Beyerdynamic M81 / M818

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Beyerdynamic M81 / M818

Een tijdje geleden heb ik een set "vintage" Beyer M81's aangeschaft (stereo set onder de naam M818), maar een na een snelle test bleek dat 1 van de 2 microfoons niet naar behoren werkt. Hierop heb ik contact opgenomen met het servicepunt van Beyer, maar van deze microfoons is bij Beyer niets meer bekend, geen documentatie, geen onderdelen, helemaal niets. De servicemedewerker dacht aan mijn testopname te horen dat het "opname element" van de microfoon kapot/slecht is, maar ik denk zelf eigenlijk dat het probleem ergens in de elektronica van de mic zit. Het punt is alleen dat ik de mic met geen mogelijkheid open kan maken... Is er iemand die weet hoe zo'n ding open moet? Of die er wel eens eentje geserviced heeft? De microfoon werkt wel, maar geeft een beperkt frequentiegebied weer t.o.v. de andere microfoon. Bij een opname van een trompet klinkt de kapotte microfoon alsof de trompettist met demper speelt, terwijl dat niet zo is.

Listen to M818 Test Trumpet Good M81 by DutchAudioWorks #np on #SoundCloud

Listen to M818 Test Trumpet Faulty M81 by DutchAudioWorks #np on #SoundCloud

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Vind je het erg als ik zeg : Beetje raar dat ze het bij Beyer niet meer weten? Wat ik begrijp ben je dus rechtstreeks bij Beyer geweest..
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Vind je het erg als ik zeg : Beetje raar dat ze het bij Beyer niet meer weten? Wat ik begrijp ben je dus rechtstreeks bij Beyer geweest..
      Servicepunt van Beyer hoeft niet perse een afdeling van Beyer zelf te zijn...........
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Het ding kan open, hoe dan ook.
        Heb er nog nooit eentje in de hand gehad, dus kan je wat dat betreft niet veel tips geven, als ik foto's zo bekijk denk ik dat het om een kliksysteem gaat.

Waarschijnlijk (als het goed is) heb je contact gehad met Service & More? Mijn ervaringen met hun zijn heel positief, zij hebben inderdaad niets met Beyerdynamic (Duitsland) zelf te maken, ze voeren alleen de reparaties uit voor Beyerdynamic (en nog meer merken) in Nederland.

Als ik je opname zo beluister hoor ik in de tweede opname voornamelijk een tekort aan laag en een wat grillige frequentierespons, maar verder eigenlijk geen mechanische problemen. 'Electronica' zit er niet in zo'n microfoon, het gaat volgens mij gewoon om een standaard dynamische microfoon. Waarschijnlijk heb je alleen te maken met de spoel die aan het membraan vastzit en mogelijk nog een uitgangstransformator (de meeste dynamische mics van Beyer hebben geen trafo op de uitgang).
        Wat ik persoonlijk denk dat het probleem zou kunnen zijn, is dat het zit in de wijze waarop de richtingskarakteristiek tot stand komt. De meeste Beyer mics maken gebruik van een akoestisch labyrint achter de capsule, het kan zijn dat hier iets niet in orde is (vaak wordt gebruik gemaakt van een metalen buisje of een rubberen slangetje vanuit de capsule dat in een afgesloten kamer eindigt).

Kijk eens hoe het met de richtingsgevoeligheid van de slechte microfoon gesteld is? Pikt deze ook (meer) geluid op vanaf de achterkant/zijkanten?

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Misschien is het ding gewoon vervuild in de loop der jaren, speeksel, drankresten, stof, allemaal niet heel erg bevorderend voor een crispy geluidje...
          Verder zou het membraan gescheurd kunnen zijn of de spoel is losgelaten, verder kan er niet zoveel mis mee zijn.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Ik heb inderdaad (via een omweg) contact gehad met Service&More, en zij hebben contact gehad met Beyer Duitsland. De tip van de richtingskarakteristiek is een goede, dat ga ik morgen even proberen. Schoonmaken gaat alleen nogal lastig als het ding dicht zit. Er zitten kleine ronde pinnetjes in elke zijkant (4 in totaal), maar als ik die indruk (met een pincetpunt) krijg ik de voorkant er nog niet af. Morgen maar eens mee bezig dan.

Daan

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Service & More hebben er te weinig aandacht aan besteed..:-) Al een mail naar Beyer gestuurt? Kunt anders ook via ElectricSound proberen...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by Olaf Duffhuës
                Service & More hebben er te weinig aandacht aan besteed..:-) ..
                Wat wil je ook... al die moeite voor een paar 50 jaar oude mic-jes in de prijsklasse van een 57?
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

@Olaf: Ik heb op de site van Beyer een contactformulier ingevuld, waarna ik door Service&More geholpen ben.
                  @SPS: Dat zullen ze bij Service&More ook gedacht hebben, maar het feit dat er sowieso één werkende bij zit geeft wel aan hoe degelijk Beyer zn spulletjes bouwt, en dat die andere gerepareerd zou moeten kunnen worden.
                  @Sander: Zou een gescheurd membraan het geluid op kunnen leveren van de Soundcloud clip? Als dat de oorzaak is is er weinig kans op herstel...

Daan

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Succes! Ik heb de slechte Beyer open gekregen (de 4 pinnetjes indrukken en de bovenkant er af halen). In de microfoon zelf zit inderdaad erg weinig, het membraan is voor zover ik kan zien direct verbonden met de kabel. Het schuimpje in de kap heeft zn beste tijd gehad, en het metalen gaasje dat over het membraan zit is helemaal groen, waarschijnlijk van het schuim, dat een enigszins groene kleur heeft nu het in poedervorm op mn bureau ligt...

Nadat de mic helemaal uit elkaar is geweest blijkt het helaas toch aan het membraan te liggen. Gelukkig doet de andere het nog wel...

Daan
                    Last edited by djspeakertje; 03-09-13, 17:48.

Comment

Working...