Defecte voedingsftrafo Dynacord S900

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gorgarke
    • May 2006
    • 31

Defecte voedingsftrafo Dynacord S900

Hallo Medeleden,

Ik ben een Dynacord S900 aan het repareren.
    Hier vliegt iedere keer de netzekering eruit.
    Nu heb ik de ringkern trafo eruit gehaald, en nu blijkt dat de primaire winding van de ringkern trafo kortgesloten is.
    Als ik de trafo los ( dus buiten de versterker om) aansluit, vliegt de zekering er ook steeds uit.
    Hij ruikt niet verbrandt en ziet er ook niet echt uit alsof ie het warm gehad heeft.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt ?
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Waarschijnlijk heeft de trafo windingssluiting. Dat komt wel meer voor bij ringkerntrafo's. De wikkelingen liggen zonder tussenisolatie over elkaar en worden ook nog eens stevig op elkaar gedrukt met de bevestigingsplaat. Er moeten dan ook altijd rubber schijven boven en onder liggen. Om er zeker van te zijn dat het niet alleen de inschakelpiek is, kun je de losse trafo nog even in serie zetten met een gloeilamp van een paar honderd watt 220 volt. De lamp mag niet of nauwelijks branden.
    Ik vraag me altijd al af waarom er ondanks de opbouw, niet veel meer ringkerntrafo's defect raken.
    Het wordt dus waarschijnlijk een telefoontje naar Service&More, of op zoek naar een sloperchassis.
    Ik heb een S900 waar aan een zijde alle torren eruit liggen, inclusief de emitterweerstanden. Dus voordat jouw S900 in de kliko gaat, even mailen of ik hem wil hebben.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by speakertech
      Ik heb een S900 waar aan een zijde alle torren eruit liggen, inclusief de emitterweerstanden. Dus voordat jouw S900 in de kliko gaat, even mailen of ik hem wil hebben.

Speakertech
      Nou ben ik nieuwsgierig hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen...
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MusicXtra
        Nou ben ik nieuwsgierig hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen...
        Ik ben niet de eerste die hem bekeken heeft. Zekeringen zaten er niet meer in. Dus wie weet wat ze geprobeerd hebben. Als emitterweerstanden defect raken, kun je een soort kettingreactie krijgen, als er een tor doorslaat. Meestal gaat er dan een van de andere polariteit ook naar de transistorhemel, waarna de zekeringen wegens totale kortsluiting er de brui aan geven. Blijven de zekeringen heel of zitten er verkeerde in, dan kan het zomaar gebeuren dat een emitterweerstand het begeeft en een volgende transistor sneuvelt.
        Allemaal giswerk natuurlijk, maar niet onmogelijk. De eigenaar had inmiddels een nieuwe versterker aangeschaft via de muziekhandel en liet deze bij mij staan "voor de onderdelen"
        Als ik tijd heb breng ik hem wel weer tot leven. Het is letterlijk een zware jongen en volgens mij ook al behoorlijk oud (>10 jaar)..
        Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• gorgarke
          • May 2006
          • 31

Dat met de lamp in serie heb ik al geprobeert.
          Ik heb een 150 Watt halogeenlamp met alleen de losse trafo in serie gezet. (secundair alles los)
          De lamp gaat dan meteen vol branden, en over de primaire winding van de trafo staat niets.
          Onder en boven de trafo waren inderdaad zwarte rubber isolatieschijven geplaatst.

Ik ga morgen eens een deel van de trafo afwikkelen.
          Kijken waar het fout gaat.
          Natuurlijk liggen de secundaire windingen bovenop, dus die moeten het eerst eraf.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by gorgarke
            Ik ga morgen eens een deel van de trafo afwikkelen.
            Kijken waar het fout gaat.
            Natuurlijk liggen de secundaire windingen bovenop, dus die moeten het eerst eraf.
            Ik ben benieuwt hoe snel je het op geeft, effe afwikkelen is met dit soort trafo's niet echt leuk...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Dan ben je wel ff bezig, zitten heel wat wikkelingen op.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

De sluiting hoeft niet per definitie in de primaire wikkeling te zitten hoor. Ringkerntrafo's zijn zeer laagohmig Als er in de secondaire een sluiting zit, wordt de primaire wikkeling voor wisselspanning zeer laagohmig en trekt dan dus veel stroom.
                Doe de proef met de lamp eens met een goede trafo en sluit de secondaire wikkeling kort. Je zult zien dat de lamp vol brandt.
                Speakertech

Comment

• gorgarke
                  • May 2006
                  • 31

@ speakertech

Goede opmerking en klopt inderdaad.
                  Ik haal eerst eens de "makkelijke" secundaire windingen eraf, en sluit hem dan nog eens aan.
                  Kijken of de sluiting dan weg is.
                  Maar ik ben er bang voor dat het toch in de primaire kant zit ....
                  Ohms meet ik bij een goede trafo met gelijke VA waarde een ohmse weerstand van ongeveer 3 ohm.
                  Bij deze defecte trafo is deze ohmse weerstand iets van 0,2 ohm.

