Krachtstroom fase verschuiving?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snow_King
    • Aug 2002
    • 16

Krachtstroom fase verschuiving?

hoi,

Ik las net op:

het volgende:
    citaat:
    Als een 380V aansluiting gebruikt wordt om 220V groepen te maken dient men heel goed twee dingen in de gaten te houden:

-De nul is essentieel, mocht deze ontbreken of losschieten dan staat er tussen alle groepen ineens 380 V en is alles wat aangesloten is kapot.

-Bij niet gelijke belasting van de groepen (wat stroom/vermogen betreft) zal de nul naar de zwaarst belaste groep willen schuiven. Resultaat hiervan is dat de spanning op de minder belaste groepen boven de 220 Volt zal gaan stijgen.
    Klopt het wat bij het tweede puntje staat?

Dus stel ik belast de ene fase met 15A, de ander met 10A en de 3de met 6A, houdt dat in dat het voltage van de 3de fase gaat stijgen?

Het is voor een drive-in show dus de ene keer trek je over een fase 15A en een minuut later 2A het licht er maar aan wat je aan lichteffecten aan hebt staan!

Nu wil ik dus een krachstroom verdeler kopen die dus CEE16 omzet in 2x 220V 16A, dus met drie chuko's

Hoeveel moet zo'n ding kosten en waar kan ik ze kopen?

Bijgewerkt door - Snow_King op 26/09/2002 18:30:02
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Tweede puntje is op zich wel waar. Komt gewoon door de weerstand van de nulleider.

Problemen hoef je bij het gebuik van de juiste (gekeurde) kabels en ander aansluitmateriaal niet te verwachten. De netspanning mag in beide richtingen voor de meeste apparatuur wel een paar procent afwijken, kijk maar in de handleiding.

Verkoopt J&H geen zwerfkastjes ?
    Last edited by -Aart-; 21-04-06, 22:00.

Comment

• -Bart-
      • May 2001
      • 827

Bovenstaande verschijnsel wordt doorgaans geen 'fase verschuiving' genoemd. Die term wordt meestal gebruikt voor fase verschillen tussen spanning en stroom tgv inductieve en capitatieve belastingen.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Snow_King
        • Aug 2002
        • 16

Ik zag een foto van een drive-in show die een krachtstroom verdeler had, die meette hoeveel Volt er op elke fase stond en deze steeds balanceerde naar 230V op elke fase door middel van een regelbare weerstand, dit leek me wel een zeer mooi apparaat, weet iemand waar ik zo;n ding kan krijgen?

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Heb jij geld teveel?

Ik heb het nooit nodig gehad.
          Ik kan me voorstellen dat dit met een agregaat gebeurt.
          Volgens mij is dit 1 van de redenen waarom het belangrijk is een stevige aardpen te slaan.

En dan nog... om dit nu faseverschuiving te noemen;
          De fase, die blijft echt wel waar die is, het is het nulpunt dat verschuift door a-symetrische belasting.

Bijgewerkt door - sparky op 26/09/2002 23:51:42
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

Ik heb werkelijk nog nooit van zo een apparaat gehoord... geloof ook eigenlijk niet dat een drive in dat nodig zou hebben. Of je moet wel heel erg vaak ontzettend brakke aansluitingen aantreffen, in welk geval ik veel sneller voor een aggregraat zou gaan (huren).
            Last edited by -Aart-; 21-04-06, 22:00.

Comment

• -Bart-
              • May 2001
              • 827

citaat:die meette hoeveel Volt er op elke fase stond en deze steeds balanceerde naar 230V op elke fase door middel van een regelbare weerstand
              Krachtstroom balanceren door middel van regelbare weerstanden. Hmm. Het nut daarvan ontggat mij een beetje, de meeste apparatuur kan makkelijk tegen 250V . Daarnaast denk ik dat regelbare weerstanden veel te traag reageren (als ze dat al doen) op wisselende belastingen. In dat geval is het middel erger dan de kwaal.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Wat een onzinverhalen allemaal!
                Lees alsjeblieft eerst eens de onderwerpen die hier al aan gewijd zijn.
                De teksten van mensen als ******** en zo zijn erg duidelijk en correct.
                De nul is inderdaad erg belangrijk en als je goede verdelers koopt EN OOK ZORGT VOOR GOED ONDERHOUD!! is dit niet iets om je zorgen over te maken. (verdelers zijn duur ja, kapotte spullen kosten meer!)
                Zorg ook altijd dat je eerst meet voor dat je je apparatuur aansluit, maar dat is ook al zo'n 100 keer geschreven.

Groeten, Carl

Comment

• -Bart-
                  • May 2001
                  • 827

Op welke onzinverhalen doel jij precies ?

Comment

• 21dreams
                    • Mar 2002
                    • 38

Waarschijnlijk op de eerdere verhelen over het gebruik van krachtstroom.
                    En als je niet weet wat je moet aanschaffen of hoe je het moet gebruiken vraag het dan aan een expert voor dat er ernstige ongelukken gebeuren.

