een versterkertje bouwen :D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

een versterkertje bouwen :D

Beste iedereen,

Bij mij op de studie Elektro in Delft zijn we begonnen met de bouw van een versterker voor 8 Ohms luidsprekers (magnat speakers, iig iets met haaifaai).
    Nu moeten we zelf ook dus de versterker gaan ontwerpen. Hiervoor hebben we ook een complete handleiding, die ons tot op zekere hoogte verteld wat we moeten doen. (de rest mogen we zelf uitvinden ^^)
    We gaan dus binnenkort beginnen met het ontwerp daarvan (met RCL-filters en dat soort dingen om een mooie rechte curve eruit te krijgen) en we weten ook hoe we dat ding in elkaar moeten zetten. Alleen zal het geluid daardoor automatisch niet lekker gaan klinken.

Nu komt de vraag uiteindelijk: zijn er nog enkele tips voor bij het bouwen van zo'n versterker zelf? (uitgaande van een simpele versterker zonder al teveel poespas :P) En zelf heb ik wel een klein beetje een idee wat we zouden kunnen doen als het niet lekker klinkt. Maar wat zouden jullie daartegen nog doen?

Het is niet dat we vastlopen, maar aangezien er vast hier wel mensen rondsnuffelen die dit al is gedaan hebben, vraag ik vanuit jullie ervaring wat we nog kunnen doen.

Alvast bedankt.

Steven

PS: zal ook foto's hierzo plaatsen van de voortgang, als ik er tijd voor heb.
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dit is een forum voor pro-audio en niet voor HiFi, ondanks dat ben ik persoonlijk wel benieuwd naar het bouwproject.
    We kunnen je denk ik weinig tips geven daar voor 'ons soort' versterkers totaal andere eisen gelden als voor HiFi versterkers.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
      • May 2010
      • 106

Originally posted by MusicXtra
      We kunnen je denk ik weinig tips geven daar voor 'ons soort' versterkers totaal andere eisen gelden als voor HiFi versterkers.
      "t is HaaiFaai, dat moet ik toegeven, en als het modje hier niet zo blij is, ok. (en ik weet dat men hier op het forum over het algemeen tegen is) Maar ben gewoon ook benieuwd naar ervaringen van andere mensen die versterkers hebben gebouwd.

Maar als, zoals jij dat aangeeft, de bouw dusdanig verschild van een pro-versterker, dat het er niet toe doet om extra tips via dit forum in te winnen. Dan kijk ik wel nog ergens anders.

Eerst wacht ik nog even de reactie van de mod en andere forummers af, dus: brand maar los .
      Last edited by Stevengos; 16-11-10, 23:44. Reason: correct NL ff toegepast :P

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Bouw gewoon een professionele eindtrap: dan moet je geen rekening houden met toonregeling e.d.. Spaart moeite en tijd.
        Voorwaarden voor een beetje professionele eindtrap: beetje hoge dempingsfactor, moet even goed klinken als een HiFi, alleen veel langer een continu vermogen kunnen leveren (als je rekent op continu vermogen, dan kan hij zeker minder aan dus heb je een mooie marge). Kortsluitvastheid en beveiliging tegen overtemp, hf en DC op de uitgang mogen tegenwoordig ook wel standaard genoemd worden. Als je nog tijd over hebt: clip limiter.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

HiFi vereist een andere opbouw van een versterker, Laserguy geeft al aan wat een PA versterker vereist, de eisen aan een hfi eindbak zullen hoger liggen.
          De grenzen van het forum worden opgezocht met dit onderwerp en wanneer het inderdaad een hifi versterkerontwerp is wat er gaat worden gerealiseerd dan is dit forum hier niet het juiste podium voor.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by moderator
            HiFi vereist een andere opbouw de eisen aan een hfi eindbak zullen hoger liggen.
            Ja en nee, het is een iets andere benadering zoals aangegeven. Vermogens liggen flink lager, zeker continu vermogens. Geluidskwaliteit kan hoger liggen, maar hoeft dat niet perse te zijn.