Maar proberen kost niets, dus zal ik zeker doen.

Comment

• e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

eraf halen is een kunst, maar erop nog meer, alleen machinaal te doen. Sluiting of onderbreking is bij ringkern uitzonderlijk, maar het komt voor, in het verleden bij een Yamaha P4500.
                    Gewoon vervangen lijkt me het beste.
                    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by e-sonic
                      eraf halen is een kunst, maar erop nog meer, alleen machinaal te doen. Sluiting of onderbreking is bij ringkern uitzonderlijk, maar het komt voor, in het verleden bij een Yamaha P4500.
                      Gewoon vervangen lijkt me het beste.
                      Ik had de link naar de onderdelenleverancier al geopperd.
                      Eerder merkte ik op dat gezien de bouwwijze van de trafo's er zo weinig uitval is. De windingen liggen gewoon over elkaar, zonder tussenisolatie, zoals dat bij de gewone transformatoren gebruikelijk is (was). De trafo's worden zgn wild gewikkeld. De windingen zijn t.o.v. elkaar geïsoleerd door twee laklaagjes. Bovendien worden ze bij de montage ook nog eens stevig op elkaar gedrukt. Een beschadiging van het laklaagje is fataal, dus waarom gaat het bijna altijd goed. Zijn de laklagen speciaal en geen posijn meer?

Het zelf wikkelen van een ringkerntrafo is geen sinecure en er zijn dan ook speciale machines voor.
                      Het eerste probleem waar je tegen aan loopt is de lengte van de draad voor de wikkeling.
                      Vervolgens moet je de draad overbrengen op een ringmagazijn, dat door de kern loopt. Een gewone voorraadklos gaat niet door het gat. Als je dan ook nog pro repareert, is vervangen de beste en zeker de snelste oplossing.

Speakertech
                      Last edited by speakertech; 02-11-12, 12:01.

Comment

• gorgarke
                        • May 2006
                        • 31

Uiteindelijk als volgt opgelost:
                        - defecte ringkerntrafo eruit.
                        - twee 700VA gewone trafo's gewikkeld op 61V en 18,5V zoals aangegeven in service manual van de S900.
                        - deze twee trafo's zodanig geschakeld zodat ik symmetrische voedingsspanningen heb.
                        - fysiek passen de trafo's perfect achter elkaar zonder dat ze elkaar storen.
                        De versterker is nu een paar kilo zwaarder in gewicht, maar dat deerde de eigenaar niet, daar de versterker in een vast opstelling staat.
                        De versterker een aantal uren op vollast laten draaien, maar deze werkt weer gewoon prima, en de trafo's lopen niet warm.
                        De eigenaar kan altijd nog terug naar een orginele ringkerntrafo, maar aangezien het niet veel mag kosten zal dit er wel niet meer van komen.

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by gorgarke
                          Uiteindelijk als volgt opgelost:
                          - defecte ringkerntrafo eruit.
                          - twee 700VA gewone trafo's gewikkeld op 61V en 18,5V zoals aangegeven in service manual van de S900.
                          - deze twee trafo's zodanig geschakeld zodat ik symmetrische voedingsspanningen heb.
                          - fysiek passen de trafo's perfect achter elkaar zonder dat ze elkaar storen.
                          De versterker is nu een paar kilo zwaarder in gewicht, maar dat deerde de eigenaar niet, daar de versterker in een vast opstelling staat.
                          De versterker een aantal uren op vollast laten draaien, maar deze werkt weer gewoon prima, en de trafo's lopen niet warm.
                          De eigenaar kan altijd nog terug naar een orginele ringkerntrafo, maar aangezien het niet veel mag kosten zal dit er wel niet meer van komen.
                          Tjemig, en dat voor een versterker die je voo ca 250 euro op markplaats kun scoren....!
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by SPS
                            Tjemig, en dat voor een versterker die je voo ca 250 euro op markplaats kun scoren....!
                            ja, ik denk dat je met verzamelen van de materialen, het berekenen en wikkelen van de trafo's, de oude uitbouwen en de twee nieuwe inpassen en bevestigen, meer dan een volle dag bezig bent.
                            Laten we aannemen acht uur. Een uurloon voor een tech met werkplaats kost minimaal 42,50 euro per uur.
                            Kostenplaatje 340 euro. Ik denk dat een origineel bestellen en monteren veel goedkoper uitvalt.

Speakertech
                            Last edited by speakertech; 25-01-13, 15:52.

Comment

Working...