Probleem Mach M218T, Ecler PAM6100

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whiteghost
    • Dec 2006
    • 19

Probleem Mach M218T, Ecler PAM6100

Hallo,

We hebben oa. het volgende systeem:
    Mach MS1262 slingshot + Mach M218T
    Dit heeft bij ons reeds jaren goed dienst gedaan.
    Anderhalf jaar geleden hebben we 1 kan van de bas versterker opgeblazen en deze gerepareerd.
    Verder geen problemen gehad, tot enkele maanden geleden de eerste bas woofer het begaf (vastzitten).

We hebben de versterkers nog eens nagekeken, maar deze lijken correct te werken (onbelast geeft deze een mooie sinus, de clip leds gaan aan als hij effectief in clip gaat, geen DC op de uitgang). Nu heeft de 4e woofer de geest gegeven. We behandelen ze nochtans hetzelfde als tevoren.

De gebruikte versterker is een Ecler PAM6100.

Weet iemand hiervan de oorzaak? En wat eraan gedaan kan worden?
    (iets met de versterker? woofers? ...?)

alvast bedankt,
    Whiteghost
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

De Mach M218T is nogal op leeftijd, meen dat Mach al minstens 10 jaar niet meer gemaakt wordt, zou het niet gewoon slijtage kunnen zijn?
    Of is de spreekspoel doorgebrand?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• whiteghost
      • Dec 2006
      • 19

Ja ze zijn misschien op leeftijd. Maar voor een kleine VZW zijn altijd maar nieuwe spullen niet altijd even haalbaar.

De spoelen zijn echter doorgebrand, of half doorgebrand, de conus is op geen enkele manier nog te bewegen. muurvast!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je zult mij ook niet horen beweren dat je altijd maar nieuwe spullen moet kopen.
        Wanneer de spoel vast is gelopen betekent dat meestal dat deze langdurig teveel vermogen heeft gekregen.
        Bij kortstondig zware overbelasting brand de spoel door en zit de conus meestal niet vast, bij langdurige overbelasting gaat de isolatie smelten waardoor de spoel als het ware vastgelijmd wordt. De meeste limiters comprimeren het signaal, daardoor is weliswaar het maximale vermogen wel begrensd maar het gemiddelde vermogen kan nog steeds te hoog worden, het gemiddelde vermogen is afhankelijk van hoe goed een speaker in staat is warmte af te voeren. Dus ondanks goed ingestelde limiters is het nog steeds mogelijk speakers op te blazen door simpelweg met continu aangesproken limiters te draaien.
        Vergelijk het met de toeren-begrenzer van je auto, die voorkomt dat je motor zichzelf vernietigd maar als je in zijn 1 continu in de toeren-begrenzer rijdt gaat je auto alsnog stuk.
        Speaker eruit halen, conus lossnijden en hopen dat je de resten van de spoel uit de luchtspleet krijgt. Waarschijnlijk kan Total Speaker Repair ze voor je reconen dan kun je er weer jaren plezier van hebben.

Comment

• soundsystem
          • Aug 2011
          • 73

Originally posted by whiteghost
          Ja ze zijn misschien op leeftijd. Maar voor een kleine VZW zijn altijd maar nieuwe spullen niet altijd even haalbaar.

De spoelen zijn echter doorgebrand, of half doorgebrand, de conus is op geen enkele manier nog te bewegen. muurvast!
          Heb je deze kasten ooit tweedehands gekocht, misschien zijn ze in een vorig leven serieus misbruikt geweest?

En daarbij, stel dat je rondrijd met een 20 jaar oude auto, dan vinden we het toch allemaal logisch dat hier en daar dingen stuk gaan?

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Wat voor speaker processor (crossover/limiter/etc) gebruik je?

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• whiteghost
              • Dec 2006
              • 19

Wat er gebeurt met een speaker bij teveel vermogen is me niet onbekend, toch bedankt met de uiteenzetting.

We hebben deze ooit (4-5 jaar geleden) tweedehands aangeschaft.
              We gebruiken de bij deze set horende processor van Mach, met daarin de instellingen voor deze set(met terugkoppeling van de versterker output naar de processor). (nummer heb ik niet bij de hand)
              Zoals sinds de aankoop laten we de versterker maximaal net niet in clip gaan, anders grijpen we in.
              Ze hebben zo al 3-4 jaar zonder probleem gepresteerd. Maar sinds kort...

Reconen is hetgeen we zowiso gaan doen, alleen willen we de oorzaak kennen. Ondanks dat we niet direct fouten meten op de versterker sluiten we niet uit dat dat de boosdoener is.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Ik ken de Mach processor wel, op zich een prima apparaat maar kennelijk laat de limiter, ondanks de terugkoppeling, toch net iets teveel vermogen toe op de speaker.
                Aan de andere kant zou ik me er ook niet heel druk om maken, kennelijk is het al minimaal 5 jaar goed gegaan.
                Vraag me wel af of deze sub wel bij de Slingshot set hoort, daar hoort toch een enkel 18" hornloaded sub bij?

Comment

• whiteghost
                  • Dec 2006
                  • 19

Dat zou kunnen dat er origineel een andere sub bij hoort. Dit gaat ook prima! Dubbele 18" met 5" voice coil in BR kast met kleine hoorn.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Zou heel goed kunnen dat die subs net iets minder vermogen kunnen hebben en daardoor op termijn stuk gaan.

Comment

• whiteghost
                      • Dec 2006
                      • 19

Originally posted by MusicXtra
                      Zou heel goed kunnen dat die subs net iets minder vermogen kunnen hebben en daardoor op termijn stuk gaan.
                      Dit zou kunnen, maar toch vind ik het extreem vreemd dat opeens de ene na de andere het begeeft.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Da's wel verklaarbaar, ze hebben allemaal net ff iets teveel vermogen gekregen, dat kan heel lang goed gaan tot de eerste van een kast het begeeft. Vanaf dat moment krijgt de ander net ff iets meer vermogen dus die knijpt em er ook tussenuit.

Comment

• whiteghost
                          • Dec 2006
                          • 19

Bedankt voor de reacties

Comment

• whiteghost
                            • Dec 2006
                            • 19

Hallo, ik ben juist de kapotte speakers gaan ophalen ter voorbereiding Van het reconen.
                            conus, spreekspoel en de spider zijn reeds weggehaald,
                            maar hoe krijg ik die metalen ring los van de dubbele spider? iemand ervaring met zo'n speakers?

Comment

Working...