Hoe bepaal je de polariteit van prikkabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Hoe bepaal je de polariteit van prikkabel

Diverse geluidsbedrijven gebruiken voor de distributie van het audio in een 100 volt systeem de bekende rechthoekige prikkabel 2x2,5mm2, waarop al dan niet een origineel aftakblokje of een gemodificeerde fitting met kabeltje wordt geschroefd. Ik heb zo'n constructie van de concurrentie eens bekeken en vroeg me af hoe de juiste polariteit gevonden wordt, zodat de luidsprekers allemaal de juiste fase hebben. Ik heb er wel een electronisch trucje voor, maar dat is best bewerkelijk.
    Het is best wel een aardig systeem, zeker als je wat grotere vermogens over een wat grotere afstand over wil brengen, zoals bijv een sportveld. Zeker bij het gebruik van conventionele luidsprekerkasten, zoals die van EV, lijkt het me beter als die allemaal weer netjes in fase staan.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Speakers die vlak bij elkaar hangen of 30m uit elkaar? In het laatste geval maakt de polariteit weinig uit: je hebt dan toch al een tijdsverschil van ca 0.1s... En als het goed is, is de overlap in dekking minimaal.
    Als ze vlak naast elkaar hangen, zorgen dat ze dezelfde polariteit hebben.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Aart Rietveld
      • Aug 2004
      • 190

Goeie vraag,ik heb me dit ook wel eens af zitten vragen. Ik kan me voostellen dat er bij de relatief dikke prikkabel nog wel een kenmerk op de kabel zou kunnen staan, al was het maar de merkopdruk aan één zijde van de kabel. Ik zie echter ook geluidsbedrijven die werken met het welbekende witte tweelingsnoer met veiligheidsspelden voor de aftakkingen, op die kabel heb je helemaal geen kenmerken. Of zou dit nu juist één van de redenen zijn dat 100V vaak zo slecht klinkt?

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by Aart Rietveld
        Goeie vraag,ik heb me dit ook wel eens af zitten vragen. Ik kan me voorstellen dat er bij de relatief dikke prikkabel nog wel een kenmerk op de kabel zou kunnen staan, al was het maar de merkopdruk aan één zijde van de kabel. Ik zie echter ook geluidsbedrijven die werken met het welbekende witte tweelingsnoer met veiligheidsspelden voor de aftakkingen, op die kabel heb je helemaal geen kenmerken. Of zou dit nu juist één van de redenen zijn dat 100V vaak zo slecht klinkt?

Ik heb goed gekeken, soms is er opdruk, maar soms ook niet. De fittingen zijn rond en hebben verder geen merktekens, ook niet aangebracht door de geluidsman. Kun je al de "goede" zijde van de kabel zien, dan kun je de fitting altijd nog 180 graden draaien.
        Dat bij een afstand van 10 meter onderling fasefouten niet hoorbaar zouden zijn klopt niet. In het voorbijlopen heb je wel degelijk een stuk waar de luidsprekers in het geval van tegenfase elkaar tegenwerken. Zelfs membraanspeakers die kort bij elkaar staan leveren een eigenaardige dead spot op bij tegenfase. Ik heb in elk geval gezorgd, dat al mijn luidsprekers, nodig of niet, in fase staan. Ook al is het 100 volt systeem voor velen inferieur, ik ga zelf zover dat de rest van de installatie , maar in elk geval de eindversterkers ook faserein zijn. Op de bühne is het een must, bij omroep is het nooit verkeerd.
        Goede !00 volt systemen klinken niet slecht, maar wellicht anders. Meestal produceren die systemen geen sub laag. Evenwel kun je met 100 volt systemen dingen realiseren, die met conventionele geluidskasten nauwelijks of niet uitvoerbaar zijn.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 12-09-15, 15:30.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by PvG
          Speakers die vlak bij elkaar hangen of 30m uit elkaar? In het laatste geval maakt de polariteit weinig uit: je hebt dan toch al een tijdsverschil van ca 0.1s... En als het goed is, is de overlap in dekking minimaal.
          Als ze vlak naast elkaar hangen, zorgen dat ze dezelfde polariteit hebben.

Als je ongeveer midden tussen de luidsprekers staat, is er geen tijdsverschil. Haaks op de lijn tussen twee luidsprekers loopt er een gebied waar het tegenfase-effect goed waarneembaar is.
          Als geluidsman wil je dat niet en zeker niet als het simpel te voorkomen is.

Speakertech

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Originally posted by PvG
            En als het goed is, is de overlap in dekking minimaal...
            Maar ik snap je punt. Als je het dan toch perfect wilt: kleine gelijk spanning van enkele Volts op de lijn zetten en per aftappunt met multimeter, laagspannings duspol of een (bicolor-)ledje+weerstand de polariteit testen.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by PvG
              Maar ik snap je punt. Als je het dan toch perfect wilt: kleine gelijk spanning van enkele Volts op de lijn zetten en per aftappunt met multimeter, laagspannings duspol of een (bicolor-)ledje+weerstand de polariteit testen.
              Dan heb je na 10 luidsprekers aansluiten weinig meer vanje kleine gelijkspanning over. 10 Primaires van 100V trafo's is weinig ohmse weerstand vrees ik.

Een appje zoals Audiotools heeft een polariteitsmeter . Het zet een puls (tik) op je uitgang iedere seconde.Met je IPhone app zie je direct de polariteit. werkt goed. Hoor je ook gelijk of de ls werkt
              Last edited by SPS; 12-09-15, 17:27.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Da's mijn bedrijfsgeheim toen er nog geen roodzwarte draad te koop was......
                Speakertech

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by SPS
                  Dan heb je na 10 luidsprekers aansluiten weinig meer vanje kleine gelijkspanning over. 10 Primaires van 100V trafo's is weinig ohmse weerstand vrees ik.

Een appje zoals Audiotools heeft een polariteitsmeter . Het zet een puls (tik) op je uitgang iedere seconde.Met je IPhone app zie je direct de polariteit. werkt goed. Hoor je ook gelijk of de ls werkt

In de praktijk werkt het gewoon hoor, jarenlang zo gedaan.
                  In de jaren 60 en 70 waren die tooltjes er allemaal nog niet.
                  Blijft de vraag hoe die jongens polariseren met hun prikkabel. De tools ervoor zijn er nu wel.
                  Ik heb nog een echte faseklikker en ontvanger in mijn toolbox zitten.

Overigens is prikkabel niet het enige wat gebruikt wordt. Ik ken ook een bedrijf, dat gewone snoerhaspels met randaarde gebruikt. De twee pennen dragen bij hen het audio, totdat de steker ooit eens in het 230 volt stopcontact verdwijnt...... Verder werkt het wel en vrij snel ook natuurlijk, maar ook hier ontbreekt elke faseaanduiding.
                  Met een faseklik kun je hier de fase snel in orde maken, door gewoon de steker van de luidspreker om te draaien. Gebruik je het aardcontact en twee doorverbonden pennen, dan is de polariteit altijd correct en het gevaar van 230 volt bezworen, omdat de stop van het voedingspunt het begeeft.

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 12-09-15, 18:44.

Comment

Working...