Compatibiliteit diverse digitale multi kabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanD
    • Jun 2008
    • 36

Compatibiliteit diverse digitale multi kabels

Heren, en eventueel ook de dames.....

Voordat ik een nieuwe digitale tafel aanschaf, nog wat vragen....

Het plan is gerezen om een Allen & Heath QU-16 mixer aan te schaffen. Liefst ook met digitaal stage block.
    Echter, kan het signaal uit het block gesplitst worden, en is dit signaal (A&H dSnake) compatibele met andere digitale tafels??

Dit om apparte FOH en Monitor mix te behouden.
    Of als je ergens binnenkomt de reeds uitgelegde kabel van de lokale pa boer kan gebruiken.

Vragen, vragen....
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

A&H dSnake werkt ook met de GLD80. Met andere werken weet ik niet.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by JanD
      is dit signaal (A&H dSnake) compatibele met andere digitale tafels??
      Bij A&H waarschijnlijk wel, andere merken?

Dit om apparte FOH en Monitor mix te behouden.
      Of als je ergens binnenkomt de reeds uitgelegde kabel van de lokale pa boer kan gebruiken.
      Ik verwacht dat als je een systeem gebaseerd op CAT5 koopt, je in de toekomst steeds vaker hier gebruik van kunt maken.

Ligt er ook een beetje aan in wat voor omgeving je werkt, sommige plaatsen willen nog wel eens coax / video BNC hebben liggen, dan kan madi over coax handig zijn.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

...en is dit signaal (A&H dSnake) compatibele met andere digitale tafels??
        Kan eigenlijk heel snel met een nee worden beantwoord, eigen tafels van A&H (o.a. genoemde GLD80) uitgezonderd natuurlijk.

Elke fabrikant (digitale tafel) gebruikt zijn eigen protocol en daarmee eigen digitale snakes welke (zonder, indien verkrijgbaar, extra hardware) niet compatibel met elkaar zijn. Dat ze allemaal dezelfde RJ45 (UTP) connector/kabel gebruiken wil niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde protocol kletsen, hier is geen standaard voor. De snakes van Roland zijn niet te gebruiken op Behringer en van Behringer niet op A&H, etc, etc.

Denk dat het in de basis goed is om te kijken welke digitale tafel(s) jij het meest tegen komt waarop je aansluiting wilt vinden. Andere optie is kijken naar welke neven protocollen zijn toe te voegen aan de tafel die je wilt aankopen middels bijvoorbeeld add-on kaarten. Hierin vind je bijvoorbeeld oplossingen voor MADI, Dante, etc bij verschillende merken. Echter moeten de tafels waar jij komt dan ook zijn uitgerust met dit neven protocol.

Comment

• JanD
          • Jun 2008
          • 36

Misschien kan het via een router gesplitst worden, vandaar cat5.
          Maar dat is allemaal afhankelijk welke protocollen er gebruikt worden door de diverse systemen.... en daar kan ik niet echt veel info over vinden.
          Misschien wel een beetje het geheim van de smit...

Comment

• JanD
            • Jun 2008
            • 36

Duidelijk antwoord, bedankt.

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Misschien kan het via een router gesplitst worden, vandaar cat5.
              Dat gaat alleen lukken met routeerbare protocollen zoals Roland in de M-serie tafels gebruikt. Roland verkoopt hier zelf een mooie (veel te dure) switch voor maar ik ken ook techneuten die het met HP Managed Switches en VLAN configuraties hebben gedaan.

Zoals ik eerder aanhaalde, het RJ45 (UTP) stekkertje wil niet zeggen dat het ook werkelijk om routeerbare protocollen gaat en/of dat deze compatibel zijn tussen merken onderling.

Wil je op safe gaan, dan blijkt de "good old" analoge split op dit moment (nog) niet weg te denken in de digitale wereld tussen twee merken.
              Last edited by vasco; 28-02-14, 13:45.

