Ohmage van een luidspreker duiden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Ohmage van een luidspreker duiden

Dag, ik heb een vraag over hoe je het ohmage van een luidspreker kunt duiden.
    Impedantie meten kan ik natuurlijk wel met een multimeter

Een paar meetvoorbeeldjes:
    Het meten van 15" luidspreker van 8 ohm meet een weerstand van 5,6 ohm.
    Een 15" van 4 ohm komt uit op 4,1 ohm.

Nu heb ik nog een paar 18"ers gemeten:
    De ene van 4 ohm is 4,2 ohm daarnaast een 6 ohm (nexo) 18" speaker gemeten en daar kwam 4,3 ohm uit.
    Dit verschil is wel erg klein en kan ik niet rijmen...
    Daarnaast zou ik verwachten dat een 4 ohm speaker net wat minder meer dan 4 ohm... 3,6 ohm of iets dergelijks.

Een 18" 8 ohm heb ik niet gemeten maar komt doorgaans uit tussen de 5,5 en 6 ohm dacht ik.

Welke variabelen spelen hier nu een rol en hoe kun je nu zekerheid krijgen over wat de impedantie is?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by purplehaze
    Dag, ik heb een vraag over hoe je het ohmage van een luidspreker kunt duiden.
    Impedantie meten kan ik natuurlijk wel met een multimeter

Een paar meetvoorbeeldjes:
    Het meten van 15" luidspreker van 8 ohm meet een weerstand van 5,6 ohm.
    Een 15" van 4 ohm komt uit op 4,1 ohm.

Nu heb ik nog een paar 18"ers gemeten:
    De ene van 4 ohm is 4,2 ohm daarnaast een 6 ohm (nexo) 18" speaker gemeten en daar kwam 4,3 ohm uit.
    Dit verschil is wel erg klein en kan ik niet rijmen...
    Daarnaast zou ik verwachten dat een 4 ohm speaker net wat minder meer dan 4 ohm... 3,6 ohm of iets dergelijks.

Een 18" 8 ohm heb ik niet gemeten maar komt doorgaans uit tussen de 5,5 en 6 ohm dacht ik.

Welke variabelen spelen hier nu een rol en hoe kun je nu zekerheid krijgen over wat de impedantie is?
    Kan het zijn dat dit veranderd als je een andere frequentie stuurt door speakers? Moet je die niet meten bij 1000hz?
    En ik denk overigens niet dat je de impedantie van een speaker kunt meten met een multimeter

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De ohmse weerstand van de spreekspoel kan nooit hoger zijn dan de impedantie. De impedantie is de weerstand bij wisselstroom en die is niet alleen afhankelijk van de frequentie maar wordt ook beïnvloedt door de behuizing waar de speaker in zit.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Impedantie meten kan ik natuurlijk wel met een multimeter.
        Dat hier niemand inhoudelijk op reageert?

Ik wil die multimeter wel eens zien, is een bijzonder exemplaar.

Nee je kunt met een multimeter geen impedantie meten. Wat je meet is de gelijkstroom weerstand, aangezien je meet met een DC stroom.
        En die gelijkstroom weerstand is altijd lager als de impedantie. (Zie musicXtra)

Het verloop van de impedantie (over de frequentie dus) is behalve van de speaker ook afhankelijk van de behuizing waarin deze zit.

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

[FONT=Arial] [/FONT]
          [FONT=Verdana]Hetgeen jij stelt Antoon is inderdaad het geval, maar het gaat om een kort door de bocht redenatie om de waarden die gemeten worden met de [/FONT][FONT=Verdana]multimeter (gelijkstroomweerstand inderdaad) te duiden.[/FONT]
          [FONT=Verdana] [/FONT]
          [FONT=Verdana]Wat MusicXtra zegt is interessant: de gelijktroomweerstand is altijd lager dan de impedantie van de luidspreker.[/FONT]
          [FONT=Verdana]Hoe kan een 4 ohm speaker dan een gelijkstroomweerstand hebben > 4 ??[/FONT]
          [FONT=Verdana][/FONT]
          [FONT=Verdana][/FONT]

