probleem lab gruppen fp10 000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by speakertech
    Een hoop gekrakeel en weinig oplossingen.
    Lekker, bedankt.

Zelf heb ik een tester gemaakt van een trafo met 12 volt uit bij 20 Amp, en daarmee in serie drie autolampen 12 volt 60 watt parrallel. Er loopt als het goed is ca 15 ampere, terwijl de spanningsval over de aardader heel klein moet zijn.
    Is dit dan wat je zelf hebt toe te voegen.

Laten we het er op houden dat er meerdere wegen naar rome zijn. Waarom je anderen af wilt kraken snap ik dan niet. Ik kan redenen bedenken waarom ik jouw tester niet zou proberen.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by DJ Antoon
      Lekker, bedankt.

Is dit dan wat je zelf hebt toe te voegen.

Laten we het er op houden dat er meerdere wegen naar rome zijn. Waarom je anderen af wilt kraken snap ik dan niet. Ik kan redenen bedenken waarom ik jouw tester niet zou proberen.
      Wellicht komt dat door mijn loopbaan in de industrie. We maakten klasse 1 en klasse 2 (dubbelgeísoleerde) toestellen. De toestellen werden stuk voor stuk met een hoogspanningstester gecontroleerd. De aardverbinding bij klasse 1 werd met een grote stroom op spanningsval gecontroleerd. 100% controle. Een slechte aardverbinding, zoals een niet goed vastzittende aardschroef, een slecht aangeperste AMP klem of een fout aangesloten netsnoer viel onmiddellijk door de mand.
      Hier wordt beschreven dat een geaard apparaat onder spanning staat. Vervolgens wordt er gemeten met een meter die hooguit enkele microamperes gebruikt. Een natte vinger is dan al genoeg om een volle uitslag te verkrijgen.
      De enige juiste methode om het aardcircuit te testen is als die met industriële apparatuur. Die heb ik zelf niet, maar kan daar wel aardig bij in de buurt komen. Een rekje van mij compleet met interne bedrading wordt op die manier getest, dus netsnoer, powercon, interne netspanningsverdeling en het chassis van de versterkers en andere geaarde apparatuur.
      Ook mijn netspanningskabels worden zo getest. Een losgelopen aardcontact in een steker komt absoluut boven water. De kans dat de boel onder spanning staat is dan klein, of de netaansluiting van het gebouw deugt niet of de verlengkabels/distributie gaat mank.
      Het is dus zeker niet om af te kraken, maar een universeelmeter is nu eenmaal ongeschikt om netbedrading te testen,
      Een waterdichte oplossing hoe het euvel verholpen moet worden is ook niet gegeven, alleen is (correct) aangegeven, dat netfilters er de oorzaak van kunnen zijn, dat er 110 volt op het chassis staat.
      Er is dus heel duidelijk iets met de aarding niet in orde, Daar kun je lang over discussiëren, maar het is niet anders.

Overigens is het soms mogelijk om overal een groundlift toe te passen, om aardlussen te voorkomen, Het blijft dus belangrijk dat niet alles wordt losgegooid van aarde . De eventuele lekstromen kunnen anders nergens naar toe en apparatuur zal "stroef" aanvoelen.
      Ik ben zeer benieuwd naar de reden waarom je mijn tester niet zou toepassen.

Speakertech
      Last edited by speakertech; 11-04-13, 21:57.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vdbeke
        • Aug 2011
        • 74

Iets wat duidelijk is dat de aarde onderbroken is, dan is het nog enkel de vraag waar deze onderbroken.

Je schrijft dat je de aardingen hebt uitgemeten, maar hoe heb je dit gedaan?
        En als je de versterker uittrekt meet je nog 40V, dus er zitten nog andere apparatuur in het rack?

Ligt het aan de versterker zelf, dan kan je dit zelf eenvoudig herstellen. Schroef de onderkant open en meet de voedingskabel van de versterker door met een ohmmeter. Of kijk op breuken, slechte verbindingen.

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

Onder tussen de amp thuis getest en fout is weer weg. Ook al geprobeert om de de fase met de nul te wisselen maar geen fout vastgesteld. Voedingskabel al goed omwikkelt. Geen fout. Raar gedoe. In de rack zit nog een apex intellix²48 en een xti4000.
          De aarding heb ik met de doormeetfunctie gemeten van mijn multimeter.
          De amp ga ik denk ik niet openschroeven. Op lab heb je normaal 6 jaar waarborg en de importeur moet het maar doen.
          Groeten, Jeffrey

Comment

• vdbeke
            • Aug 2011
            • 74

Verlengkabels ed. ook nagekeken op onderbrekingen? Lijkt me straf als het aan de versterker ligt, ik verdenk eerder een verlengkabel met half onderbroken aarding. Ofwel is er op de locaties een slechte/ geen aarde aanwezig.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Je kunt nog je mulitmeter aan de aarde van de stekker en de behuizing van de amp hangen en dan nogmaals met je voedingskabel rommelen.
              Handig wanneer je multimeter een piep geeft bij sluiting, wanneer de piep dan even stopt is toch echt de aardedraad van de aansluitkabel onderbroken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Ik ben zeer benieuwd naar de reden waarom je mijn tester niet zou toepassen.
                Bedankt, dit komt toch heel anders over.