Comment

• JanD
                • Jun 2008
                • 36

Hier in de buurt is er 1 standaard..... Iedereen wil wat anders
                Zal het voorlopig met de good old analoge split moeten doen. Dat was goed, en dat blijf goed...
                Het gewicht gaat in iedergeval wel flnk omlaag, want een splitter weegt gelukig minder dan 50 mtr 24 parig multi...

Anyway, bedankt voor de les.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by vasco
                  Andere optie is kijken naar welke neven protocollen zijn toe te voegen aan de tafel die je wilt aankopen middels bijvoorbeeld add-on kaarten. Hierin vind je bijvoorbeeld oplossingen voor MADI, Dante, etc bij verschillende merken. Echter moeten de tafels waar jij komt dan ook zijn uitgerust met dit neven protocol.
                  Probleem is dan wel dat het dan puur audio betreft, remote pre amp gain, fantoom, etc kun je dan wel vergeten.
                  Voor een pure split natuurlijk geen probleem.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Zoals al geschreven, gaat het om het merkafhankelijke protocol.

Als Roland user, weet ik dat Roland REAC gebruikt om te kunnen
                    communiceren tussen de diverse apparaten.

Deze spreektaal REAC wordt dan verstuurd via UTP.

Roland heeft wel een vertaalmodule geschreven die de REAC taal
                    vertaalt naar MADI, hierdoor verstaan deze 2 elkaar.

Om e.e.a. voor te blijven heb ik m'n digirack dusdanig bekabeld
                    dat aan de voorzijde het digirack vast bekabeld is, hier hoef ik nooit
                    in te steken dus.
                    Aan de achterzijde heb ik de inputs op mijn panelen, dubbel uit-
                    gevoerd, de 8 outputs niet.

Voorzijde:

Achterzijde:

Mss heb je wat aan het idee?

grtz

Nes
                    Last edited by NesCio01; 28-02-14, 21:53.
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• JanD
                      • Jun 2008
                      • 36

Dat is wel heel erg super de luxe....
                      het idee moet even gisten denk ik.... dan komt er wel een variatie op dit thema...

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Dat is wel heel erg super de luxe....
                        het idee moet even gisten denk ik.... dan komt er wel een variatie op dit thema...
                        Ik heb in de panelen dus per 2 HE
                        - 8 ins
                        - 8 outs
                        - 1 x LK 25 (in of out)

De LK is dan makkelijk voor een breakout voor drumkit o.i.d,
                        maar je kunt er ook mee uit met een spinner naar een 2e blok of
                        opname-/monitortafel.

Je hebt als het ware dus 1 in/ 2 out.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om er t.b.v. een monitortafel een
                        LK 54 of LK 85 op te plaatsen.

grtz

Nes

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by NesCio01

Achterzijde:

Even wat muggenziften.
                          Waarom zitten de xlr's in het bovenste paneel niet achterlangs gemonteerd?
                          Heeft volgens mij meer voor dan nadelen. Oogt wel weer wat mooier.

Speakertech
                          Last edited by speakertech; 01-03-14, 13:39.
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Originally posted by speakertech
                            Even wat muggenziften.
                            Waarom zitten de xlr's in het bovenste paneel niet achterlangs gemonteerd?
                            Heeft volgens mij meer voor dan nadelen. Oogt wel weer wat mooier.

Speakertech

Haha,
                            scherpe blik!
                            Het was me onlangs ook opgevallen. Bovenste 2HE is hergebruik
                            uit een andere case. Klaarblijkelijk bevestigde ik de chassisdelen
                            toen nog bovenop.

In de hifi zal het wel veel uitmaken voor de klankkleur denk ik .

Bij poppen vind ik inbouw wel een nadeel als de pop lostlaat.

Verder kan nog iets je opvallen, het is moeilijk maar toch......

grtz

Nes

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

ik realiseer me ineens dat een breakoutbox voor PC/apple met een paar cat aansluitingen en een stuk "vertaalsoftware" een serieuze markt begint te krijgen....

van die paar honderdduizen digitafels en stageboxen zullen er best een paar duizend mensen een paar tientjes over hebben om incidenteel crossgender wat dingen te mengen.
                              hmmmmmm
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...