rackje (her) bouwen mbt stroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

rackje (her) bouwen mbt stroom

Goedenavond,

ik wil ons Amp rack opnieuw indelen mbt stroom.

hier heb ik een andere krachtstroom verdeler voor besteld, een 32ampere met display aanduiding per fase.
    niet op alle locaties is een 32A beschikbaar, wel een 16a, hier laat ik een verloop voor maken (ik weet het, mag eigelijk niet) zodat ik toch 3 fase met 16a heb draaien ipv 3 fase met 32a

nu heb ik dus 6 groepen van 16A te verdelen (mits 32A aangesloten) met een 16A zijn dit 3x16A,
    nu heb ik in het rack 2x een crown itech4000 en 1x een xti6000

de 2 itech's kunnen volgens specificaties op 1 groepje, en de xti6000 gaat op een apart groepje.

nu wil ik de overige vrije groepen aankunnen sluiten dmv plates in het rack,
    aan de voorkant/achterkant.

nu is er ook op diverse locaties geen krachtstroom aanwezig, en moet het met een normale stekker
    ik wil het rack niet hoeven te verbouwen door de itech's uit de krachtstroom verdeler te halen.
    is dit te splitten op 1 of andere manier? misschien zo? :

wat ik dan kan bedenken als veilige mogelijkheid is door 6 powercon/sucko aansluitingen te maken in het rack. deze zitten gekoppeld aan de 32A verdeler.
    en daarboven 3 powercon aansluitingen te maken die gekoppeld zitten aan de 3 Amps.
    deze kan ik doorkoppelen met powercon op gewenste groep, maar hier ook een powercon-lichtnet stekker aansluiten

wordt dit over het algemeen met powercon of sucko gedaan? sucko lijkt mij makkelijker/universeler
    mocht dit met powercon zijn, dan moeten zover ik weer de Powercon's chassis deel waar stroom op staat (vanuit de krachtstroom) Grijs zijn, en de powercon dat stroom mag ontvangen Blauw
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je bent duizend meter moeilijk aan het doen!
    Een verloop naar meer mag gewoon, dus een verloop van 16A CEE naar 32A CEE die in je rack zit is niks verkeerds aan.
    Voor gebruik op een enkele 230V groep kun je dus gewoon een verloopje van 230V naar 32A CEE maken, dat mag dus ook gewoon.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

vreemd dat ik deze verlopen '230V naar 32A CEE' niet standaard te bestellen tegen kom.
      linkje?

ik bedoel de standaard stekker die ook bij mij in de woonkamer de muur ingaat.. die kan omgezet worden naar een verloop op het 32A rack? veel stroom trekken kan ik dan niet maar kon vaak genoeg tegen dat er geen krachtstroom is en moet toch wat.

edit:
      als ik alle fasen wil hebben draaien moet ik een stekker bouwen:

bruin op l1/l2/l3
      blauw op N
      geel (aarde) op aarde
      Last edited by Tummy; 05-02-14, 00:04.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dat je dat niet als standaard verloop kunt kopen komt omdat je meestal niet voor niets een 32A CEE aansluiting ergens op hebt zitten, dan gebruik je meestal wel iets meer dan 1 groepje 16A.
        Maar, je zegt het zelf al, meer dan die 16A kun je er niet uit halen, dat is gelijk de reden dat het gewoon legaal is, andersom is het dus duidelijk niet legaal.
        En je moet inderdaad alle drie de fasen van de 32A CEE met elkaar doorlussen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Je hebt laatst mijn rackjes gezien, heb onlangs zelfs met twee rackjes op één 230V WCD gedraaid zonder problemen, verwachtte een zaal met podium waar 300 man in kon, bleek een hok te zijn waar amper 50 man in te proppen was en zonder podium.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Je verbind de fase van je shuco plug met L1/L2/L3, de aarde met de aarden en nul met de nul. Voila.
            Uiteraard heb je dan maximaal 16A totaal beschikbaar, dus je moet je amps wel op 1x 16A kunnen draaien. Als dat niet gaat werkt deze oplossing ook niet.

Enige potentiele probleem: hoe gaat je verdeler er mee om als je je shuco verkeerd om in de WCD steekt en je dus je fase op N krijgt en je nul op L1/L2/L3? In theorie geen probleem, in praktijk... ??
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by renevanh
              Enige potentiele probleem: hoe gaat je verdeler er mee om als je je shuco verkeerd om in de WCD steekt en je dus je fase op N krijgt en je nul op L1/L2/L3? In theorie geen probleem, in praktijk... ??
              In de praktijk is dat ook geen probleem, eventuele aardlek zal niet aangesproken worden, de verdeler 'ziet' immers niet wat de 0 en de fase is.

