Vraagje over klasse D-versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noonie
    • Feb 2014
    • 1

Vraagje over klasse D-versterkers

Goedendag,

Ik was een beetje aan het rondneuzen voor een klasse D lichtgewicht versterker en kwam bij de http://www.behringer.com/EN/Products/NU6000.aspx terecht.

Specificaties: http://www.behringer.com/assets/NU10...ebBrochure.pdf

Hierbij viel mij al snel op dat 'power consumption', bij pagina 8 van 11, 620W is.. Dit vond ik een beetje vreemd aangezien hij 6000W aan power kan leveren, natuurlijk is wattage aan stroom en wattage aan geluid niet gelijk aan elkaar maar zo'n groot verschil?

Iemand hier ervaring mee?
  • AMX_Pete
    • Mar 2008
    • 79

Lijkt niet te kloppen op het eerste zicht, maar er staat vast ergens bij power consumption dat het gaat om een gemiddelde waarde.
    Algemeen wordt aangenomen dat een versterker ongeveer 1/8 van z'n maximum vermogen gebruikt als gemiddelde waarde (roze ruis als testsignaal wat onder AES specificatie wordt aangenomen als equivalent voor een normaal muzieksignaal). Neem dan de vermogenopgave van Behringer ook nog met een serieuze schep zout, dan is die 620 Watt helemaal geen vreemd gegeven.
    Last edited by AMX_Pete; 25-02-14, 20:32.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Het is een klasse D versterker zoals je zelf ook al zegt. Ik kan hier nu de complete definitie op m'n kleine iPhone schermpje gaan typen. Maar als je op Google zoekt op Class D of klasse D denk ik dat je je antwoord al snel zult vinden.

Anders staat het sowieso op popschoolmaastricht ( staat overigens nog veeel meer interessant leesvoer )

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Dat staat los van het type (klasse A/B/G/H/D) versterker: de tijd dat de voeding van een amp het maximale uitgangsvermogen continu kan leveren, is al lang achter ons. Voorbeeldje: een oude SA1600 (2x800W) heeft een trafo van slechts 625VA, nog niet de helft dus. Dat hoeft ook niet, omdat we doorgaans muziek afspelen met grote verschillen tussen de pieken en het gemiddelde vermogen (en geen sinus toon met een constant niveau). De elco's in de voeding vangen de pieken op.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Grote verschil tussen de oude SA en de huidige klasse D amps is dat het rendement van pakweg 70% naar meer dan 90% is gestegen, dat tikt behoorlijk aan met grote vermogens.
          Heb overigens wel mijn twijfels over de juistheid van de specs die Behringer opgeeft, zowel van het afgegeven als van het opgenomen vermogen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by MusicXtra
            Heb overigens wel mijn twijfels over de juistheid van de specs die Behringer opgeeft, zowel van het afgegeven als van het opgenomen vermogen.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

Volgensmij doet die behringer het best netjes als ik het zo is ff vluchtig lees.

Comment

• Lutkeveld
                • Apr 2014
                • 4

Klasse D is niet 90%+ efficiënt met muzieksignaal, in de efficiency vs output power grafiek lees je meestal +/-70% af. Het DC-DC step up circuit zal iets van 80% efficiënt zijn waardoor de totale efficiëntie rond de 55% komt te liggen. Zou het 1500w zijn geweest dan zou het geloofwaardig zijn. Misschien is het per kanaal, ze geven het vermogen namelijk ook per kanaal aan.

Comment

• teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel klopt, de gegevens die Behringer opgeeft, mits je de kleine lettertjes leest. Dat uitgangsvermogen zou best in de kleine lettertjes kunnen staan als een testtoon van 1kHz gedurende 10ms over één kanaal. Dan is dat wel degelijk realistisch. Overigens is de Inuke volgens mij wel eens uitgebreid en onafhankelijk getest door onze collega's op het engelse Speakerplans. Here you go : http://forum.speakerplans.com/behrin...202_page1.html
                  ''diamonds are forever''

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Ik vraag me veel meer af waarop TS deze amp wil gaan
                    gebruiken.

Dit mede omdat ik twijfel aan de klank(kleur) van deze amp
                    op goede speakers.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de BA-amp, LabG of
                    de door mij altijd geprezen MC2 toch een stuk beter zullen presteren
                    dan de budgetlijn amps.

Wellicht iets voor een amp-testdag?
                    Set-up: Prospectset van Sander
                    Ik neem MC2 mee.

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Lutkeveld
                      Klasse D is niet 90%+ efficiënt met muzieksignaal, in de efficiency vs output power grafiek lees je meestal +/-70% af. Het DC-DC step up circuit zal iets van 80% efficiënt zijn waardoor de totale efficiëntie rond de 55% komt te liggen. Zou het 1500w zijn geweest dan zou het geloofwaardig zijn. Misschien is het per kanaal, ze geven het vermogen namelijk ook per kanaal aan.
                      Een rendement van 55% zou betekenen dat de overige 45% als warmte vrijkomt, gemiddeld geeft een 'volgas' werkende amp 1/4e van zijn max vermogen af.
                      Dat zou betekenen dat een FP10.000Q ruim 2,5 kW aan warmte zou produceren en de nieuwe Powersoft X8 zelfs 12,5 kW!
                      En dan heb ik het nog niet over het opgenomen vermogen, dat zou voor de FP 10.000Q dus 4500 Watt continu zijn.
                      Dit zonder de pieken mee te rekenen, dus in de praktijk zou het nog meer zijn.

Comment

• Lutkeveld
                        • Apr 2014
                        • 4

Originally posted by MusicXtra
                        Een rendement van 55% zou betekenen dat de overige 45% als warmte vrijkomt, gemiddeld geeft een 'volgas' werkende amp 1/4e van zijn max vermogen af.
                        Let wel op dat hier de inefficiëntie van de AC-omvormer mee zijn genomen. Ik kan nergens een output vs efficiëntie grafiek vinden van de NU6000. 1/4de verlies voor alleen de amp is een goede maatstaaf voor klasse D.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Denk dat ook dat niet klopt gezien de weinige koeling die de voeding krijgt bij deze amps.
                          En maakt ook niet uit waar de verliezen optreden, energie die niet op de output verschijnt wordt in warmte omgezet.
                          Dat kan met zo weinig koeling nooit 45% van het toegevoerde vermogen zijn.

Comment

Working...