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

[FONT=Verdana][/FONT]
            [FONT=Verdana]Hoe kan een 4 ohm speaker dan een gelijkstroomweerstand hebben > 4 ??[/FONT]
            Dan is de impedantie dus geen 4 Ohm of je meet verkeerd (passief filter?).
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

nee geen passief filter, gewoon op de terminals gemeten.
              Wel wonderlijk dat luidsprekers waar 4 ohm op staat dan geen 4 ohm zijn.
              Ik begin te twijfelen aan mijn multimetertje

Comment

• grunnen
                • Sep 2008
                • 18

Je multimeter is goed.
                Het klopt dat de DC-weerstand iets lager ligt.
                De gespecificeerde 4Ohm of 8Ohm is geen gelijkstroom-weerstand maar een frequentie
                afhankelijke weerstand: impedantie. Grof gezegd: deze 4- of 8Ohm is een gemiddelde waarde over het audio frequentiegebied.
                Als je een impedante-vs-frequentie curve van een luidspreker bekijkt kan de
                impedantie bij bijvoorbeeld 100Hz zelfs meer dan 60Ohm worden en kukelt onder de 3Ohm bij 600Hz.
                Met muzieksignalen kan het zelfs nog extremer zijn. Denk ook aan het verschil in fase tussen spanning en stroom.
                Het is de versterker die dat allemaal moet kunnen leveren en opvreten.
                Een 600Watt versterker kun je prima aansluiten op een 250Watt luidspreker en dan
                ook nog op een flink niveau draaien. De versterker heeft geen moeite met de speaker
                en houdt alles goed onder controle.
                Andersom zal sneller fout gaan wegens het eerder clippen van de versterker.

Hoe impedantie te meten? Plaats een spanning en een stroommeter (beide in stand AC) op de uitgang van de versterker (of ingang speaker) en sluit op de ingang van de amp een toonfiets aan.
                Bij elke frequentie kun je zo grofweg de impedantie berekenen:
                impedantie (Z) = gemeten spanning (U) / gemeten stroom (A).
                Misschien heb je zelfs een vermogensmeter met stroomclamp (zoals bijvoorbeeld een Fluke41B)?

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

Originally posted by grunnen
                  Het klopt dat de DC-weerstand iets lager ligt.
                  De gespecificeerde 4Ohm of 8Ohm is geen gelijkstroom-weerstand maar een frequentie
                  afhankelijke weerstand: impedantie. Grof gezegd: deze 4- of 8Ohm is een gemiddelde waarde over het audio frequentiegebied.
                  Het bovenstaande is me helder!

Maar als ik de DC-weerstand van luidsprekers ga meten, dus rechtstreeks op de terminals, zonder scheidingsfilters en andere franje.
                  Dan meet ik bij een 6 ohm (vlgs specs fabrikant) speaker 4,3 Ohm bij en bij een 4 ohm (vlgs specs fabrikant) speaker 4,2 Ohm.
                  Het zijn dezelfde speakers het enige wat anders zou moeten zijn is het ohmage.
                  Wat zou ik aan DC-weerstand verwachten op de multimeter: 6 Ohm speaker -> meetwaarde ongeveer 4,5 Ohm. 4 Ohm speaker -> ong. 3 Ohm.
                  Want DC-weerstand is ongeveer 0,75 van het Ohmage wat door de fabrikant opgegeven wordt.

Ik ben even los ...een andere multimeter biedt wellicht uitkomst.

Comment

• jeroenw
                    • Dec 2003
                    • 216

Goed zullen we een ding afspreken?
                    Weerstand, R [Ohm] voor spanning, U [V] / Stroom,I [A] bij DC (0Hz)
                    Impedantie, Z [Ohm] voor U/I bij F>1Hz

En Ohmage is een term die niet bestaat
                    En er zijn multimeters die dat wel kunnen (fluke handheld scope) maar die zijn prijzig...
                    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

Originally posted by jeroenw
                      Met dank voor de termologie... probleem van de gemeten waarden van 4 en 6 ohm speaker die op een marginale afwijking na gelijk zijn blijft even groot.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by jeroenw

En Ohmage is een term die niet bestaat
                        En er zijn multimeters die dat wel kunnen (fluke handheld scope) maar die zijn prijzig...

zullen we die afspraken meteen weer veranderen in Impedantie = Weerstand,

en de verschillen maken in DC en AC - component?
                        De gelijkstroom component is met een batterij en multimeter te meten, de AC component wordt bepaald door de frequentie van de spanning die je erop zet.

