probleem lab gruppen fp10 000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

probleem lab gruppen fp10 000

hoi,
    Ik heb een raar probleem met een lab gruppen fp10000.
    Nu en dan komt er spanning op de ground. Wat als gevolg heeft dat de artisten of ik een schok krijgen op je lippen via de microfoons. Ook als je zonder schoenen aan de flightcase komt krijg je een shock. Maar al de toestellen werken wel perfect. Deze week had ik het ook voor en ik heb de flightcase gemeten tussen de lapgruppen en de aardpen van de tafelcontactdoos waar hij inzat en ik had geen spanning. Als ik de spanning tussen de flightcase mat en de radiator had ik 110 volt AC. Toen ik de lab gruppen uittrok ging de spanning naar 40 volt. Ik heb de aardingen uitgemeten op de tafelcontactdoos die in de flightcase gemonteerd is en die waren goed. Heb de fout al op verschillende locaties gehad. ook nieuwe culturele centra waar de aarding toch goed moet zijn.
    In dat culturele centra ,toen ik de (analoge) multi inprikte op het versterkerrack kon ik kleine vonkjes trekken tussen de xlr en het chasis van de xlr op de flightcase gemonteerd. Verder werkte de installatie perfect zonder storing ...
    Snap het niet. Heb ook al op die plaats gewerkt zonder dat probleem. Iemand een idee? Distributeur gecontacteerd van lab en die denk dat het in 95% niet de labgruppen is. (omdat het een schakelende voeding is)
    Maar thuis meen ik mij te herrinneren dat er niets anders meer inzat en dat ik toch nog spanning voelde op de case. Toen de lab gruppen uitgetrokken was. probleem weg. Als er iemand tips geeft .Groeten,Jeffrey
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

De LAB heeft een schakelende voeding en heeft daarom waarschijnlijk ook een netfilter (zoals elke PC). In het netfilter zitten 2 condensatoren tussen fase/nul en ground. Als de ground niet (goed) aan netaarde hangt, vormen deze 2 condensatoren een spanningsdeler en staat er dus 230/2=ca 115V ac op de behuizing.
    Kortom: hoogstwaarschijnlijk is de aarding van de amp niet goed. Steker, kabel, verdeeldoos, amp intern, ...

Ik zou dit wel oplossen, want je loopt grote kans in-/outputs van je apparatuur te slopen bij in- of uitpluggen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Sluit me aan bij PvG, amp uit je rack trekken en meten maar, weet je snel genoeg of het idd aan de amp ligt.
      Kabel breukje in de netvoedingskabel wil ook nog wel eens voorkomen, meestal bij de trekontlasting waar deze de versterker in gaat.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by PvG
        Kortom: hoogstwaarschijnlijk is de aarding van de amp niet goed. Steker, kabel, verdeeldoos, amp intern, ...
        Inderdaad, en als je zeker weet dat het extern goed voor elkaar is, dan gok ik op een losgelopen aard schroefje in de versterker/voeding...

Meten kan aardig moeilijk zijn door de hele kleine stroom die er zal lopen, X en Y condensatoren moeten aan een hoop eisen voldoen...
        Als het in de versterker zit, dan denk ik toch, dat je hem al snel, door een ervaren monteur moet laten nakijken.
        Last edited by DJ Antoon; 08-04-13, 21:42.

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

Hey ,bedankt alvast voor de feedback.
          Heb al al contact opgenomen met distributeur en hij gaat normaal binnengaan voor herstelling.
          Ik zou me kunnen inbeelden ,moest ik dat 1 keer voorgehad hebben dat het aan de aarding kan liggen.
          Maar als je het op 5 plaatsen tegenkomen. Dan denk ik niet dat het extern is.
          Het lijkt een slecht contact. Want nu thuis doet hij het terug niet meer :-(
          Groeten,
          Jeffrey

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Multimeter erop en aan de netkabel rommelen, tien tegen een dat daar het probleem zit.
            Kun je ook nog proberen de netsteker andersom in het stopcontact te steken.
            Als er een ontstoor condensator stuk is en je hebt die kant net aan de 0 aangesloten dan zal het probleem zich niet voordoen, stekker omdraaien zorgt er dan voor dat de condensator op de fase zit.

Comment

• zjeten
              • Mar 2003
              • 331

hey ,
              Hier in belgie is dat moeilijk omdat we met een penaarding zitten en de stekker niet kunnen draaien.
              Kga idd nog eens proberen om aan de stroomkabel te wikkelen.
              Bedankt voor de tips !
              Groeten,
              Jeffrey

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Maakt de kans alleen maar groter dat daar de oorzaak is, versterker wordt dus steeds op dezelfde manier aangesloten.
                Ff verdeeldoos ertussen waar je fase en nul wisselt.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by zjeten
                  hey ,
                  Hier in belgie is dat moeilijk omdat we met een penaarding zitten en de stekker niet kunnen draaien.
                  Zit de nul dan altijd op dezelfde plek?

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

tenzij de draden niet overal hetzelfde zitten, ja (bij 2 polige fase en nul stekkers)
                    Ik weet niet of er een norm is in België om de blauwe draad aan een vaste kant te steken.

