cardioïde subwoofer array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fietswiel1
    • Dec 2013
    • 6

cardioïde subwoofer array

hoi,

mijn vraag gaat over de horizontale cardioïde subwoofer array.
    ik begrijp de techniek niet helemaal.

4 subwoofers naast elkaar, 1 wijst er naar achteren
    de omgedraaide heeft 1/4 delay zodat hij het geluid van de subwoofers die naar voren wijzen, een soort van kan absorberen?? zodat eigenlijk alleen het geluid naar voren wordt gestuurd

maar hoe werkt dit nou precies, nergens kan ik er echt goede info over vinden.
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Google is je vriend, en ook op dit forum is er wel het één en ander over geschreven.

Subwoofers zijn praktisch gezien omni-directioneel (technisch gezien lijkt het meer op cardioïde, maar om het simpel te houden gaan we even uit van omni-directioneel). Dat wil zeggen dat ze geluid met dezelfde energie naar alle kanten uitsturen.

Door een deel van dat geluid te vertragen en de polariteit om te draaien, hef je gedeeltelijk het geluid dat naar achter wordt gestuurd op, omdat de fase-respons het omgekeerde is van het geluid dat naar voren wordt gestuurd. Het geluid dat naar voren wordt gericht komt later aan dan het geluid van de omgekeerde speaker, vandaar dat je de vertraging nodig hebt. De polariteit draai je om om een 'omgekeerde' waveform te maken ten opzichte van de naar voren gerichte waveform.

Je combineert dus een 'positieve' waveform met een 'negatieve' waveform, waardoor ze elkaar (gedeeltelijk) zullen opheffen. Simpel gezegd heb je dus een +1 en een -1, die samen 0 worden.

Om deze techniek beter te kunnen begrijpen moet je je wat meer verdiepen in de theorie achter geluid. Een aanrader is het boek van Bob McCarthy, waarin op een duidelijke manier wordt uitgelegd wat fase nou precies inhoudt. Als je fase begrijpt zul je de diverse subwoofer-arrays (want er zijn er meer dan alleen de cardioïde) ook een stuk beter gaan begrijpen.

[edit]

Het hoeven niet perse vier subs te zijn. De techniek werkt ook prima met twee, zes, twaalf of meer subs.

[/edit]
    Last edited by timmetje; 18-12-13, 00:08.
    Tim

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Of neem eens de subwoofer arrays a practical guide door.
      Zo is er veel meer op internet te vinden.

Comment

• fietswiel1
        • Dec 2013
        • 6

maar het geluid van die omgedraaide gaat dus ook naar voren omdat het omni-directioneel is, dus het geluid naar voren wordt dus ook minder hard?

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Ja en nee.

Het is inderdaad zo dat je altijd iets signaalverlies naar voren zult hebben. Dat is ook de reden dat a) de uitdoving naar achter nooit 100% is en b) er meestal meer speakers naar voren gericht staan.

Daarnaast verzwak je ook meestal het signaal van de achterste subwoofer iets, om te voorkomen dat de uitdoving naar voren te groot wordt.

Zou je inderdaad een 1:1 verhouding nemen, zal het signaal van de cardio-setup naar voren iets minder hard zijn dan wanneer je een enkele sub zou gebruiken.

Nogmaals, verdiep je eens wat meer in de theorie achter geluid, dan zul je de diverse subwoofer-arrays (en ook andere interacties van luidsprekers met elkaar en de ruimte) een stuk beter begrijpen.
          Tim

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Als de delay + polariteit samen een cancellation naar achteren bewerkstelligen op een bepaalde freq, dan zal naar voren een optelling plaatsvinden! Kwestie van even narekenen en de literatuur lezen......
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• timmetje
              • Dec 2012
              • 424

[edit] Nevermind, ik zit te slapen... [/edit]

Dit is wel een leuk stukje literatuur, maar er is veel meer te vinden op Google: http://www.sinetechnicalevents.nl/nl...tellingen.html
              Last edited by timmetje; 23-12-13, 19:56.
              Tim