Ik ben wel benieuwd (als het mag modje) of je nu een versterker bouwt met daarachter een passief filter of dat je een actief systeempje wil gaan maken. Maakt je filter wel een stuk makkelijker... (Of het moet een 6dB/octaaf filter zijn wat in de LS kast zit)

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Bij een HiFi versterker is over het algemeen een DC protectie op de uitgang de enige beveiliging die erop zit dus wat dat betreft is de opbouw een stuk simpeler. Verder speelt gewicht nauwelijks een rol en mag de koeling slechts via natuurlijke convectie.
              Hoeveel vermogen moet de versterker eigenlijk gaan leveren?

Comment

• jeroenw
                • Dec 2003
                • 216

Als je een nette hifi maakt heb je aan 2x30W (of bij klasseA nog minder) al meer dan voldoende, en doe maar een boel geluid als je 2x100W hebt
                en ik ze ze al aankomen op een feestje met 2x100W
                \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

Misschien dat het handig is om wat beter uit te leggen wat het project inhoudt?
                  Ik heb namelijk ook al eens zo'n project gehad waarbij we een versterker moesten bouwen.

In mijn geval ging het om een practicum waarbij er in een stuk of 7 weken een twee- of drietraps klasse A versterker moest worden gerealiseerd 'from scratch'. Als je de theorie net achter de kiezen hebt is het al lastig genoeg de THD zo laag te krijgen dat het geluid enigszins herkenbaar is, laat staan dat je de kans krijgt je aan terugkoppeling, beveiligingen of zelfs klasse AB configuratie te wagen.

En dan stiekem hopen dat er minstens een groepje een desastreuze thermal runaway krijgt tijdens de presentatie....
                  Last edited by RenéE; 17-11-10, 15:59.

Comment

• Stevengos
                    • May 2010
                    • 106

Beste allen,

nu heb ik nog even geen tijd om uitgebreid op de vragen in te gaan. Zaterdag, als ik wat meer tijd heb zal ik ze beantwoorden.

Gr. Steven

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Gezien het feit dat hi-end speakers maar max. 90 db/W leveren zal de eis wel bijna hetzelfde zijn.
                      Fatsoenlijke demping, grote gain/bandwith, superstabiele voeding, rendement, etc.
                      De discussies tussen klasse A / AB / B etc kun je eigenlijk als bijgeloof afdoen, en de enige serieuze verschillen zijn roadproof, koeling etc.

(Als ik Huifui en high-end tenminste niet te ver met elkaar verwar.)

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

Het allegrootse verschil is de voeding en het formaat van de eindtrap, en met name welke vermogens je kan leveren. Wel is het zo dat de (electrische) rendementen van een A of AB nogal anders zijn ivm de ruststroom (een klasse A kun je als kachel gebruiken). Maar de verschillen in A/ AB en B zijn niet zo groot, als je een D ertegenaan zet, das pas een wezelijk andere opzet (wel leuk om te maken btw)
                        succes
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

Originally posted by jeroenw
                          ... Maar de verschillen in A/ AB en B zijn niet zo groot ...
                          Zeg dit niet tegen een Hi-end fetishist, die gaat spontaan schuimbekken . Juist voor HiFi-geneuzel toepassingen is het aan te raden 'n class A bak te bouwen, technisch gezien nog eenvoudiger (en dus "puurder" ) ook. Bij serieuze metingen komen de verschillen wel in beeld. Of je het echt hoort is 'n ander punt. Toonregeling zou ik achterwege laten, dat is ook niet geaccepteerd in dat wereldje.
                          Wat misschien wel grappig is om bijvoorbeeld 'n brug-amp te maken, dus vrij van aarde (heb je wel 4 class A trapjes voor nodig natuurlijk). De keuze FET / BJT hebben jullie al gemaakt (FET-amps zijn ook lekker simpel in ontwerp) ?

