Encoder+knop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Encoder+knop

Misschien hoort deze vraag wel in de rubriek vraag/aanbod, maar dan zie ik wel of deze bijdrage verwijderd wordt.
    Op de beurs kreeg ik een Behringer DEQ2496 (Ultracurve pro). Nu doe je weggeven niet zomaar, er was dus een manco. Dat blijkt de encoderschakelaar te zijn met de grote knop. De indrukfunctie werkt niet meer, kennelijk door een val want de knop zelf is ook stuk. Verder werkt alles van het ding en dan is het weer net te mooi om in de kliko te kieperen. Wie heeft er wat op de sloop liggen, dus een schakelaar en een knop? Er zijn meer apparaten met een dergelijke schakelaar.. Bij RS-online of Farnell vind ik ze niet , ook niet bij fabrikant ALPS. Onderdelen en schema's van behringer zijn nauwelijks te krijgen, dus gok ik hier maar eens. Oh als iemand de 19" oortjes heeft, dan heb ik daarin ook interesse, maar die zijn ook simpel zelf te maken.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Die knop is met geen mogelijkheid te repareren of te vervangen door een totaal andere schakelaar? (foto)
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by MusicXtra
      Die knop is met geen mogelijkheid te repareren of te vervangen door een totaal andere schakelaar? (foto)
      Die knop is een zgn rotary encoder. Dit is een zgn AB versie en heeft twee digitale uitgangen, die in fase zijn verschoven. Verder nog een tactswitch, als je de knop indrukt. Totaal dus vijf aansluitpunten. Er bestaan modellen met verschillende pulsen per omwenteling. De originele schakelaar is dus het gemakkelijkst. Overigens zitten er drie op de print, waarvan één met een grote knop, daar is mogelijk wel wat anders voor te vinden. In het ALPS programma vind ik wel schakelaars die er op lijken, maar dan weer zonder "push"functie. Het is een ALPS dat staat erop, maar verder geen type. Wel staan er nog drie cijfers in het metaal geperst, maar die vind ik weer niet terug in de tabellen van ALPS (3 3 8). De prijs van nieuwe schakelaars ligt ergens tussen een en vijf euro ex (RSonline), Dat is de Behringer voor mij nog wel waard.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je zou kunnen proberen of Behringer of ALPS een nieuwe kan leveren.....

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Je zou kunnen proberen of Behringer of ALPS een nieuwe kan leveren.....
          Behringer en service? Omruil in garantie gaat wel. schema's en onderdelen, forget it.
          Ik heb een geautoriseerde reparateur voor Behringer gevonden in Belgie, maar dan wordt het een standaard reparatie van 109 euro, excl verdere kosten als BTW, verzenden etc. Ik heb een eigen werkplaats met alle benodigde) gereedschap (zoals Weller desoldeerstations) en meetapparatuur.
          Zelf uitwisselen is voor mij dus een fluitje van een eurocent, kost alleen een kwartiertje.

Ik heb bij Alps inmiddels een (bijna) equivalent gevonden, maar de as een een stuk korter.
          ALPS nummer EC12E2424404. RSonline heeft een nog kortere versie EC12E2424407, kost iets van1,80 ex verzending (6,75) en BTW. Dan heb ik nog geen knop.
          Vandaar mijn vraag voor een sloper.
          Speakertech
          Last edited by speakertech; 23-03-13, 22:10.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Als je al zover bent dan is een as langer maken ook een optie....
            Vast wel iemand binnen je netwerk met een draaibank.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Als je al zover bent dan is een as langer maken ook een optie....
              Vast wel iemand binnen je netwerk met een draaibank.
              Korter is eenvoudiger als langer maken.
              De vraag staat nog maar kort op het forum, zaterdag avond hé, allemaal boterhammetjes verdienen op lokatie............ Ik heb geduld en wacht een tijdje af of er meer reacties komen.

Speakertech

Comment

Working...