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Originally posted by SPS
                Als de delay + polariteit samen een cancellation naar achteren bewerkstelligen op een bepaalde freq, dan zal naar voren een optelling plaatsvinden! Kwestie van even narekenen en de literatuur lezen......
                Hoe? Als ik een kast omdraai in een stapel subs is er al een tijdsverschil van de dieptevan de subkast, dan nog delay erbij en de voorkant zal nooit tegelijkertijd signaal ontvangen van zowel de 'normale' subs als de omgedraaide sub. Misschien een periode later, maar dan moet je wel hele diepe kasten hebben. In de praktijk verstook je 1/3 of 1/4 van je energie naar een plek waar geen publiek is. Prima als de klant of lokatie daar om vraagt. Als het niet nodig is doe ik het niet.

Boven 3x Q-sub op elkaar. Onder 3x Q-sub in cardioid opstelling.

Comment

• qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

Hoeveel van de mensen hier hebben zelf csa arrays geplaatst en hoeveel van jullie hebben er alleen over gelezen?
                  There is no substitute for imagination

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Aantal maal gedaan (met Q-subs), geconstateerd dat het doet wat het moet doen en verder niet over nagedacht. Krijg je met D&B...

98% van de klussen die ik doe (en die in Nederland gedaan worden), zijn sub/top-setjes waarbij het dus allemaal niet zo spannend hoeft.
                    Last edited by Outline; 24-12-13, 00:35.

Comment

• fietswiel1
                      • Dec 2013
                      • 6

bedankt voor jullie reactie's!!

weten jullie misschien ook hoe de software heet waarmee ik zulke opstellingen kan bouwen en de geluidsdruk kan zien?

Comment

• fietswiel1
                        • Dec 2013
                        • 6

ik was even aan het denken

als je die omgedraaide sub met 1/4 delay hebt en de polariteit wordt omgedraaid dan krijg je dus dat ze precies tegenovergesteld lopen. van achter bekeken

maar als je het van voren bekijkt dan heeft die met omgedraaide met 1/4 delay en omgedraaide polariteit. die heeft 1/4 nodig om voor te komen. dus dat is in totaal 1/2 en dat betekend dan toch gewoon dat de sinussen precies gelijk lopen?

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

software : Meyer Mapp online - ff mailtje sturen - en qua boek : alle natuurkunde van de 2 coherente trillingsbronnen - licht als golfverschijnsel etc...

en hou 2 dingen in de gaten: je zit óf in het tijdsdomein - dan pak je álle frequenties op 1 afstand - óf in het frequentiedomein - dan pak je 1 frequentie op alle afstanden.

Collega's hier willen wel eens die 2 door elkaar halen, waarna er hier de hel weer eens uitbreekt.

wil je daar echt mee stoeien als in een cursus : Jasper Ravenstein geeft regelmatig cursussen, en AEM Matijssen heft daar ook een erg goeie reputatie in.

Comment

• fietswiel1
                            • Dec 2013
                            • 6

ik zou graag nog antwoord willen op deze vraag:

maar als je het van voren bekijkt dan heeft die met omgedraaide met 1/4 delay en omgedraaide polariteit. die heeft 1/4 nodig om voor te komen. dus dat is in totaal 1/2 en dat betekend dan toch gewoon dat de sinussen precies gelijk lopen en dus versterking?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Mits de afstand van de omgedraaide sub 1/4 golflengte is klopt dat inderdaad.
                              Dat betekent dat, wanneer je 50Hz als reken frequentie hanteert het verschil in afgelegde weg van de achterstevoren gelegde sub 1,70 m moet zijn.
                              De meeste subs zijn zo diep niet waardoor het verhaaltje niet gaat werken.
                              Overigens ga ik in mijn cursus ook uitgebreid in op dit soort opstellingen, compleet met plaatjes en demonstraties.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...