Info en discussie over alles wat met krachtstroom en 230V te maken heeft

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VrijeVogel
    • Nov 2013
    • 107

Je vergeet even dat veel apparatuur met doorlus euroconnector wordt geleverd. Dat maakt de euroconnector nu zo gevaarlijk ineens.
    En 1,5mm2 16A? Over 10 meter hoogstens allicht, maar niet om een show te voeden. Zeker in combinatie met meerdere kabels bij elkaar....

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Zelf heb ik van deze:

De doorlus achter de zekeringen geplaatst. Aangezien ik de bekabeling wil houden op 32A en dan 5 * 6 mm2, gebruik ik een verloop van 16A-Male naar 32A-Female, vervolgens met de 32A kabel de truss in, en daar weer terug van 32A-Male naar 16A-Female, en dan splitten naar 3 * 16A (schucko). Mag dit? Uiteraard zou ik de Showtec Powersplit in de truss kunnen hangen, maar als er een zekering uitgaat kun je er niet bij...

Wel stickers geplakt dat de output achter de zekeringen geplaatst is..
      Last edited by jakkes72; 19-01-14, 11:08.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by VrijeVogel
        Je vergeet even dat veel apparatuur met doorlus euroconnector wordt geleverd. Dat maakt de euroconnector nu zo gevaarlijk ineens.
        Dat is wat overdreven gesteld, mocht je inderdaad doorlussen dan is dat altijd weer een apparaat met euro-connector die ook weer erg weinig stroom trekt. En ja, natuurlijk kun je oneindig veel apparaten doorlussen maar wie zou er op dat idee komen? Denk dat de discussie over aansluit-snoertjes voor je CDJ's en laptops een andere is dan waar het nu over gaat, daarbij is een snoertje van 0,5 qmm nog steeds in staat een 16A zekering aan te spreken.
        @Jakkes; een verloop van 32A male naar 16A female mag gewoon niet in je assortiment voorkomen, dat zou een kastje moeten zijn waarin de 16A female achter 16A automaatjes wordt gezet.
        't Is eigenlijk een heel simpele vuistregel, er mag nooit met een hogere stroomsterkte afgezekerd zijn als de maximale stroom van de dunste kabel/kleinste stekker die erna komt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

nou zie ik het gevaar van 32A op een 2,5mm2 nog niet direct zo. zelf alles afgezekerd op 16A uit veiligheid idd. maar met 2,5mm2 kan je 27A doorvoeren. als je al zo dicht op de grens zit, dan is t beter om direct naar 63A te gaan
          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

63A is een heel ander verhaal, erg veel zalen hebben geen 63A aansluiting beschikbaar en een 5*16qmm kabel loop je niet voor je lol mee te zeulen dus ik blijf tot de maximale belasting lekker bij 32A.
            Overigens zal in onze branche nooit sprake zijn van een continu stroom van 32A dus heel erg spannend gaat het niet worden.

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Originally posted by MusicXtra
              @Jakkes; een verloop van 32A male naar 16A female mag gewoon niet in je assortiment voorkomen, dat zou een kastje moeten zijn waarin de 16A female achter 16A automaatjes wordt gezet.
              't Is eigenlijk een heel simpele vuistregel, er mag nooit met een hogere stroomsterkte afgezekerd zijn als de maximale stroom van de dunste kabel/kleinste stekker die erna komt.
              Dit verloop word ook enkel en alleen gebruikt achter eerder genoemde powersplit, of voor de powersplit indien de aanvoer is op 32 A

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Originally posted by PvG
                Mijn visie:
                - Eurostekersnoertjes zitten altijd achter een 16A zekering en er hangt hooguit een cdspelertje oid aan. Ingeval van kortsluiting is de kortsluitstroom voldoende om een 16A zekering te activeren.
                - 63A-naar-32A verloopjes kunnen voor een verdeler terecht komen die meer dan 32A aan automaten en/of doorlussen heeft. Idem voor 32A-naar-16A. Of erger nog: geen automaten. Om de kans op dit soort situaties 0 te maken, zou je dit soort verloopjes niet moeten hebben/maken.
                - 1.5mm2 is voldoende achter 16A automaten. Alle verlengkabels/verdeelblokjes met dunnere kabel zou verboden moeten worden. Alleen kabels die vast zitten aan een apparaat (of een eurosnoertje) en weinig stroom trekken, zouden een dunner snoertje moeten mogen. Bij mij vind je geen verlengsnoeren/verdeelblokjes met minder dan 1.5mm2.

Als jij een andere visie hebt: succes.
                Ik snap je heel goed MAAR: Dat die dunnere verlengkabels/blokken (3x0,75/3x1mm2) verboden worden en alles minimaal 1,5 of zelfs 2,5mm2 wordt, kun je mooi vergeten! Je zou voor de grap eens moeten uitzoeken hoeveel (huis)branden ontstaan door te dunne kabels. Bij mij een eindje verderop is vorig jaar nog een huis zowat compleet afgebrand. Best man wilde 3KW aan heaters door een 3x0,75mm2 verlengsnoertje trekken.

