Statiefadapter voor K112

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Statiefadapter voor K112

Met enig succes gebruik ik soms de DAP K112 luidsprekers. Als je die op statief zet, dan zit de statiefbus helemaal achteraan, waardoor het allemaal minder stevig lijkt te staan. Ik wil er een gewone statiefplaat onder schroeven. Eén tapgat M8 zit al op de goede plaats. Het tweede gat zou precies op de plaats van de statiefbus moeten komen. Ik wil daarvoor kunststof of metalen proppen maken, diameter 35mm met in het hart een tapgat M8. Iemand met een draaibank kan ze zo maken, maar zijn ze wellicht gewoon ergens te koop?
    Ik heb een proef gedaan met hardhouten exemplaren en dat werkt goed, maar hardhout is volgens mij niet duurzaam genoeg.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

Zouden die bussen niet onder het massamiddelpunt zitten? Dat is nl de plek waar je een bus wilt, dan is alles netjes belast.
    Als dat zo is dan zou ik de bussen niet verplaatsen...
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by jeroenw
      Zouden die bussen niet onder het massamiddelpunt zitten? Dat is nl de plek waar je een bus wilt, dan is alles netjes belast.
      Als dat zo is dan zou ik de bussen niet verplaatsen...
      Dat is zeker niet het geval, daarom wil ik er juist statiefadapters onder schroeven, maar kom daarvoor een bevestigingspunt tekort.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Kan je niet beter dat gat opvullen met een rondje multiplex en er dan een plaatje multiplex weer bovenop schroeven en lijmen?
        Dat plaatje dan zo groot dat het groter is dan de flens van de statiefbus, dan is je kastje sterker dan het nu is en weet je zeker dat de bus goed vast te schroeven is.
        Je moet de statiefbus dan wel vastzetten met houtdraad schroeven, maar dat is geen enkel bezwaar, 5 x 50 is meer dan sterk zat en ze worden nooit trekkend belast.
        Mijn kastjes zijn al vele jaren zo en nog nooit een probleem mee geweest.
        Hout op hout lijmen gaat zeker beter dan een metaal of kunststof op het hout van de K112. (aangenomen dat het hout is en geen spaanplaat oid??)

Met bovenop bedoel ik ook echt boven, dus IN de kast. De flens blijft in hetzelfde vlak.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

De K112 is een kunststof kast. Met model is een Chinese kopie van EV SX300. Het is absoluut niet hetzelfde als een EV. Dat geldt zowel voor de mechanische sterkte als voor de prestaties. Voor het geen de K112 kost heb je er geen miskoop aan.
          De kast laat niet veel ruimte voor een interne nieuwe statiefbus, omdat de plaats daarvoor wordt ingenomen door de lage tonen luidspreker.
          Zoals gezegd, heb ik nu houten proppen gemaakt en het resultaat bevalt me wel. Als het niet te koop is laat ik een aantal maken,
          Dat moet dan iemand zijn met een draaibank, geschikt om kunststof (nylon) of aluminium te bewerken.
          Buiten het tapgat van 8mm in het hart, komt er ook nog een niet doorboord gat aan de zijkant, waarin de originele schroef van de box valt, dus de schroef waarmee je het wegdraaien voorkomt. De prop kan er dan niet uitvallen en ook niet meedraaien als je er een boutje in draait. Aan de box zijn geen veranderingen nodig.

Speakertech

Comment

• AH
            • Apr 2004
            • 248

@ Speakertech ik heb onlangs een paar gemaakt met een 3D printer, zal als ik tijd heb ze even opzoeken.
            Anne Homan

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Heb nog nooit iets uit een 3D printer in mijn vingers gehad. Wat voor materiaal is het dan?
              Is het stevig?

Speakertech

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Ik zou met statiefflenzen wel voor een metalen variant gaan. Met kunststoffen zit je in de printrichting op een behoorlijk verlies van stevigheid. Bij nylon op een poederprinter raak je bijvoorbeeld zo 20% sterkte kwijt. Dat zijn dan nog eens de goede printers.
                De homogeniteit is bij draadprinters sowieso heel twijfelachtig.

Maar 3D metaalprinten is nu nog snel duurder dan even laten lassen...
                lekker belangrijk!

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

De eerste klus met de houtproppen is gisteren geweest. Ziet er toch een stuk strakker uit. De platen met twee vleugelboutjes eronder zetten, is wel wat meer werk, maar oogt ook beter. Ook kun je nu de statiefpoten minder ver uitzetten als er weinig plaats is zonder dat de boel omvalt. Het worden mogelijk toch stalen busjes.
                  Speakertech.

Comment

• Onelo
                    • Aug 2014
                    • 3

Ik ben wel even benieuwd naar een plaatje van de nieuwe onderkant van de speakers..

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Aan de onderkant van de kasten is niets gewijzigd. Midden voor zit reeds een tapgat voor een 8 mm bout.
                      In het oorspronkelijke gat voor het statief komt een prop van 35mm diameter, 90mm lang en een tapgat 8mm in het hart. De prop wordt vastgezet met de originele statiefschroef aan de achterzijde van de kast.
                      Vervolgens kan er gewoon een statiefadapter onder geschroefd worden met twee vleugelboutjes M8. De statiefadapters hebben sleufgaten, dat past altijd.
                      Zitten bij de meeste luidsprekers de tapgaten links en rechts, nu zitten ze voor en achter. Dat maakt in de praktijk geen verschil.
                      Op de laatste klus had ik een foto willen maken, maar het is er niet van gekomen.

Speakertech

Comment

Working...