Monitorsignaal splitsen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sanpro
    • Mar 2012
    • 2

Monitorsignaal splitsen

Hoi iedereen!
    Dit is de eerste keer dat ik op dit forum een nieuwe topic start en dit is ook mijn eerste bericht bij licht-geluid.nl, maar dat ter zijde Ik heb een vraag omtrent het splitsen van één monitorsignaal in drie andere.

In de kerk waar ik kom ga ik de beschikbare monitorsignalen op het podium uitbreiden. Er is één monitoruitgang vanuit het mengpaneel die naar de zangmonitoren gaat. De zangmonitoren zijn doorgelust: het monitorsignaal komt bij de eerste zangmonitor binnen die hem weer doorlust naar tweede zangmonitor etc...Wat ik wil doen is het monitorsignaal dat binnenkomt in drieën splitsen en deze dan rechtstreeks op elke individuele zangmonitor aansluiten.Hierdoor hoeft het monitorsignaal dan niet meer doorgelust te worden.

Mijn vraag: hoe kan ik het beste het monitorsignaal in drieën splitsen? Kan dit simpelweg door een 1-3 Y-kabel te maken? Krijg ik bij passief splitsen teveel last van signaalverlies en is daarom een actieve splitter aan te raden? Wat is jullie ervaring hiermee en jullie kijk hierop?

Alvast bedankt!
    Sander
    Last edited by sanpro; 15-03-12, 09:30.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Beste Sander,

zo te lezen gebruik je monitoren met ingebouwde versterkers? Het gaat dus om het splitsen van het lijnsignaal dat naar de versterkers (monitors) gaat.
    Dat is geen probleem, de uitgang van de mengtafel is laagohmig terwijl de versterkeringangen hoogohmig zijn, je kunt dat signaal dus rustig een aantal keren splitsen zonder kwaliteits- of signaalverlies.

In feite doe je momenteel al precies hetzelfde door de monitors door te lussen, dat is ook niets anders dan een signaal splitsing.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by sanpro
      Hoi iedereen!
      Dit is de eerste keer dat ik op dit forum een nieuwe topic start en dit is ook mijn eerste bericht bij licht-geluid.nl, maar dat ter zijde Ik heb een vraag omtrent het splitsen van één monitorsignaal in drie andere.

In de kerk waar ik kom ga ik de beschikbare monitorsignalen op het podium uitbreiden. Er is één monitoruitgang vanuit het mengpaneel die naar de zangmonitoren gaat. De zangmonitoren zijn doorgelust: het monitorsignaal komt bij de eerste zangmonitor binnen die hem weer doorlust naar tweede zangmonitor etc...Wat ik wil doen is het monitorsignaal dat binnenkomt in drieën splitsen en deze dan rechtstreeks op elke individuele zangmonitor aansluiten.Hierdoor hoeft het monitorsignaal dan niet meer doorgelust te worden.

Mijn vraag: hoe kan ik het beste het monitorsignaal in drieën splitsen? Kan dit simpelweg door een 1-3 Y-kabel te maken? Krijg ik bij passief splitsen teveel last van signaalverlies en is daarom een actieve splitter aan te raden? Wat is jullie ervaring hiermee en jullie kijk hierop?

Alvast bedankt!
      Sander
      Er bestaan splitters met 1 directe doorlaat, en 2 gescheiden.

Dit doosje bedoel je?

Ik snap wel niet wat de meerwaarde is tov gewoon doorlussen?

Comment

• RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

Met merk en type monitor is het eenvoudiger om een advies te geven.
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by RonaldH
          Met merk en type monitor is het eenvoudiger om een advies te geven.
          Wat doet dat er toe?

Comment

• RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

Kan zijn dat het doorlus signaal door een volumeregelaar wordt beinvloed, dan gaan je andere monitoren ook meeregelen.
            Als dat niet het geval is zou ik zeggen laat alles mooi zitten, want of je nu split of doorlust, dat levert hetzelfde resultaat op.
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Als dat niet het geval is zou ik zeggen laat alles mooi zitten, want of je nu split of doorlust, dat levert hetzelfde resultaat op.
              Het resultaat is inderdaad hetzelfde, maar het kan zijn dat dit niet praktisch uitkomt met de bekabeling die dan kris-kras over het podium moet lopen (van monitor naar monitor), en dat het eenvoudiger is om dit vanuit één punt te doen.

Het kastje dat frederic noemt is overigens geen actieve splitter, maar een splitter met trafo (ook passief dus), kan erg handig zijn als je last hebt van storingsbronnen (bijvoordbeeld aardlus), maar daar zal hier waarschijnlijk geen sprake van zijn.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Kan zijn dat het doorlus signaal door een volumeregelaar wordt beinvloed, dan gaan je andere monitoren ook meeregelen.
                Als de vollumeknop de doorlus output beinvloed, kun je maar beter eens je monitoren laten nazien.
                Want dat is toch niet de functie van een doorlus output?

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by hugovanmeijeren
                  Het resultaat is inderdaad hetzelfde, maar het kan zijn dat dit niet praktisch uitkomt met de bekabeling die dan kris-kras over het podium moet lopen (van monitor naar monitor), en dat het eenvoudiger is om dit vanuit één punt te doen.

Het kastje dat frederic noemt is overigens geen actieve splitter, maar een splitter met trafo (ook passief dus), kan erg handig zijn als je last hebt van storingsbronnen (bijvoordbeeld aardlus), maar daar zal hier waarschijnlijk geen sprake van zijn.

Groeten Hugo
                  Maar is wel handig en veiliger in alle omstandigheden.

Baat het niet, dan schaad het niet.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Voordeel van het signaal bij de bron gelijk splitten is dat niet al je monitoren uitvallen als er één XLR uitgetrokken wordt of slecht contact maakt.
                    Dat splitten kan heel eenvoudig door simpel 3 male XLRen aan één female XLR te solderen, heb je echt geen kastjes voor nodig.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Originally posted by frederic
                      Als de vollumeknop de doorlus output beinvloed, kun je maar beter eens je monitoren laten nazien.
                      Want dat is toch niet de functie van een doorlus output?
                      @Frederic: er zijn powered monitoren met een master/slave modus. Dan regelt de master dus haar eigen
                      volume én dat van de slave monitor.

@Sander: De kabel die MusicXtra noemt is een goede en redelijk eenvoudig te realiseren oplossing.
                      Ik vind echter een klein kastje on stage chicquer staan en is meer hufterproof.
                      Als je van hobby-en houdt is het zelf maken van een kastje niet al te moeilijk hoor.

grtz

Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

@Nes: De XLRen in een klein boxje onderbrengen is idd wel zo sjiek, bedoelde ook dat er geen duur kastje met trafo's voor nodig is.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by NesCio01
                          @Sander: De kabel die MusicXtra noemt .......
                          Sja, 2 x Sander in 1 regel................

grtz

Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

What's in a name.

Comment

• sanpro
                              • Mar 2012
                              • 2

Wow wat een input allemaal, super!
                              Ik heb zo'n splitter even gesoldeerd en het werkt inderdaad prima
                              Maar ik ga alles in eenvoudige kastjes met klepjes monteren, wat dan in het podium verzonken wordt.
                              Nog een vraag: wat is het maximum aantal kabels waarin je het signaal kan splitten?

Het mengpaneel dat het signaal uitstuurt is een Behringer MX9000.
                              Vervolgens gebruik ik de Aux-uitgangen voor de monitoren. Ik weet niet of het relevant is maar elke uitgang is door potmeters individueel uit te sturen, maximaal +22 dBu. De monitors zijn dB Technologies L 80's.

Comment

Working...