Help mijn wizzard 3 vermoord mijn microfoons.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

Help mijn wizzard 3 vermoord mijn microfoons.

Het is een aanname, condensator mic's en di's (48 volt) doen het nog prima op dit tafeltje.

Ik heb een AH wizzard 3 mixertje van een jaar of 3 oud in mijn repetitie ruimte. Nu is het al de 2e keer in korte tijd dat er een condensator mic sneuveld.
    1 akg C414 en een akoestisch gitaar mic. SE GM10. deze ruizen nu enorm (net of er wind in waait zonder dead kitten.
    De akg is nu voor reparatie weg. Is dit nu vette pech en puur toeval, of kan het aan de tafel liggen.
    In een pa opstelling zet ik eerst de phantom's per kanaal uit voor ik de mic's loskoppel.Maar in een vaste opstelling blijven de mic's aangesloten en schakel ik de wizzard uit met de aan en uit knop. ik heb geen idee wat de schade veroorzaakt. Iemand een idee???
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

De fantoomspanning mag 48 volt zijn. Heb je al eens gemeten of deze niet veel hoger is door een defect in de tafel. Kun je gewoon meten met een voltmeter, pen 1 van de XLR is 0 volt en pen 2 en pen 3 voeren beide de fantoomspanning, Die kan liggen tussen een volt of twaalf, tot ca 48 volt. Wel even de schuif van het desbetreffende kanaal dichtzetten, vanwege brom die kan optreden tijdens het meten.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Heb je de microfoons al eens aan een andere mixer getest?
      En check ook of je fantoom wel een nette gelijkspanning is en er niet per ongeluk een flinke 50Hz rimpel op zit.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sidefill
        • Sep 2009
        • 130

Oke een multimeter heb ik. Ga morgen direct meten. Voor een verkeerde rimpelspanning / frequentie heb ik denk ik een scoop nodig. Dat wordt dus technische dienst.Het ligt dus niet aan een verkeerde volgorde van loskoppelen en uit zetten? Ik heb de mic's op diverse bronnen geprobeerd o.a focusride converter mindprint voorversterker, Beringer x32 tafel. Ze zijn echt overleden .
        Last edited by sidefill; 07-09-13, 20:52.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Om te zien of er niet per ongeluk AC op de fantoom staat hoef je alleen je multimeter maar op AC te zetten....
          Overigens is de kans heel erg klein omdat die rimpel ook net zo hard door de mixer versterkt zou worden.
          Meestal is de 48V afgeleid van de +/- 15V waar de meeste consoles op werken, de schakeling die deze spanning verzorgd is in principe vrij eenvoudig maar als er een zener of elco stuk is kan het zomaar zijn dat er een dubbele spanning uit komt.

Comment

• Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

Heb je niet toevallig een paar XLR-kabels in de mixer zitten die verkeerd bedraad zijn? Als de afscherming aan een zijde niet op pin 1 zit maar op een andere pin kun je de meest vreemde problemen krijgen waaronder mogelijk ook defecte mic's.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Da's een hele goeie van Aart, met deze kom je daar heel snel achter.

Comment

• sidefill
                • Sep 2009
                • 130

Oke, meten is weten.
                Ik heb de kabels doorgemeten: geen fouten tussen de pinnetjes. Na 300 meter Tasker kabel te hebben gesoldeerd, heb ik alle kabels dubbel gecheckt. Vandaag de kabels in de rep.ruimte nog een x gecheckt, de tafel doorgemeten: deze zit zuiver tussen de 48 en de 48,1 volt tussen pin 1 en 2. en tussen pin 1 en 3. frequentie meten heb ik de middelen helaas niet voor.
                Bij aan en uitzetten van ptm voeding, en aan bij het aan en uitzetten van de tafel, geen enkele piekspanning gemeten.
                Maw ik weet het niet. .
                Last edited by sidefill; 08-09-13, 18:09.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Misschien zoek je het wel in de verkeerde hoek....
                  Vraag na bij de reparateur van je AKG wat er stuk is en vooral hoe dat stuk gaat.

Comment

• Aart Rietveld
                    • Aug 2004
                    • 190

Twee defecte mic's in korte tijd kan toevallig zijn, als het er meer worden gaat het verdacht worden. Soms denk je dat er een verband is tussen beide defecten maar dat hoeft niet zo te zijn.
                    Weet je trouwens wel zeker dat het misgaat als de mic's op de Mixwizzard aangesloten zijn. Kan het bv. niet zo zijn dat iemand ze ergens op locatie heeft laten vallen en dat pas in je oefenruimte blijkt dat ze defect zijn?

Comment

• sidefill
                      • Sep 2009
                      • 130

Deze microfoons waar het om gaat worden alleen door mijzelf gebruikt. Ze zijn nooit gevallen.
                      Ik beng bang dat Musicxtra gelijk heeft. Afwachten wat de reperateur heeft gevonden. Ik hoop wel dat ik die info krijg omdat de reparatie via de importeur loopt.
                      Om voorlopig risico uit te sluiten, gebruik ik de eerste tijd nog maar even goedkope Rode m3's. Als er weer 1 sneuvelt weet ik genoeg. Iedereen bedankt !
                      Als ik de info heb van de reparateur hebt ontvangen, deel ik deze wel op dit draadje.
                      Misschien hebben anderen hier nog iets aan?

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by sidefill
                        Deze microfoons waar het om gaat worden alleen door mijzelf gebruikt. Ze zijn nooit gevallen.
                        Ik beng bang dat Musicxtra gelijk heeft. Afwachten wat de reperateur heeft gevonden. Ik hoop wel dat ik die info krijg omdat de reparatie via de importeur loopt.
                        Om voorlopig risico uit te sluiten, gebruik ik de eerste tijd nog maar even goedkope Rode m3's. Als er weer 1 sneuvelt weet ik genoeg. Iedereen bedankt !
                        Als ik de info heb van de reparateur hebt ontvangen, deel ik deze wel op dit draadje.
                        Misschien hebben anderen hier nog iets aan?
                        Wat was nou de oorzaak van de defecten?
                        Altijd interessant om te weten. Als het toch de manier van gebruiken is, kan dat weer bij de lijst do's and don'ts.

Speakertech
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• sidefill
                          • Sep 2009
                          • 130

Ik heb hem net terug volgens AKG zat er een draadje los. Als dat klopt is het een vreemd toeval dat een andere condensator ook tegelijk genekt is .
                          Wel vond ik het vreemd dat ik bij het aansluiten nog een paar minuten een soort zacht oscillerend geluid hoorde. Na een tijdje ging dat vanzelf weg en bleef het ook met de schuiven op 0 db netjes stil.(opladen cap-jes ??) Geen idee eigenlijk. (Ligt niet aan de kabels die zijn getest) 'k zal hem vanavond nog een x aansluiten en kijken wat er dan gebeurt.

Comment

Working...