Comment

• Tummy
                • Nov 2008
                • 324

dit is altijd wissel stroom toch...
                volgens mij moet dat niet uitmaken of je een stekker omdraait.

bij gelijk spanning is dat wel een probleem,
                en volgens mij is Net spanning, en krachtstroom beide wissel spanning

Comment

• VrijeVogel
                  • Nov 2013
                  • 107

Als je 16A draait, dan kun je een harting 6 connector plaatsen. Zo kun je elke fase een eigen nul geven.
                  Als er geen krachtstroom is, dan maak je een spin(etje) met 3x 220v stekker.

Maar aangezien je verdeler ook voor andere opties wilt gebruiken, zou ik gewoon 2x een powercon in op je versterker rek maken met elk een 220v kabel / stekker. Je verdeler in een losse flightcase doen. Zo kun je alle kanten op.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by VrijeVogel
                    Als je 16A draait, dan kun je een harting 6 connector plaatsen. Zo kun je elke fase een eigen nul geven.
                    Valt voor mij ook onder de categorie 'duizend meter moeilijk doen', dan heb je nog altijd drie aparte groepen nodig om profijt te hebben van je Harting, die zijn er meestal niet als er geen kracht aansluiting aanwezig is.

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by MusicXtra
                      In de praktijk is dat ook geen probleem, eventuele aardlek zal niet aangesproken worden, de verdeler 'ziet' immers niet wat de 0 en de fase is.
                      Daar zit ook het knelpuntje niet, ik vraag me af wat die voltmeters gaan doen.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Het was ff worstelen, maar volgens mij begrijp ik je vraag.
                        Je wilt je amprack uitrusten met een 32A krachtstroomverdeler, maar je hebt op sommige locaties alleen 16A krachtstroom of zelfs alleen een enkele 16A (single phase) groep beschikbaar.

De regel voor (kracht-)stroomverloopjes: van klein naar groot mag wel, van groot naar klein mag niet.
                        In dit geval zou ik een 32A male chassisdeel monteren op het amprack, en twee verloopjes hierbij maken:
                        - 16A krachtstroom male -> 32A krachtstroom female
                        - 16A schuko male -> 16A krachtstroom female (waarbij de fase van de schuko aangesloten is op alle 3 de fasen van de CEE zodat alle wcd's van de verdeler het doen, ookal worden ze gevoed vanuit 1 groepje 16A)

Op die manier kan je altijd draaien.

Een patchsysteem voor de spanning van je amps lijkt me geen goed idee. Het kost een boel geld en je loopt het risico dat de patatboer je amps zonder spanning zet om z'n frituur op te laten draaien.

Als je echt 4 losse groepen nodig hebt voor de rest van je apparatuur kan je 2 amps op 1 groepje gooien. Heb je die 4 groepen niet persé nodig dan zou je ook iedere amp z'n eigen groepje kunnen geven. De rest van de groepen lekker op schuko WCD's aan de voorkant maken en duidelijk labelen op welke fase ze zitten.

Het voordeel van de 3 amps op 2 groepen is dat je 1 fase 32A puur voor je amps gebruikt, en dat er niemand per ongeluk een prikkabel op fase 2 kan prikken terwijl daar je sub-amp op zit.

Edit: De rest was me voor, had de reacties niet gezien?

Daan
                        Last edited by djspeakertje; 05-02-14, 12:10.
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Originally posted by VrijeVogel
                          Volgens mij is het "not done" om meerdere 230V groepen te combineren. Bij een fout in je spinner kunnen er verschillende zaken misgaan:
                          - de ene groep kan de andere voeden
                          - je zou meer dan 16A kunnen trekken
                          - je zou 400V kunnen krijgen als het toevallig verschillende fases zijn
                          - er kan spanning op een male shucko komen te staan
                          Niet alleen na de spinner kan het misgaan, maar ook voor. Kortom: geen 230V groepjes combineren in 1 behuizing/connector!
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by PvG
                            Volgens mij is het "not done" om meerdere 230V groepen te combineren. Bij een fout in je spinner kunnen er verschillende zaken misgaan
                            Dat hoeft geen fout in de spinner te zijn... steek 1 van de shuco's 'verkeerd om' in de WCD en je nul wordt ineens je fase (en een fase wordt je nul). Dan heb je opeens 2 fases 400V!
                            Steek 2 shuco's 'verkeerd om' in de WCD en je hebt kortsluiting.
                            Met 16A CEE zou het theoretisch veilig kunnen, met shuco lijkt het me gewoon heel dom.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by renevanh
                              Daar zit ook het knelpuntje niet, ik vraag me af wat die voltmeters gaan doen.
                              Die zullen alledrie dezelfde spanning aangeven, zitten gewoon tussen de fases en de nul, dus nu met z'n drietjes op dezelfde fase.

Comment

Working...