Kabels oprollen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

Kabels oprollen

Hallo allemaal,

wat mij de laatste tijd opvalt is dat iedereen zijn 'eigen' manier voor het oprollen van (mic)kabels heeft. Elke manier heeft natuurlijk zo zijn voor- en nadelen.

Op welke wijze rol jij je kabels op, en wat is nou eigenlijk de beste methode?

Hopelijk snappen jullie het, want ik wil gewoon mijn kabels goed leren oprollen zonder dat er steeds slagen en knopen inzitten.

Groetjes Niels
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

Er zijn al topic's over het oprollen van kabels, er is zelfs een demofilmpje op youtube te vinden!

Ik vind de slag - tegenslag methode altijd nog het beste...
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Ik heb jarenlang de eerder genoemde slag-tegenslag methode gebruikt. Ik was er niet zo tevreden over.

Bij de dunnere kabels (voornamelijk microfoonkabels) krijg je het probleem dat als je de kabel losmaakt (wij hebben aan alle kabels klittenbandjes) de XLR connector maar al te vaak aan de verkeerde kant door de lussen heen valt, waardoor je met een tig aantal knopen in je kabel zit...

Bij een collegabedrijf heb ik dezelfde negatieve ervaring gehoord.

Gevolg is dat ik de microfoonkabels nu weer gewoon in de zelfde richting in lussen van circa 30cm doorsnee rol.

Geeft naar mijn idee een stuk minder problemen...

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Hier slag-tegenslag met klittebandjes.
        Wat hugo aanhaalt is een nadeel van deze methode.
        Echter, als je de kabel met beleid afrolt heb je hier geen last van, het kost alleen iets meer tijd, maar levert geen lussen in je kabel op.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

dit is het eerste wat je aspirant technici uitl moet leggen.

Het zou eigenlijk een heel lesuur bij elke technicusopleiding moeten zijn.
          "ALLE methodes die gangbaar zijn om kabels op te rollen"

dubbelvouwen met oversteek
          met teruggevouwen tape
          waarom niet om de arm
          geslagen en gevlochten kabel
          multikabel behandelen
          schoonmaken van kabel
          in achtjes
          uit de hand
          haspels
          gangbare lengte coderingen
          enz enz

Zodat de dames wanneer ze in het veld komen gewoon even vragen naar de gewenste methode en dan gelijk kunnen werken.
          lekker belangrijk!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Originally posted by hugovanmeijeren
            Ik heb jarenlang de eerder genoemde slag-tegenslag methode gebruikt. Ik was er niet zo tevreden over.

Bij de dunnere kabels (voornamelijk microfoonkabels) krijg je het probleem dat als je de kabel losmaakt (wij hebben aan alle kabels klittenbandjes) de XLR connector maar al te vaak aan de verkeerde kant door de lussen heen valt, waardoor je met een tig aantal knopen in je kabel zit...
            daarom dus werken met oversteek.
            ongeacht de gekozen methode pak je overlengte voor je connectors.
            Als die een klein stukje uitsteken dan lopen ze namelijk niet meer door lussen heen.
            Bij uitpakken eerst de connector pakken en dan pas de kabel iutlopen/rollen/vallen. dan voorkom je het grootste deel van de knopen.
            lekker belangrijk!

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Bij mij mag ook bijna niemand helpen met het oprollen van vooral microfoonkabels. Meestal worden ze anders slecht behandeld, door ze rond de arm te winden etc.
              Ik heb vaker met het idee rondgelopen om de kabels aan elkaar t klikken en op een haspel te rollen, Als je veel kabels hebt van dezelfde lengte, zou dat kunnen. Bijvoorbeeld 10 kabels van 10 meter op een haspel, zo ook kabels van 25 meter etc. Zijn ze gelijk gesorteerd.

