2 krimpen geeft meer druk, en dus een stabielere overgang, maar wat belangrijker is, je slaat de TIN-overgang over. Dus koper op koper zal minder weerstand geven dan de koper-tin-koper. Verder is koper-tin ook nog eens een thermo-koppel, dus er ontstaat een (erg kleine) drift. Last but not least zal Tin uiteindelijk oxideren, en dan een grotere weerstand veroorzaken. Niet onbelangrijk bij krimpen is de mechanische beschadiging aan je draadje, wat bij 0,15mm2 nog wel eens een breukje tot gevolg kan hebben. Bij 95mm2 is dat weer minder.

Conclusie : beide hebben voor-en-nadelen. Toepassen naar behoefte, dus.
      Overigens is de krimp vooral ontstaan uit de automatisering, een robot kan makkelijker krimpen dan solderen....

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Originally posted by showband
        krimpen, mits gedaan zoals het hoort, is superieur aan solderen.

dus wel:
        -goed gereedschap
        -juiste krimpbussen
        -de juiste kabel om op te krimpen
        goed gereedschap? betekend dat, dat je alleen de krimptang van de fabrikant kan gebruiken? of kan je me een ander universeel merk/model aanraden?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ooit, in een ver verleden heb ik eens onderzoek moeten doen naar verschillende krimptangen voor AMP kabelschoentjes. Toen bleek dat er behoorlijk verschil zit in de gereedschappen, de tang die door de fabrikant voorgeschreven werd gaf duidelijk de beste verbinding met de minste kans om het fout te doen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
            • Jun 2010
            • 640

idd de tangen van de fabrikant gebruiken is het beste...
            mede ook omdat hierop de dikte enz word gemaakt en geen tang dus hetzelfde is...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Je zou hieruit ook kunnen concluderen dat het vaak beter is te solderen dan een 'wannabee tang' te gebruiken.
              Overigens heb ik mijn multi's altijd gesoldeerd en daar nog nooit enig probleem mee gehad.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by MusicXtra
                Je zou hieruit ook kunnen concluderen dat het vaak beter is te solderen dan een 'wannabee tang' te gebruiken.
                Overigens heb ik mijn multi's altijd gesoldeerd en daar nog nooit enig probleem mee gehad.
                Precies, is ook mijn conclusie. Zolang ik nog geen grote aantallen multikabels ga maken is het voor mij nog niet te investeren in een krimptang. Ik ga de kabels dus (voorlopig) solderen.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ik heb hier voor mijn Harting multipins een harting krimptang.
                  hij kost inderdaad wel een paar centen, maar het gaat vele malen sneller dan solderen en werkt uitstekend. voordeel is ook dat wanneer je licht multi's gaat maken, je dit met dezelfde tang kunt doen en deze soldeer ik liever niet ivm overgangsweerstand en smelten van soldeer. Zul je net zien als alles boven hangt.

hoe dan ook, ik wil niet zeggen dat krimpen beter is, maar het werkt in ieder geval prima
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• jeroenw
                    • Dec 2003
                    • 216

Als jij het voor elkaar krijgt om de overgangsweerstand zo groot te maken dat de las meer dan 300 graden wordt moet je dikkere kabel gebruiken....
                    of leren solderen. Kabel die dik genoeg is en een contact dat groot genoeg is wordt niet warm bij een soldeer las, zelfs een brakke las kan wel wat hebben.
                    Mechanisch is dit wel een probleem, een soldeerverbinding is bros en breeks sneller bij mechanische belasting, maar daar heb je dan een trekontlasting voor
                    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MacGyverSounds

2 krimpen geeft meer druk, en dus een stabielere overgang, maar wat belangrijker is, je slaat de TIN-overgang over. Dus koper op koper zal minder weerstand geven dan de koper-tin-koper. Verder is koper-tin ook nog eens een thermo-koppel, dus er ontstaat een (erg kleine) drift. Last but not least zal Tin uiteindelijk oxideren, en dan een grotere weerstand veroorzaken.
                      Conclusie : beide hebben voor-en-nadelen. Toepassen naar behoefte, dus.
                      Overigens is de krimp vooral ontstaan uit de automatisering, een robot kan makkelijker krimpen dan solderen....
                      Shit, heb ik weer...
                      Alle onderdelen in mijn apparatuur zijn gesoldeerd.
                      Overigens denk ik dat de weerstandstoename in de vrij hoogohmige circuits van onze audioketens, enkele tientallen tot honderden ohms, te verwaarlozen is.
                      Het spanningseffect wordt vaak weer tenietgedaan, omdat bij bijvoorbeeld een microfoonkabel, aan het andere einde hetzelfde gebeurt, maar dan met omgekeerde polariteit.
                      Theroretisch dus allemaal juist en aantoonbaar, maar in de praktijk niet te lang over nadenken.
                      Net zoiets als: "ik heb geen 230,000 volt, zou dat wel goed gaan?"

Overigens breekt er in een (harting) connector heus wel eens een draadje af, omdat de pennen kunnen bewegen. Als je niet direcct nieuwe pennen hebt en het goede gereedschap, is solderen, de enige mogelijkheid veronderstel ik.

Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Lieve mannen,

Als jullie goed lezen gaat het in mijn verhaal over licht multi's!
                        solderingen in een audiotechnisch circuit is uiteraard geen enkel probleem. wat ik hier aanzwengel is het gemak aangezien je er dan gelijk lichtmulti's mee kan krimpen..
                        lezen AUB! ik heb het hier helemaal niet over overgangsweerstand bij een audiocircuit
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...