DI Box - Jack-XLR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick12345
    • Jan 2015
    • 2

DI Box - Jack-XLR

Ik heb mijn instrumenten, zoals gitaar en keyboard, aangesloten op mijn mengpaneel (via multikabel) met een Jack-XLR kabel en dat werkt prima. Maar er wordt aangeraden om er een DI tussen te doen. Mijn vraag is wat het voordeel is van als je er een DI tussen doet, als het nu ook prima werkt...
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Ik heb mijn instrumenten, zoals gitaar en keyboard, aangesloten op mijn mengpaneel (via multikabel) met een Jack-XLR kabel en dat werkt prima. Maar er wordt aangeraden om er een DI tussen te doen. Mijn vraag is wat het voordeel is van als je er een DI tussen doet, als het nu ook prima werkt...
    Als het goed werkt, hoef je eigenlijk niets te doen. Gitaar en keyboard hebben over het algemeen a-symmetrische uitgangen. Dat houdt in dat de afschermmantel van de audiokabel deel uitmaakt van het signaalcircuit. Alles wat inwerkt op die mantel kan dus storing veroorzaken. Een DI- box bevat een transformator, of een elektronische schakeling, die het signaal symmetrisch maakt. Het audio wordt nu vervoerd over twee aders, die in een afscherming zitten (een normale microfoonkabel derhalve). De afscherming maakt geen deel uit van het audiocircuit. De afscherming pikt nog wel storingen op, maar voert die af naar aarde. De storing van buitenaf kan dus niet bij de audioaders komen. In een omgeving met veel stoorbronnen, zoals lichtinstallaties met dimmers etc. is een symmetrische verbinding in het voordeel, omdat die daarvoor vrijwel immuun is. Mocht er door de voorzorgen toch storing op de audioaders voorkomen, dan komen ze op de ingang van de versterker in gelijke fase aan. Een symmetrische ingang is alleen gevoelig voor signalen met tegengestelde fase en daardoor wordt eventuele storing onderdrukt.
    Zeker voor lange verbindingskabels en kleine signalen is het gebruik van een DI box in een dergelijk geval aan te bevelen.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 24-01-15, 22:17.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Daarnaast is er nog het risico dat er phantompower van je tafel op je apparatuur komt. Niet alle apparatuur kan tegen 48V op de uitgang. Een DI houdt dit gescheiden dmv de trafo.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Daarnaast is er vaak een mismatch met impedanties en zorgt een DI ook nog eens voor galvanische scheiding, vaak de oplossing tegen ongewenste brommetjes.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Daarnaast zorgt de D.I. box er ook voor dat het signaal met
          hoge impedantie, zoals van gitaar en keys, wordt omgezet naar
          een signaal met lage impedantie voor de input in de tafel.

@speakertech: duidelijke uitleg in Jip en Janneketaal +++
          één van de keys met symmetrische uitgangen is de RD 600 van Roland.

grtz

Nes
          Last edited by NesCio01; 25-01-15, 01:24.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• rick12345
            • Jan 2015
            • 2

@speakertech @PvG @MusicXtra @NesCio01 bedankt voor jullie reactie. Het is helemaal duidelijk, dus gewoon kabels laten zitten, want er bromt (nog) niks, maar wel even uitkijken voor phantompower

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Led wel op, dit kan lukken in de repetitieruimte, maar tijdens een optreden kun je wel gebrom hebben.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by rick12345
                maar wel even uitkijken voor phantompower
                Die phantom power hoef je ook niet bang voor te zijn, mits je de line-input gebruik (jack kabel).

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Originally posted by MusicXtra
                  Die phantom power hoef je ook niet bang voor te zijn, mits je de line-input gebruik (jack kabel).
                  Totdat je het keyboard met de jack-xlr kabel per ongeluk in de overhead kanalen op de stagebox prikt...
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Originally posted by PvG
                    Totdat je het keyboard met de jack-xlr kabel per ongeluk in de overhead kanalen op de stagebox prikt...
                    Inderdaad, beter safe than sorry en een DI ertussen. De behringer DI-100 is een veelgebruikte, degelijke en geaccepteerde DI waarmee je direct van je problemen af bent. Kopen, standaard gebruiken en niet meer naar omkijken, voor het geld kun je er niet mis mee gaan.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• vester86
                      • Jul 2010
                      • 164

wat is het verschil met een trafo? geen aardlift en geen PAD knoppen, dus alleen maar een scheiding?

Comment

• Aart Rietveld
                        • Aug 2004
                        • 190

De meeste trafo's hebben een 1:1 overzet-verhouding. Het signaalnivo wat er in gaat is dus hetzelfde als wat er uit komt. Hierdoor is ook de impedantie 1:1.

Als je een gitaar hoogohmig af wilt sluiten kan dit wel maar zal je moeten gaan zoeken naar bv. een 4:1-trafo. Hiermee kun je de impedantie van hoog naar laag omzetten, het signaalnivo gaat evenredig mee omlaag.

Een DI is dus heel universeel, door de PAD-knoppen kun je het apparaat inzetten op alle input-nivo's.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by teunos
                          Inderdaad, beter safe than sorry en een DI ertussen. De behringer DI-100 is een veelgebruikte, degelijke en geaccepteerde DI waarmee je direct van je problemen af bent. Kopen, standaard gebruiken en niet meer naar omkijken, voor het geld kun je er niet mis mee gaan.
                          Bij deze DI krijg je ook direct gratis een bak met ruis mee.
                          Ik laat m liever in de winkel staan.
                          Ik geloof ook niet dat deze DI echt geaccepteerd is/wordt.

Mijn tip:

grtz

Nes
                          Last edited by NesCio01; 26-01-15, 16:08.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Actieve instrumenten met een passieve DI, passieve instrumenten met een actieve DI. De Behringer zou ik ook lekker in de winkel laten, Radial en Klark Teknik maken aardige doosjes.

Comment

Working...