een versterkertje bouwen :D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Dat ventilatortje zat ik zelf ook al aan te denken, knal ik er dan nog wel even op als alles klaar is.
    En in het papierwerk moet het proces zelf komen, dus voortgang, waarom heb ik voor zo'n ontwerp gekozen, een boel verslagen over teveel dingen en nog een groot verslag rondom de versterker. En dat alles moet straks weer in één groot eindverslag gegooid worden. (wel zonde van al die bomen)
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Het lijkt me dat iemand (noem hem HaaiFaai-purist) niet gestoord wil worden door het geluid van een ventilator als hij op zijn klasse A-versterkers via 48karaats gouden kabels luistert naar een paar luidsprekers die meer kosten dan zijn huis...

Groet, Rob.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

We bouwen een klasse-A versterker
        Ik geloof niet dat een LM3886 een klasse A is...
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by Stevengos
          ... Vergeet even ook niet om antwoord te geven op mijn gestelde vragen in het eerste bericht van dit topic aub
          Nog even over het passief filter; waarom deze in de amp integreren ? Dan kost meer kabel en levert je mijns inziens geen meerwaarde op toch ?

Betreft het ontwerp heb je nogal wat opties uit topologieën en ontwerpen; als je de "class" al hebt gekozen lijkt het me handig om te kiezen welk ontwerp er bij je wensen aansluit; FET of BJT endstage, emitervolger, complementair, hoeveel openloop gain, hoeveel feedback, waar de "poles" en anti-slewing te berekenen en uit te voeren.
          Vaak wordt een amp na bouw op 'n experimenteerboard nog flink getuned om 'm binnen de (THD / demping / ripple / EMC) specs te houden.

Een leuk boek voor je ; Douglas Self, Audio Power Amplifier Design Book, echt iets voor theoreto's en bij citeren in je verslag ga je indruk maken op je prof

Groeten en succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Stevengos
            • May 2010
            • 106

Originally posted by Koen van der K
            FET of BJT endstage, emitervolger, complementair, hoeveel openloop gain, hoeveel feedback, waar de "poles" en anti-slewing te berekenen en uit te voeren.
            Daar doen we nog niet aan , we moeten wel de LM3886 gebruiken en hebben helaas niet al te exotische onderdelen tot onze beschikking. Maar ik heb nu is serieus naar de LM3886 gekeken en 't lijkt me idd, zoals laserguy al aangay geen klasse-A, maar wat het dan precies is kan ik niet met zekerheid zeggen.
            Wat betreft het filter, hebben we helaas geen andere keus dan deze in de amp te intergreren. 't is idd omslachtig, maar dat is nou eenmaal een vereisde van het project, en er zitten nogal wat haken en ogen aan, omdat we de eerste nieuwe lichting zijn die van 't middelbaar komt, dus ik heb ook niet alle duidelijkheid en overzicht op het project.
            Last edited by Stevengos; 25-11-10, 19:47.
            De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

... ?!? ... enkel 'n LM3886 ? dat wordt toch 'n inkoppertje lijkt me. Gewoon 'n voedinkje in elkaar prullen en voor de rest doen wat er op de datasheet van de LM3886 staat. Zo makkelijk haddden wij 't destijds op de MTS nog niet eens ;-)

Zo te zien istie intern niet DC ontkoppeld dus zou je 'm in klasse A kunnen biassen, wel een dikke (en goede) cap aan de output natuurlijk, misschien 'n Zobel L et voila. Volgens mij zit er wel 'n interne currentlimit in, dat prulding kan best wat hebben (wordt veel in goedkope gitaarcombo's en actieve monitors gebruikt). Een leuke externe protectie in elkaar flanzen (Temp / DC / HF / current- en voltage limiting op beide outputhelften) is eigenlijk nog 't meest spannende aan je opdracht ;-)

Succes !
              Last edited by Koen van der K; 25-11-10, 20:09.
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Vraag me af of deze module geen thermische problemen krijgt als je hem als klasse A instelt, dan staat ie in rust maximaal vermogen te stoken en moet de module intern wel zo in elkaar zitten dat de warmte snel genoeg naar het koellichaam kan vloeien.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...