Succes !

ps vergeet de vergulde netstekker niet
                          Last edited by Koen van der K; 22-11-10, 21:24.
                          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Stevengos
                            • May 2010
                            • 106

Ik ben niet zo'n *Hi-end fanaat, dus mij zul je niet schuimbekkend tegenkomen , en toonregeling zal ik waarschijnlijk geen tijd voor hebben ivm papierwerk.
                            Wat betreft die brug-amp, 't is wel leuk, maar we hebben niet de tijd en de materialen daarvoor (bezuinigingen in het onderwijs....><)

iig heb ik hieronder de vragen van jullie naar alle redelijkheid beantwoord (ik ben niet altijd meer de wakkerste na een volle dag uni en daarna nog een half rondje randstad, dus fouten onder voorbehoud)

Originally posted by DJ Antoon
                            Ik ben wel benieuwd (als het mag modje) of je nu een versterker bouwt met daarachter een passief filter of dat je een actief systeempje wil gaan maken.
                            We werken met een passief filter, die in de versterkerkast zelf zit, voor elke speaker (laag, mid en hoog) zit er een aparte uitgang op de kast.

Originally posted by MusicXtra
                            Bij een HiFi versterker is over het algemeen een DC protectie op de uitgang de enige beveiliging die erop zit dus wat dat betreft is de opbouw een stuk simpeler. Verder speelt gewicht nauwelijks een rol en mag de koeling slechts via natuurlijke convectie.
                            Hoeveel vermogen moet de versterker eigenlijk gaan leveren?
                            DC protectie komt er sowieso op, gewicht moet ook geen probleem zijn voor nu en de koeling uiteraard via natuurlijke conventie. (zou niet weten hoe het anders zou moeten)

Het vermogen dat er geleverd wordt is 68W, door de LM3886 pre-amp, met 135W peak.

Originally posted by RenéE
                            Misschien dat het handig is om wat beter uit te leggen wat het project inhoudt?
                            Kort gezegd is het ongeveer hetzelfde als wat jij hebt gedaan, vanaf (bijna) scratch beginnen en alles zelf modelleren/waardes berekenen of bepalen/bouwen (behalve lay-out van de PCB's op ééntje na). We zijn wel een beetje op weg geholpen, omdat we anders niet in de tijd uitkomen.
                            We bouwen een klasse-A versterker, zijn atm nu bezig met een dc-voeding te maken, en zijdelings bezig met de filters (over een weekje gaan we daar echt aan werken en hebben de basisontwerpen al klaar liggen). Hierbij komen ook thermen als rimpelspanning naar voren, maar gek genoeg hebben ze nog niets gezegd over THD gehad op het practicum.
                            Om precies op de details in te gaan, kun je me mailen.

Voor de rest is het wel dat we naast al het bouwen en ontwerpen een stapel (onnodig) papierwerk ervan moeten maken

Originally posted by RenéE
                            En dan stiekem hopen dat er minstens een groepje een desastreuze thermal runaway krijgt tijdens de presentatie....
                            Komt voor elkaar

Vergeet even ook niet om antwoord te geven op mijn gestelde vragen in het eerste bericht van dit topic aub

ps zal ik de netstekker anders met diamantjes inleggen? :P
                            Last edited by Stevengos; 23-11-10, 00:16.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Stevengos

DC protectie komt er sowieso op, gewicht moet ook geen probleem zijn voor nu en de koeling uiteraard via natuurlijke conventie. (zou niet weten hoe het anders zou moeten) Met een ventilator zoals bij de meeste pro-amps of zelfs vloeistofkoeling.

Voor de rest is het wel dat we naast al het bouwen en ontwerpen een stapel (onnodig) papierwerk ervan moeten maken
                              Wat moet er in al dat papierwerk komen?

ps zal ik de netstekker anders met diamantjes inleggen? Ik zou er een groene ruststroom instelpotmeter op maken en 16qmm speaker aansluitingen. :P
                              Zie rode tekst....

Comment

Working...