Een R is alleen van toepassing als we een ding benoemen dat geen AC-gevoelig component aan boord heeft, zoals dat rare groene of beige mini-honde-drolletje met die olympische ringen erop en die 2 rare draadjes eraan.
                        Ook wel handig als je wilt weten wat je verlies is over een lange kabel die een DC signaal moet vervoeren. Maar verder is het compleet hetzelfde, met dezelfde wet van Ohm eraan ten grondslag.

Toen ze bij PinkFloyd in berlijn ( The Wall -) alle TurboSound speakers uit Europa ophaalden om mee te doen werden alle speakers nagemeten op DC-component, om snel te zien of de originele drivers er in zaten, en of de spoelen het wel deden. Een frequentieafhankelijke meting was niet aan de orde, wegens tijdgebrek. Wel is de DC component een handtekening voor de driver die erin zit.

Voor het begrip : pak je Geo-driehoek maar, en hou een 8 cm stokje op een scherpe hoek. Dit haalt precies de helft van de lange helft van de driehoek, maar nooit de stompe 90˙hoek. Het verschil is je AC-component die erbij komt.

Waarmee Pythagoras dichterbij komt dan ooit...Ook in de disco!

Er gebeurt nog veel meer, hoor, onder ander de conus die de spoel weer terugdrukt in de magneet, en de spoel die uit de magneet glijdt, en daarmee een andere L (spoelreactantie) krijgt, Lorentzkrachten die zichzelf willen opheffen (tegen-EMK's) enz enz... Dit zit oa in de TS-parameters van het ding.

edit : ff googlen levert dit op : vooral naar de grafiek en er vlak onder gaan lezen..
                        Last edited by Gast1401081; 17-03-11, 12:09.

Comment

• grunnen
                          • Sep 2008
                          • 18

@ purplehaze:

Je meet in feite de weerstand van de spreekspoel = een bijna kortsluiting.
                          4Ohm of 8Ohm... denk denk... minder of meer DC weerstand (R)?
                          HMmmmm.... dan moet dat te maken hebben met het aantal windingen van
                          die spoel en het soort draad.
                          Nabij de 4Ohm: minder windingen en/of dikker draad.
                          Nabij de 8Ohm: meer windingen en/of dunner draad.
                          Vergeet niet dat je hele lage waarden aan het meten bent waarbij de
                          overgangsweerstand van de meetapparatuur en -snoeren aardig wat
                          invloed hebben.
                          Oh ja. Bij het meten van de weerstand zet je een kleine spanning op
                          de spreekspoel. Wat gebeurt met de aanwijzing als je de conus een
                          beetje indrukt? :-)
                          Last edited by grunnen; 18-03-11, 00:38.

Comment

• purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

Originally posted by grunnen
                            @ purplehaze:

Oh ja. Bij het meten van de weerstand zet je een kleine spanning op
                            de spreekspoel. Wat gebeurt met de aanwijzing als je de conus een
                            beetje indrukt? :-)
                            @ Grunnen
                            Hier kom ik nog even op terug.

Gisteren nog even met een andere multimeter van een 4 ohm 18"er de DC-weerstand gemeten.... exact dezelfde waarde als mijn eigen metertje: 4,3 ohm
                            Nu moet er 0,4 afgetrokken worden voor de weerstand van de touwtjes en het metertje zelf. Resteert uiteindelijk 3,9 ohm voor een 4 ohm speaker.
                            Ik blijf het vreemd vinden omdat ik eigenlijk rond de 3 ohm zou verwachten.

Zou het kunnen zijn dat er luidsprekers zijn die de stempel 4 ohm krijgen van de fabrikant maar in feite een hogere waarde hebben?

Kan iemand eens de DC-weerstand van een willekeurige 4 ohm 18"er meten?
                            Ik ben benieuwd wat daar voor waarde uitkomt namelijk.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Gisteren nog even met een andere multimeter van een 4 ohm 18"er de DC-weerstand gemeten.... exact dezelfde waarde als mijn eigen metertje: 4,3 ohm
                              Nu moet er 0,4 afgetrokken worden voor de weerstand van de touwtjes en het metertje zelf. Resteert uiteindelijk 3,9 ohm voor een 4 ohm speaker.
                              Ah, lag die speaker niet toevallig bij mij op een T98.
                              Nou dan weet ik ook wie purplehaze is.

Comment

Working...