En 1,5mm2 16A? Over 10 meter hoogstens allicht, maar niet om een show te voeden. Zeker in combinatie met meerdere kabels bij elkaar....
                Denk hierbij aan onder andere al die mooie LED-parren en scanners. Als je die maar genoeg achter elkaar hangt met die bijgeleverde 3x0,75mm2-aansluit- en doorluskabels, dan gaat het vanzelf wel een keer fout.

Overigens zijn er ook stekkerblokken te koop waar je met een Euro in kan:

Deze had je vroeger ook van Alecto en waren best wel handig als je in een truss wat scanners e.d. had. Je nam gewoon een stapel euro's mee en enkele van die blokken en je kwam er altijd wel. Ik heb ze ook gehad en heb ze recent aan een hobbybob drive-inn verkocht.

Of met aangegoten stekker:

Hang dat maar eens achter een powerdistributor die niet (correct) afgezekerd is. Genoeg potentieel voor smeltende connectoren en mooie haardvuurtjes dus!

1,5mm2 kan goed, ZOLANG je vermogens of afstanden beperkt blijven. Geen middenweg.

Is het lukraak kabel grijpen en prikken, dan kun je inderdaad het beste 2,5mm2 hebben. Dat is ook de reden waarom ik 1,5mm2 alleen maar gebruik in Powercon-doorlus voor effectenracken en een enkel monitor-versterkerrackje. Korte afstanden met beperkte vermogens dus.

Btw: Gebruik 1,5mm2 ook voor op de camping. Maar dan hebben we het in het ergste geval over 10A piek en continu op z'n hoogst 1A over max. 30m. De meeste campings hebben sowieso op z'n hoogst 6A te bieden... Hangt dan wel na mijn eigen (10A) aardlekautomaat waarbij de aardlek belangrijker is dan de overstroombeveiliging.

Originally posted by jakkes72
                Zelf heb ik van deze:

De doorlus achter de zekeringen geplaatst. Aangezien ik de bekabeling wil houden op 32A en dan 5 * 6 mm2, gebruik ik een verloop van 16A-Male naar 32A-Female, vervolgens met de 32A kabel de truss in, en daar weer terug van 32A-Male naar 16A-Female, en dan splitten naar 3 * 16A (schucko). Mag dit? Uiteraard zou ik de Showtec Powersplit in de truss kunnen hangen, maar als er een zekering uitgaat kun je er niet bij...

Wel stickers geplakt dat de output achter de zekeringen geplaatst is..
                Wat jij doet is ook niet volgens de regels: Als jij gebruikt maakt van een 5-aderige kabel, hoor je deze altijd met een 3 (of nog beter) 4-polige automaat te zekeren daar er bij een fout te veel stroom door je nul zou kunnen gaan lopen met alle smeltende kabels/connectorpennen van dien.

Originally posted by MusicXtra
                Dat is wat overdreven gesteld, mocht je inderdaad doorlussen dan is dat altijd weer een apparaat met euro-connector die ook weer erg weinig stroom trekt. En ja, natuurlijk kun je oneindig veel apparaten doorlussen maar wie zou er op dat idee komen? Denk dat de discussie over aansluit-snoertjes voor je CDJ's en laptops een andere is dan waar het nu over gaat, daarbij is een snoertje van 0,5 qmm nog steeds in staat een 16A zekering aan te spreken.
                Zie mijn opmerkingen hierboven en dan snap je dat ik een 32A->16A-verloop net zo fout vind als alle andere hierboven aangehaalde voorbeelden die je elke dag ziet. En als je het heel puristisch bekijkt, spreek je jezelf ook tegen.
                Last edited by Outline; 20-01-14, 04:31.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by Outline
                  Bij mij een eindje verderop is vorig jaar nog een huis zowat compleet afgebrand. Best man wilde 3KW aan heaters door een 3x0,75mm2 verlengsnoertje trekken.
                  Dit is ook gewoon een simpel stuk gebrek aan kennis wat je bij heel erg veel mensen ziet.
                  Het komt zo ontzettend vaak voor dat je vraagt om 2 groepen op locatie voor een corporate eventje of klein feestje en dat ze doodleuk melden dat er 'daar' 2 WCD's zitten. Als er een stekker in past dan kan het, zo denkt men.

"Een verlengsnoer met een 3-weg blokje eraan, daar passen 3 heaters op, toch?"
                  Dat je verlengsnoer dan 3x 0,75mm2 is of die 3 heaters samen 4,5KW zijn is toch totaal onbelangrijk?

"Ja, ik heb er 3 heaters opgeprikt. Hoezo dat kan niet? Er zitten zelfs 4 stopcontacten op die haspel, daar kan er nog een bij!"
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Ik denk dat zo'n 98% van de bevolking die kennis mist...

