Powerdrop voltage

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Hmm, blijkbaar heb ik de hele 2e pagina van het draadje gemist... Vreemd.

A moet inderdaad in meters zijn.

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by djspeakertje
      Hmm, blijkbaar heb ik de hele 2e pagina van het draadje gemist... Vreemd.

A moet inderdaad in meters zijn.

Daan

Ik begrijp trouwens helemaal niet dat kabels een probleem kunnen zijn. Normaal zijn de afstanden tot het voedingspunt zo kort, dat een globale inschatting van het totaal opgenomen vermogen voldoende is, om de dikte van de kabels te bepalen. Zo is voor driefasen 10KVA, 2,5 tot 4mm2 meestal voldoende, voor 20 KVA dan weer het dubbele. Voorbij het voedingspunt heb je toch geen invloed meer.
      Worden de kabels echt lang, dan is het niet voldoende om alleen de spanningsval te berekenen. Bij zeer lange kabels moet de doorsnede soms factoren groter genomen worden, omdat anders de beveiligingen niet meer aanspreken.
      Verder is de meeste apparatuur berekend op minimaal + en - 5, soms 10% spaninningsvariatie.
      Ik denk dat het gros van de geluidsmannen domweg geen problemen hebben met het gebruik van gangbare kabels van 2,5mm en meer.
      De projecten waar meer dan een aantal keren 125 ampere of groter wordt gebruikt, zijn er echt niet zoveel. Is dat wel het geval, dan wordt het gewoon deskundigenwerk, die ook nog eens rekening houden met gelijktijdigheid en dergelijke factoren, zoniet, wordt de energievoorziening onbetaalbaar.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by speakertech
        Ik begrijp trouwens helemaal niet dat kabels een probleem kunnen zijn. Normaal zijn de afstanden tot het voedingspunt zo kort, dat een globale inschatting van het totaal opgenomen vermogen voldoende is, om de dikte van de kabels te bepalen.
        ...
        Worden de kabels echt lang, dan is het niet voldoende om alleen de spanningsval te berekenen. Bij zeer lange kabels moet de doorsnede soms factoren groter genomen worden, omdat anders de beveiligingen niet meer aanspreken.
        ...
        Soms kan een sommetje (voor begrip en inzicht ) geen kwaad:
        Ik sta best vaak in een sporthal/theater/buitenlocatie waar ik 50m 1.5mm2 uitrol voor de FOH. 2.5mm2 is fors zwaarder, dus ik houd het bij 1.5mm2. Een mengtafel zal geen probleem zijn, maar wat als ik daar een amprack voor een delaysetje inprik of de lichtman wil er nog wat parretjes bij prikken? En wat als 50m te weinig is (omdat de kabel helemaal buitenom moet), mag je er dan nog een verlengkabel van 1.5mm2 30-50m aanprikken? (Niet doen!)
        Dit is dus geen hypothetisch probleem/vraag!

Een goed punt is wel dat er meer speelt dan alleen spanningsverlies: de kortsluitstroom moet voldoende groot zijn voor de automaat die er voor zit ( Vnet / Rkabel > 10*Inom voor een C-automaat). Dus bij een 16A C-automaat mag de kabelweerstand niet groter dan 230V / (10*16) = 1,4 Ohm zijn.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by PvG
          Soms kan een sommetje (voor begrip en inzicht ) geen kwaad:
          Ik sta best vaak in een sporthal/theater/buitenlocatie waar ik 50m 1.5mm2 uitrol voor de FOH. 2.5mm2 is fors zwaarder, dus ik houd het bij 1.5mm2. Een mengtafel zal geen probleem zijn, maar wat als ik daar een amprack voor een delaysetje inprik of de lichtman wil er nog wat parretjes bij prikken? En wat als 50m te weinig is (omdat de kabel helemaal buitenom moet), mag je er dan nog een verlengkabel van 1.5mm2 30-50m aanprikken? (Niet doen!)
          Dit is dus geen hypothetisch probleem/vraag!

Een goed punt is wel dat er meer speelt dan alleen spanningsverlies: de kortsluitstroom moet voldoende groot zijn voor de automaat die er voor zit ( Vnet / Rkabel > 10*Inom voor een C-automaat). Dus bij een 16A C-automaat mag de kabelweerstand niet groter dan 230V / (10*16) = 1,4 Ohm zijn.
          1,5mm2 is maar een vetertje. Veel langer als 25 meter moet je niet willen gebruiken, alleen al vanwege de mechanische sterkte. Een paar parretjes erbij, is gauw gezegd, maar 3 kilowatt licht houdt echt niet over.
          Op mijn geluidsvoeding dus geen licht. Ik eis altijd minstens een vrije groep voor de kleine karweitjes.
          Doe ik een buitenevenement, zoals paardensportomroep bijv (ja daar zit ook geld), dan mag niemand inprikken. De eerste die het vraagt zegt maar dat het om een computer gaat. Vervolgens prikt een tweede daar weer in met een koffiezetter en meer van dat moois. Na de eerste inprik ben je het overzicht kwijt en voor je het weet, komen ze klagen dat er geen spanning meer is. Dus never inprik.
          Nu weer ontopic.

Speakertech
          Last edited by speakertech; 27-03-14, 22:18.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...