Wat is KVA?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ronnie
    • Feb 2002
    • 82

Wat is KVA?

Hey,
    Ik heb een vraagje, stel er staat op een apparaat 9 kva, hoe kan ik dan weten hoeveel kw hij is? Zou ik zo'n apparaat op een vrije 380 groep kunnen trekken (3x16a)

alvast bedankt....Greetzz.....Ronnie

Mijn baas heeft D&B OLE OLE!!!
    Mijn baas heeft D&B OLE OLE!!!
  • Arie de W
    • Oct 2001
    • 176

Ligt eraan wat de cosinusphie (ik hoop dat ik het goed schrijf)is van het apparaat.

Arie
    Arie

Comment

• mark_o
      • Jan 2001
      • 24

ja idd zoals Arie al zei moet je de cosinusphie weten. Dan kan je met de formule p=u*i*cosphie of in jouw geval vermedigvuldig je het schijnbaar vermogen met de cosinus phie (wat ook in de formule gebeurd met u*i) dan weet je wat het werkelijk vermogen is.

Ik hoop dat ik het goed heb

Vr.Groet
      Mark
      Vr.Groet
      Mark

Comment

• Mark
        • Aug 2000
        • 432

Het is ongeveer!!! 9000Watt... maar zal wel ietsje meer worden.

Mark
        Mark

Comment

• Floor
          • Oct 2000
          • 130

Aangezien Watt de eenheid is van vermogen, die je verkrijgt uit het product van spanning (Volt) en stroom (Ampere), werd vroeger een Watt ook wel een VA oftewel een voltampere genoemd.
          Ik ben heel erg benieuwd wat in bovenstaande reacties wordt bedoeld met de cosinus phie. Meestal wordt met phie de fase (hoek) aangegeven....en de cosinus daarvan nemen is op zich best mogelijk (wellicht zelfs zinnig) maar waar is de (natuurkundige) basis achter dat verhaal? Wat (denken jullie) is dat voor een "eigenschap"...die cosinus phie?

Comment

• Tiemen
            • Dec 2001
            • 944

Cos(phi) is de hoek (in fazorenvoorstelling) tussen je stroom en spanningspijl. (om het even eenvoudig te zeggen )

Wat vooral belangrijk is is deze formule (denk wel dat ze begrijpelijk is):

P = V[eff]*I[eff]*cos(phi)

in mensentaal:

vermogen = spanning * stroom * cosinusphi

Dus als je cos(phi)=1 is dan zal je een maximaal vermogen hebben met een bepaalde spanning en stroom (maximum van cosinus is 1).
            Daarom probeert men een netwerk (schakeling of motor of ...) altijd zo op te bouwen dat cos(phi) zo dicht mogelijk bij 1 ligt (dit is met andere woorden het voordeligst)

Besluit i.v.m. topic : je vermogen is afhankelijk van je cosinusphi. En benaderd kan je dit inderdaad 1 stellen, dus ong. 9kW

Markske

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Hmm, ik hier hier helemaal geen beeld van vormen. Hoe moet ik die hoek tussen de stroom en de spanning dan "zien"?

Groeten, michiel
              Groeten, michiel

Comment

• Reemski
                • Dec 2001
                • 690

Dus, wanneer de cosphi (geen pi?) maximaal 1 is. Kan je in het meest negatieve geval stellen dat je VA gewoon gelijk kunt stellen aan het Wattage.

Comment

• mark_o
                  • Jan 2001
                  • 24

Ja idd. maar dit zal weinig voor komen.

Alleen bij apparaten met inductieve en capasitieve weerstand is er cosphie . Inductieve is alleen bij spoelen. En capacitieve weerstand is alleen bij condensators.

Gloei lampen enzo hebben alleen een ohmse belasting, daarbij staan de spanning en stroom in fase dus is daar geen geval van cos phie.

P schijnbaar Ps=U*I

Dus P schijnbaar is het vermogen dat in VA word uitgedrukt.