Overigens heeft de verzekering gewoon betaald want die beste man had regulier in de handel verkrijgbare, goedgekeurde spullen gebruikt dus er viel hem geen verwijt te maken (zoals kortsluiting, rommelen met groepen o.i.d.). En zolang op die stekkerblokken en verlengkabels nog steeds 10/16A 250V en MAX 3500W (kijk nu naar zo'n blokje) staat...

Comment

• VrijeVogel
                      • Nov 2013
                      • 107

Euhm, 10 amp belast en 16amp kortstondige piek toch?

Zover ik het weet is een heater meer constant dan piek...

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Euhm, 10 amp belast en 16amp kortstondige piek toch?

Zover ik het weet is een heater meer constant dan piek...
                        Bij mijn weten mag je nog altijd 16A continu over een Schuko jagen...

Daarnaast: 10/16A 250V en MAX 3500W staat gebroederlijk naast elkaar gedrukt op die doos. Als wij er al niet uit kunnen komen...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Die Schuko maak ik me ook geen zorgen over, alleen zie je die eigenlijk niet in consumentenspul.
                          Daar kom je van die witte enge kunststof doosjes tegen waarbij de contacten bestaan uit een paar messing strippen waar je de stekker tussen drukt.
                          Dat in combinatie met een 0,75qmm kabel is nou niet echt geschikt om een stevige straalkachel mee van voeding te voorzien.
                          Overigens kom je die enge witte doosjes helaas ook nog al te vaak tegen op podia.

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Sander,

Je weet waar Schuko voor staat?

http://de.wikipedia.org/wiki/Schuko (uit het land van herkomst en meest uitgebreide)

Die messing strips zijn overigens het probleem niet. Die zitten namelijk (al dan niet verchroomd) in elke normale wcd of stekkerblok. Het probleem is en blijft de kabel tussen de stekker en die messing strip. Daar gaat het fout en niet bij de stekker of die messingstrips.

Wat je overigens op een gegeven moment wel kan krijgen met die messing strips, is dat deze vervuild raken en daardoor meer weerstand gaan opleveren in je verbinding. Dit speelt minder bij verchroomde strips maar ook daar kunnen de vonken (wat allemaal miniscule pitjes in het contactoppervlak oplevert) die oa (daar is 'ie weer) de moderne laptopvoeding veroorzaakt, uiteindelijk voor een verbinding gaan zorgen die zo slecht is dat je er vanzelf (door de hoge weerstand) brand door krijgt.

In het verlengde daarvan: Iedereen die CEE's gebruikt met messing contacten, moet deze minimaal 1 a 2 keer per jaar reinigen om het hierboven omschreven probleem te voorkomen. Fabrikanten van CEE's (oa ABL en Mennekes) schrijven dit ook voor. Bij verchroomde wordt het ook aangeraden maar daar is de noodzaak wat minder.
                            Last edited by Outline; 21-01-14, 19:39.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Wat ik bedoel zijn die witte doosjes uit de €5,- euro bak bij de DHZ markten, die zijn vaak van een dusdanig inferieure kwaliteit dat je er nog geen laptop mee durft te voeden. Gelukkig zijn ze meestal wit waardoor je ze op een podium niet snel over het hoofd ziet.
                              Dat inbranden gebeurd vooral door het gebruik waarbij gelijk een hoge stroom loopt, eenmaal aangesloten brandt het niet meer in, probleem bij laptop voedingen is dat die een behoorlijk hoge inschakelstroom trekken waardoor je de vonken gewoon hoort.
                              Grappige is dat bij veel laptops in de handleiding staat dat je de stekker als laatste aan moet sluiten, hoeft de fabrikant minder voedingen met ingebrande contactjes te vervangen.

Comment

• Outline
                                • Feb 2006
                                • 1434

Zelfs die goedkope, witte doosjes zijn goedgekeurd en hebben dus het nodige misbruik met glans doorstaan... Ik heb ooit voor een import/export-toko gewerkt en geloof mij maar dat de Voedsel- en Warenautoriteit snel met een dikke boete op je stoep staat als je die dingen ongekeurd verkoopt. Dat ze minder degelijk zijn (vooral qua behuizing: vaak net minimale dikte) dan wij wensen is een ander verhaal.

Overigens wordt er in die testen wel rekening gehouden met het draaddiameter. Vandaar dat ze ook door de test (blijven) komen. Dat de eindgebruiker dan weer teveel vermogen er overheen jaagt... Dat, en de uiteindelijke brand die daar op volgt en de verzekering die dan gewoon uitkeert is echt een grijs gebied waar je helemaal gestoord van wordt! Want... (zie mijn posts hierboven).

Wat betreft die (schakelende) voedingen met hoge aanloopstroom: Ik zie eigenlijk altijd wel de vonk overspringen op het moment dat ik de stekker in de wcd steek. En het maakt geen bal uit of je de originele of een aftermarket hebt: Ze zijn allemaal even erg! Daarom heb ik nu voor die schijtvoedingen juist een paar van die goedkope doosjes gekocht: Blijven mijn dure verlengdozen en wcd's verschoont van die ellende.

Comment

Working...