Het is er toch nooit van gekomen.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by speakertech
                Ik heb vaker met het idee rondgelopen om de kabels aan elkaar t klikken en op een haspel te rollen, Als je veel kabels hebt van dezelfde lengte, zou dat kunnen.
                Ik ken er die het zo doen, inderdaad zelfde lengtes kan het handig zijn.

Ik heb er nog wel eens over gedacht, dat het met motortje en afstandsbediening nog een stuk makkelijker zou zijn.
                Mijn pa werkte vroeger met een kabelmeetwagen, daar zat het al in voor de lange dikke kabels. Voordeel: je kon het alleen, en ook de handen vrij om meteen de kabel door een doekje te laten lopen.

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Dat aan elkaar klikken lijkt me een drama-oplossing. Werk je met een paar mensen dan is er maar 1 rolletje waar je de lengtes vanaf kan pakken, lijkt me niets, maar als het werkt, doen!
                  Netjes opgebost in een lade, of een kabelvak heeft mijn voorkeur.

Mensen die kabels oprollen over hun elleboog verdienen het om de resterende duur van hun leven uitsluitend nog als bouwvarken te worden ingezet.

Wel geinig dat hier een onderwerp over wordt geopend, heeft al enige discussie historie hier op het forum, inclusief youtube oprolvoorbeeld-instructiefilm.

Stagiairs krijgen bij ons altijd netjes de gelegenheid om de eerste dag te laten zien hoe je een kabel oprolt, aangevuld met de do's and don'ts met de diverse soorten kabel.

gevonden: http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...55-kabels.html

Die Sjoerd is ook geen dag ouder geworden he
                  Last edited by moderator; 13-08-11, 14:07.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Originally posted by speakertech
                    Bij mij mag ook bijna niemand helpen met het oprollen van vooral microfoonkabels. Meestal worden ze anders slecht behandeld, door ze rond de arm te winden etc.
                    Ik heb vaker met het idee rondgelopen om de kabels aan elkaar t klikken en op een haspel te rollen, Als je veel kabels hebt van dezelfde lengte, zou dat kunnen. Bijvoorbeeld 10 kabels van 10 meter op een haspel, zo ook kabels van 25 meter etc. Zijn ze gelijk gesorteerd.

Het is er toch nooit van gekomen.

Speakertech
                    Doe ik ook hier met de microfoonkabels van 10m. Haspeltje met 15 kabels erop van 10 meter. Extreem handig en nooit meer kinken in je kabel.
                    Overigens heb ik ook een kleiner haspeltje voor de 5m jacks gebalanceerd. Simpelweg een stukje hogedrukspuit slang (daar klemt een jack mooi tussen) om 2 jacks aan elkaar te maken. Bovendien zijn ze dan mooi afgeschermd voor vocht.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• mvdwerff
                      • Sep 2010
                      • 144

Geen kink meer in de kabel, maar volgens mij lijden je connector's wel gigantisch! Een recht stukje van zo'n 10 cm aan XLRen op een gekromd oppervlak. Dat lijkt me echt niet goed voor je tule!
                      Mark van der Werff
                      Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• hardstyle
                        • Jan 2010
                        • 427

Daarom moet je ook niet te fanatiek zijn met het strak oprollen, dan geef je ze iets meer ruimte bij de uiteinden.
                        Wij gebruiken zelf op school ook 2 haspels helemaal vol met 5 meter (hier zitten rode trekbandjes omheen) en met 10 meter (hier zitten gele trekbandjes omheen)
                        Werkt ideaal, al een paar jaar met mooie neutrik connectoren (xlr) en nog nooit last gehad van kapotte kabels.

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Inderdaad gewoon met beleid oprollen en niet te strak. Ik heb nog nooit één enkele defecte xlr kabel gehad. Ja oké eentje dan, maar dat was vanwege iemand die dacht op het uiteinde van een di te kunnen gaan staan zonder problemen... Geen enkel probleem hoor die 10cm recht stuk.
                          ''diamonds are forever''

Comment

Working...