Comment

• drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

zo iets is altijd mensenwerk, dus het kan zijn dat de blauwe inderdaad ergens anders zit.
                      Overigens is het belgische systeem met dat aardpennetje niet altijd handig.
                      Zeker niet gezien dit soort problemen.
                      Wat wij vaak doen als we in belgie zitten met het systeem, wij hebben een korte losse kabel met stekker en doos met 1 contact, en dan kun je het wel draaien met de stekker.
                      Dit probleem is overigens wel vreemd als je op deze manier stroom over je systeem knalt en ik vraag me af, als er mensen die met een pace maker jou mic aanraken en een schok krijgen, wel zo blij zijn met je, want die pace maker kan dan in rook op gaan met de eigenaar er bij, dus zo snel mogelijk oplossen!! Want je bent aansprakelijk!!en je kist met die alu hoeken en bolhoeken enz. ook aarden! (altans, dat heb ik zelf persoonlijk wel gedaan met mijn eigen kistjes, bij het bedrijf waar ik klusjes voor doe weet ik dat eigenlijk niet.
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• zjeten
                        • Mar 2003
                        • 331

Even nog een hersenspinsel.
                        Zaterdag (toen ik de fout had) heb ik de spanning gemeten tussen flightcase en de aarding van het stroomverdeelblokje
                        die in het stopcontact zat van de zaal. Tussen de flightcase en de aarding van het stroomverdeelbokje kon ik geen spanning meten. Wil dit dan niet zeggen dat de aarding tussen versterker en extern stroomverdeelbokje goed was. Als de aarding en de flightcase op 110 volt stond meet je denk ik geen verschil en wil dit zeggen dat de aarding goed is en de aardingsfout verder zit (bij de zaal)
                        Kan dit?
                        Het rare is dan wel dat ik het al in zoveel 5 verschillende plekken gehad heb. Allemaal slechte aarding dan? Zou ook raar zijn.
                        Groeten,
                        Jeffrey
                        Last edited by zjeten; 09-04-13, 12:10.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Je kunt van alles gaan speculeren maar meten is toch echt weten....
                          Wel vreemd dat de aardlek er niet uitklapt....

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by MusicXtra
                            Wel vreemd dat de aardlek er niet uitklapt....
                            Voordat de aardlek eruit klapt moet er 30mA gaan lopen, dit is niet een klein beetje prikken. De stroom zal dus wel aanmerkelijk kleiner zijn als dit. Maar natuurlijk wil je dit soort verschijnselen niet er is gewoon ergens iets niet goed.

Behalve condensatoren kan ook de isolatie van een kabel slecht zijn, dan kan er ook een stroompje gaan lopen. (Al kan ik me dat in dit geval niet voorstellen)
                            Als je wilt meten of de isolatieweerstand hoog genoeg is heb je bijvoorbeeld een megger (merknaam) nodig.

Een andere simpele manier om uit te zoeken waar de aardverbinding niet goed is, kan door een losse aarddraad te gebruiken en die tussen verschillende punten aansluiten. Hierdoor kun je de locatie bepalen waar iets niet goed zit. (Let op dit is geen definitieve oplossing)

Let goed op waartussen je meet, hou 1 punt aan als referentie. (Bijv de hoofdverdeler) en meet van daaruit. Het kan ook goed zijn dat je niet veel meet (met een universeel meter) als de stroom heel klein is, omdat deze de spanning afdeelt door de niet oneindige ingangsweerstand.

Maar als jij nu zeker weet dat het aan de lab ligt, waarom dan verder zoeken?
                            Last edited by DJ Antoon; 09-04-13, 12:54.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by DJ Antoon
                              Voordat de aardlek eruit klapt moet er 30mA gaan lopen, dit is niet een klein beetje prikken. De stroom zal dus wel aanmerkelijk kleiner zijn als dit. Maar natuurlijk wil je dit soort verschijnselen niet er is gewoon ergens iets niet goed.

Behalve condensatoren kan ook de isolatie van een kabel slecht zijn, dan kan er ook een stroompje gaan lopen. (Al kan ik me dat in dit geval niet voorstellen)
                              Als je wilt meten of de isolatieweerstand hoog genoeg is heb je bijvoorbeeld een megger (merknaam) nodig.

Een andere simpele manier om uit te zoeken waar de aardverbinding niet goed is, kan door een losse aarddraad te gebruiken en die tussen verschillende punten aansluiten. Hierdoor kun je de locatie bepalen waar iets niet goed zit. (Let op dit is geen definitieve oplossing)

Let goed op waartussen je meet, hou 1 punt aan als referentie. (Bijv de hoofdverdeler) en meet van daaruit. Het kan ook goed zijn dat je niet veel meet (met een universeel meter) als de stroom heel klein is, omdat deze de spanning afdeelt door de niet oneindige ingangsweerstand.

Maar als jij nu zeker weet dat het aan de lab ligt, waarom dan verder zoeken?
                              Een hoop gekrakeel en weinig oplossingen. Zoals bekend moeten alle aanraakbare metaaldelen van een apparaat, die door een defect onder spanning kunnen staan, verbonden worden met de veiligheids aarde. Het komt er op neer dat de metalen kast van een versterker aan de randaarde moet hangen. Die randaarde moet een stroom van 16Amp kunnen kortsluiten.
                              Het is dus simpel om te testen of de aardpen van de netsteker een zeer laagohmige verbinding heeft met het versterkerframe. Dat geldt natuurlijk ook voor de bekabeling die ertussen zit, zowel in de kist als daarbuiten.
                              De aardverbinding dient gemeten te worden met een fikse stroom, zodat een slecht contact door de mand valt. Een universeelmeter is daarvoor dus ongeschikt.
                              Zelf heb ik een tester gemaakt van een trafo met 12 volt uit bij 20 Amp, en daarmee in serie drie autolampen 12 volt 60 watt parrallel. Er loopt als het goed is ca 15 ampere, terwijl de spanningsval over de aardader heel klein moet zijn.
                              Een testdraad van de zelfbouwtester komt aan het frame en de andere aan de aardaansluiting van de netsteker. Je kunt in een keer de hele keten , netsnoer, bedrading in rek en netkabel versterker testen. Bij intensief gebruik is het niet onverstandig om die test periodiek te herhalen.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...