Qsc plx 3602 valt uit, na het aantikken van de clipbeveiliging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rammon
    • Apr 2012
    • 59

Qsc plx 3602 valt uit, na het aantikken van de clipbeveiliging

Hallo beste mensen,

Ik zit met een probleempje.
    Een van mijn plx versterkers start gelijk opnieuw op, wanneer hij één keer licht de clip aanraakt.
    De andere versterkers hebben hier geen last van. Ik heb de handleiding gelezen, en hierin staat dat de versterker bij problemen zoals kortsluiting, oververhitting ect. in de beveiliging blijft hangen (dus geen herstart).
    Zijn er mensen die dit herkennen? of een idee hebben wat hiervan de oorzaak is?

Alvast bedankt,
    Ramon
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

gfi of je hier iets aan hebt,

maar er is een serie van QSC geweest, waarvan
    inwendig de lintbekabeling na verloop van tijd werd vervangen.

Ik had een 1602 en een 3002 en bij beiden is dit toen,
    ooit, gebeurd.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Is de aangesloten impedantie niet gewoon te laag?
      Kans is dan groot dat de stroom te hoog wordt waardoor de kortsluitbeveiliging wordt aangesproken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by rammon
        Zijn er mensen die dit herkennen? of een idee hebben wat hiervan de oorzaak is?
        Het lijkt erop als de beveiliging DC op de output ziet als de amp (bijna?) clipt. Clip weg --> DC weg --> herstart.
        Bij mij schieten 2 dingen te binnen:
        1) De voedingsspanning is niet helemaal symmetrisch. Bij clippen ziet de beveiliging dan DC. Dit is redelijk eenvoudig te meten als je weet hoe je een multimeter moet gebruiken.
        2) Het is een klasse-H amp. Er zou 1 van de (hoogspannings-)trappen stuk kunnen zijn waardoor bij grote uitsturing alleen plus of minkant wordt uitgestuurd. De beveiliging ziet hierdoor ook een DC spanning op de uitgang. Dit is lastiger te meten (je hebt een scoop nodig), maar dan verwacht ik dat het probleem slechts bij 1 kanaal optreedt (zou toevallig zijn als beide stuk zijn).

Dus:
        Treedt het echt alleen bij clip op, of ook als je onbelast(!) een sinus uitstuurt net onder clip?
        Treedt het op bij beide kanalen, of bij 1 kanaal?
        Staat de clip limiter bij deze amp aan of uit?

(Heb iets vergelijkbaars gehad met een SA1600 waar de stuurtrap van 1 van de hoogspanningstrappen stuk was: flinke uitsturing --> DC --> beveiliging aan.)
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• rammon
          • Apr 2012
          • 59

De versterker stond gebrugt. En de clip limiter hebben we ook uit gezet. Maar toch gingende clip lampjes knipperen en soms herstart.
          Ik ga kijken of ik de voedingen kan meten.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Gebrugd met wat voor impedantie erop aangesloten?

Comment

• rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

Mag toch hopen mininmaal 4 ohm. nb als je de clip aantikt in brugmode dan zal het volume stevig zijn, tijd voor er extra amp of een nog zwaardere?

Comment

• rammon
                • Apr 2012
                • 59

Het waren 2 subs van 8Ohm parallel aangesloten, dus 4Ohm.

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Hoe heb je de bekabeling aangesloten? Ooit een keer een probleem gehad met 4 aderige bekabeling icm brug schakeling. Stel de brug stond op 1+ en 2-, toen moest ik echt zorgen dat de pennen 1- en 2+ niet aangesloten waren.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Denk dat de impedantie simpelweg te laag is, de meeste amps kunnen het volgens de specs wel maar in de praktijk vaak niet.
                    Onder andere ook omdat de impedantie bij bepaalde frequenties weleens lager kan zijn dan de opgegeven waarde.
                    Tien tegen één dat er helemaal niks mis is met de versterker.
                    Wat voor subs waren het, merk, type?

Comment

• rammon
                      • Apr 2012
                      • 59

Dat zou vreemd zijn, want ik heb 4 van deze versterkers en de andere 3 gaan wel in de clip maar herstarten niet.
                      Het zijn zelfbouw subs met de RCF L18G401 er in.
                      De kabels zitten gewoon op +1 en -1 in de speakon.
                      Last edited by rammon; 28-08-14, 06:15.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Je zit op de rand van de krant, of net erover, met wat de versterker kan hebben.
                        Dat de een net wel herstart en de andere 3 niet kan verschillende oorzaken hebben.
                        Kabellengte, overgangsweerstanden van Speakon connectoren kunnen net het verschil maken, daarbij zit er ook nog een tolerantie op de amps en kan het best zijn dat bij bepaalde frequenties de impedantie lager is dan de veronderstelde 4 Ohm. Die 4 Ohm in brug betekent overigens een belasting van 2 Ohm per kanaal.
                        Probeer het maar eens met een enkele sub, grote kans dat er dan niks aan de hand is.

Comment

• heimhelicopters
                          • Apr 2015
                          • 1

Hoi, ik weet niet of dit wat oudere topic nog actueel is, maar waarschijnlijk is er een pootje gebroken van 1 van de diodes die voor aan de koelblokken zitten. Het zijn diodes in TO220 behuizing en zitten naast de schakelFETs. Het is onzichtbaar met het blote oog , maar ze breken nogal eens precies waar ze gebogen zijn. Voorzichtig met een tangetje aan het pootje zitten en aantrekken dan vind je hem wel. Gewoon weer aansolderen is voldoende voor je versterker om weer verder te werken. Desnoods met een stukje draad. Niet te dun.

Comment

Working...