Als je niet heel goed weet wat je doet, dan kun je ook veel schade veroorzaken.
                Er zijn nog steeds vele systemen in gebruik die bijv. een 100 ohm weerstand in serie met pen 1 van een XLR hebben staan. (Of over de ground lift) Dit werd gedaan om aardstromen/brom te verminderen, en tegelijkertijd om de ingangs opamp in ieder geval binnen zijn common mode range te houden.

Als ik dan na ga dat ik in mijn leven al vele van die (ook 2W of meer) weerstanden vervangen heb omdat ze weg gefikt waren, dan loopt er nog wel eens wat stroom door een pen 1 van een XLR...

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

De enige juiste methode om het aardcircuit te testen is als die met industriële apparatuur. Die heb ik zelf niet....
                  GossenMetraWatt Profitest of Secutest bedoel je.. die dingen genereren 10,00A of 20,00A gekalibreerd, door je weerstand, waarna de millivolts over de pennen worden gemeten. daarna ff 2500V ( of zelfs 7500 V) eroverheen om de leidingsisolatie te meten.

De enige manier, denk ik, (weet ik wel zeker).. En ik heb er drie, dus je mag er wel eentje komen lenen, indien nodig...

De aardweerstand moet laag zijn, dat klopt, maar niet omdat hij 16A weg moet kunnen leiden, maar omdat de maximale aanraakspanning 50V bedraagt. Bij een 30mA aardlek ( die er dan binnen 1 seconde uit moet vliegen) mag die TOTALE aardweerstand zelfs 50/0,03 = 1667 ohm zijn. Klasse 1 of 2 doet niet ter zake. Indien geen aardlek : 50/(zekeringstroom bij 1 seconde) = 50/ (3*16) = ca 1 ohm. Daar doet de truuk met de trafo met gloeilampen zijn werk wel redelijk, als je die stroom nauwkeurig kunt bepalen dmv gekalibreerde meters etc...
                  Last edited by Gast1401081; 11-04-13, 23:36.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                    GossenMetraWatt Profitest of Secutest bedoel je.. die dingen genereren 10,00A of 20,00A gekalibreerd, door je weerstand, waarna de millivolts over de pennen worden gemeten. daarna ff 2500V ( of zelfs 7500 V) eroverheen om de leidingsisolatie te meten.

De enige manier, denk ik, (weet ik wel zeker).. En ik heb er drie, dus je mag er wel eentje komen lenen, indien nodig...

De aardweerstand moet laag zijn, dat klopt, maar niet omdat hij 16A weg moet kunnen leiden, maar omdat de maximale aanraakspanning 50V bedraagt. Bij een 30mA aardlek ( die er dan binnen 1 seconde uit moet vliegen) mag die TOTALE aardweerstand zelfs 50/0,03 = 1667 ohm zijn. Klasse 1 of 2 doet niet ter zake. Indien geen aardlek : 50/(zekeringstroom bij 1 seconde) = 50/ (3*16) = ca 1 ohm. Daar doet de truuk met de trafo met gloeilampen zijn werk wel redelijk, als je die stroom nauwkeurig kunt bepalen dmv gekalibreerde meters etc...
                    Mac. het blijkt dat een aantal lieden totaal niet weet hoe veligheidsaarde werkt.
                    Als je van mening bent dat een anti-aardlus circuitje uitbrand bij een aarde test..........!
                    Ik gaf duidelijk aan dat het frame van de versterker het ene aansluitpunt is en de aardklem van de steker het andere. De genoemde metalen rand van de XLR hangt met de twee boutjes meestal ook aan het frame. Dat hoeft niet zo te zijn met pen 1, maar dat is ook geen veiligheids aardkontakt.
                    Zoals je terecht opmerkte is mijn meting hoogstens geschikt voor controle, en zeker niet geijkt. Over de testsnoeren hangt een voltmeterje en als de spanning niet de nul volt nadert, is dat voor mij een reden om verder te kijken. De korte kabels van apparatuur en die van een rek, halen normaal gesproken, een lage waarde, maar altijd veel kleiner dan een ohm. Bij normaal gebruik krijg je dan ook zonder aardlek, maar bijv. een 16A zekering ook geen gevaarlijke spanning op je apparatuur.
                    Mijn "testequipment" (klinkt al een stuk duurder) haalt er wel kabels uit die aan de laatste vezel hangen en ook loszittende schroeven in stekers en apparaten vallen door de mand.
                    Is het niet voor mijn eigen veiligheid dan wel voor die van anderen, maar mijn netbedrading mag geen fouten hebben. Een steker waar eerst drie aders uitkomen en een eindje verder de mantel, gaat direct in de reparatieton.
                    Als er wat gebeurt met electro en de zaak blijkt in orde , is de kans dat je vrijuit gaat groter, dan wanneer blijkt dat de netbedrading ernstig tekort schiet.
                    Ik wil niet snoeven, maar ik heb alle papieren voor electrotechnisch installateur en heb ook nog eens 25 jaar in de industrie gewerkt waar electrische apparaten werden gebouwd. Ik weet dus wel het een en ander over hoogspanningstesten en aardleidingstesten.
                    Vele duizenden zijn er voorbijgekomen en ondanks alle montageinstructies vielen er toch wel eens apparaten door de mand.
                    Ik noem iets als een netader die door verkeerde montage gekneld zit. Bij een test met een multimeter gaat alles goed, maar bij een klasse 1 test met 1500 volt AC knalt het er echt uit.
                    Lichtnet is voor mij een van de zaken waarin niet geknutseld moet worden.