En P werkelijk is Pw=U*I*Cos Phie

hoop dat het allemaal goed is en dat je er wat van begijpt

Vr.Groet
                  Mark
                  Vr.Groet
                  Mark

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Gaatieweer.

Totaal vermogen = wattvermogen + blindvermogen.

Het blijkt dat de stroom en de spanning niet helemaal tegelijkertijd in een verbruikstoestel aankomen, dit door spoelwerking, of condensatorwerking. Nu wordt dus het totaal vermogen in VA aangegeven, het blindvermogen ( stroom die wel door je draad loopt, maar niet in je gebruik tot warmte leidt) is sinus phi x VA, en je echte vermogen ( dat wat aan je as te meten is ) cos phi x VA.

Dus een apparaat van 9000 VA levert met een cos phi van 0,88 maar 8000 Watt op, en trekt 1000 VAR Blindvermogen. Er loopt dus 1000/220 = 4,5 ampere stroom door je bekabekling die je NIET gebruikt, maar die wel je aderdikteberekening lekschieten. Nou is een cos phi van minder dan 0,95 eigenlijk alleen te vinden in de wat zwaardere motoren, dus xzo'n vaart loopt dat niet. Maar ook trafo's etc voor HMI kunnen het net al behoorlijk blind trekken.

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• John b
                      • Jan 2002
                      • 235

Dus we kunnen stellen dat gloeilampen een cos phi van 1 hebben ?
                      maar bij gasonladingslampen moeten we gaan uitkijken ?
                      en met versterkers idem dito ?

John.
                      Maar wij hebben: Das,Peavey,Martin,Jem,Dateq,Allen&Heath,Pioneer,Sh ure,Vestax,Stk
                      John.
                      Doe mij maar martin(i)

Comment

• ludwig
                        • Feb 2002
                        • 292

De uitleg over reƫel en blindvermogen klopt, de cosinus phi is de verschuiving van stroom tegenover spanning, waardoor VA niet gelijk is aan P. Maar een gewone lamp op een dimmer is voor het net ook een inductieve belasting, dus cas phi is niet 1. Bij een grote installatie wil die wel eens zakken naar 0,65. Bovendien, bvb een gewone TL met starter, of een wapperlamp met conventionele ballast, gaat naar 0,55;
                        Daarom stoppen ze er een compensatiecondensator in. Dat werkt corrigerend. Dus de stroom die na komt, compenseer je door eentje die voorloopt. Ongelukkig moet die condensator precies zijn berekend. Bij een dimmerinstallatie kan dat niet omdat het effect afhangt van verschillende factoren. Dus dimmers = opgepast met VA en Watts.

Long time since I met Marianne Faithfull

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Verhaal over de dimmers klopt ook, met wel de conclusie dat de cos phi niet zover instort dat er gevaar is, want hoe meer blind stroom je trekt, hoe minder wattstroom, want je bent immers aan het dimmen. dus je totaal vermogen zal nooit groeien boven de 100% van je open dimmer. vandaar dat in HMI's enzo wel gecompenseerd wordt, want daar is je watt vermogen echt kleiner dan je totaal (VA) vermogen. Dit proces komt ook bij de 10kV-boys terug, en heet daar ook cosphi verbetering.

Tuba or not Tuba, that's the question...

Comment

• john
                            • Aug 2000
                            • 54

Hier een makkelijker antwoord op je vraag Ronnie:

...Kw x 1,25 = ...kVA

Dus,

7,2Kw kan je maximaal gebruiken met 9 kVA

Ik denk dat je hiermee wel mee uit de voeten kan.

SUC6 ermee.

JOHN,
                            Lightdesigner

JOHN !!!

no light, no vision

Comment

• Ronnie
                              • Feb 2002
                              • 82

Hey,

John, hier kan ik idd wat meer mee

Greetzzz......Ronnie