Overigens gebeurt het uitbranden van een anti-aardlus circuit ook niet zomaar. Als alles aan dezelfde aarde hangt , is de kans vrij klein dat er potentiaalverschillen bestaan tussen de frames en signaalaardes van de apparaten onderling, mits de voedingskabels niet al te lang zijn. Heb je te maken met verschillende voedingsbronnen, zoals meerdere aggregaten, of opstellingen in verschillende gebouwen, dan is de standaard oplossing een goede audiotransformator. Daarmee zijn redelijk grote spanningsverschillen af te vangen.
                    Als je weet hoe het werkt valt het allemaal wel mee met prikken, brommen en uitbranden.

Speakertech

p.s.
                    In jouw formule komt voor 3*16. Moet dat niet zijn 1x16 voor een eenfase eindgroep, waarop de meeste versterkers werken. Als de max toelaatbare foutspanning dan 50 volt mag zijn, is een (totale) aardweerstand van 50/16=3,125 ohm nog toelaatbaar. Bij 42 volt AC is dat ca 2.6 ohm. Ik praat dan over de hele keten van aardpin tot aan het apparaat. Doorgaans zullen de afzonderlijke delen een veel lagere weerstand moeten hebben, om onder de drie ohm te blijven.
                    Bij een 16A drie fasen aansluiting, waarbij de drie fasen gelijktijdig door een rupsband van een legertank, of een dicht gegooide stalen deur, aan aarde komen, loopt door de aardader geen stroom. In het normale geval, wordt de stroom in de nuldraad bij drie fasen ook nooit groter dan 16A, reden waarom de aarddraad en ook de nuldraad in een driefasenkabel even dik zijn als de andere aders
                    Last edited by speakertech; 12-04-13, 19:02.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Speakertech

p.s.
                      In jouw formule komt voor 3*16. Moet dat niet zijn 1x16 voor een eenfase eindgroep, waarop de meeste versterkers werken. Als de max toelaatbare foutspanning dann 50 volt mag zijn, is een (totale) aardweerstand van 50/16=3,125 oohm nog toelaatbaar. Bij 42 volt AC is dat ca 2.6 ohm. Ik praat dan over de hele keten van aardpin tot aan het apparaat. Doorgaans zullen de afzonderlijke delen een veel lagere weerstand moeten hebben, om onder de drie ohm te blijven.
                      eh, een automaat / zekering met B-karakteristiek gaat er niet binnen een seconde uit bij 16,0A. 16A betekent dat het ding een uur lang erover doet voordat hij eruit gaat. Wil je naar de 1 seconde toe, dan ca 3x In = 48A bij B-karakteristiek. Bij een C-kar is dat zelfs 6x, en bij een D tot 10x.

conclusie : de totale aardweerstand moet al erg laag zijn, en je aarddraadjes-weerstand dus nog lager. ( max 0,2 ohm tussen stekker en frame voor certificatie bij huis-tuin-keuken, 0,1 ohm indien laboratorium-machines, en bij zware schakelkasten dus nog lager, omdat daar de voedende zekering veel hoger ligt))

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.
                        Toch denk ik dat we op dezelfde golflengte zitten als het over inzicht in netbekabeling gaat. Het moet gewoon helemaal in orde zijn.

Speakertech

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

dat wel...
                          alhoewel de theorie erg makkelijk is wordt die vaak samengevat in vuistregels. En daar gaat wel eens iets net niet helemaal.
                          ( ik bedoel voordat de voeding echt 16A gaat leveren moet er al een fijne kortsluiting ontstaan, die door de lokale zekering gemist wordt.. Maar afijn, de regels zijn makkelijk, de aarde-PE heeft een weerstand, de fase is bikkelhard...)

Comment

Working...