Comment

• Davy Gabriels
                      • Aug 2002
                      • 819

Hoi allemaal,ik hoop dat ik als elektrisch ontwerper wat duidelijkheid kan scheppen.
                      citaat:Bij niet gelijke belasting van de groepen (wat stroom/vermogen betreft) zal de nul naar de zwaarst belaste groep willen schuiven. Resultaat hiervan is dat de spanning op de minder belaste groepen boven de 220 Volt zal gaan stijgen.
                      Dit verhaal gaat alleen op als de NUL NIET aanwezig is.

Als de nulleider WEL aanwezig is zal:
                      -spanning tussen NUL en FASE altijd liggen rond 230V,kan wel een paar V zakken als deze fase zwaar belast wordt(ohmse weerstand fasegeleider)
                      -spanning tussen NUL en bv FASE 1 is onafhankelijk van de belasting van FASE 2 en 3

Als er GEEN nulleider aanwezig is:
                      -zal inderdaad de spanning van de minst belaste fase het hoogste zijn
                      (als ik dit moet uitleggen laat maar iets weten,want voor hier vindt ik het nogal zware kost...)
                      -als op de drie fasen even zwaar belast(noemen we symmetrische belasting) worden,zal de fasespanning op alle 3 mooi 230V zijn.

Dit gaat ook op als je bv MET nulleider werkt,en je hebt een symmetrische belasting,dan zal elke fasespanning mooi 230V zijn,en de stroom door de nulleider is exact NUL Ampere.
                      Heeft iemand zich al eens afgevraagd waarom een motor nooit een nulleider nodig heeft? Een 3fasen motor heeft dus 3 identieke wikkelingen, is dus een symmetrische belasting.Hierdoor zal er door de nulleider GEEN stroom lopen,waardoor deze dus automatisch weggelaten wordt.

citaat: Ik zag een foto van een drive-in show die een krachtstroom verdeler had, die meette hoeveel Volt er op elke fase stond en deze steeds balanceerde naar 230V op elke fase door middel van een regelbare weerstand, dit leek me wel een zeer mooi apparaat, weet iemand waar ik zo;n ding kan krijgen?
                      Het heeft dus ook totaal geen zin om hiervoor speciale apparatuur aan te kopen.
                      Het enige waar je moet op letten is bij het insteken van de CEE stekker,effe meten als de nul en fasen wel goed zijn aangesloten.

Het enige wat je dan nog kan overkomen is dat tijdens de show er in de voedingskabel de NUL doorbreekt.MAar dit is weinig waarschijnlijk aangezien die kabel toch wel meestal stil blijft liggen.

Voor meer info vraag er maar gerust op los

groetjes
                      Davy Gabriels
                      Flash Sound & Light

Comment

• Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

Er mag wettelijk maar een spanningsval van 7% kunnen ontstaan bij laagspanningslijnen (5% bij HS). Wat is nu eigenlijk het probleem? Het verhaal van regelbare weerstand kan voor mijn part als onzin afgedaan worden. Moest je het nu nog hebben over condensatorbatterijen ofzo (ivm cos...).

Tiemen

Comment

• Bolbo360
                          • Jul 2001
                          • 34

Aart slaat de spijker op z'n kop: "de weerstand van de nulleider".
                          Een ideale NUL heeft geen spanningsval en zijn de drie fasen onafhankelijk van elkaar (Davy)... maar die ideale kabel moet nog uitgevonden worden.
                          Stel:
                          de fasen R en S belast met 16A, de fase T onbelast.
                          De vereffeningsstroom (mede t.g.v. het faseverschil tussen de fasen) door de nulleider is... 16A ! (Daarom zijn de R, S, T en N draadjes even dik)
                          Met een lange verlengkabel met matige contacten is "de weerstand van de nulleider" bijvoorbeeld 1 ohm. En geeft dus een 'spanningsverschuiving' van 16 Volt in de richting van R en S (in dit rekenvoorbeeld er precies midden in).
                          met wat goniogegoochel...
                          UF = [ (UL - UN*cos(phi/2))exp2 + (UN*cos(90-(phi/2)))exp2 ]exp(-2)
                          UF = resulterende fasespanning
                          UL = nominale fasespanning (230V)
                          UN = Nulspanning t.g.v. 'nulweerstand'
                          phi = fasehoek tussen de fasen (120 grd)
                          ...kom ik uit op:
                          R - N : 222,43V (-3,3%)
                          S - N : 222,43V (-3,3%)
                          T - N : 246,00V (+6,9565 % ... afgerond 7%... da's toevallig !)

Iedereen heeft dus / een beetje gelijk, maar NEN1010 heeft altijd gelijk.

B(0)
                          Laat na \'DeadBlackOut\' licht herrijzen.

Comment

• Snow_King
                            • Aug 2002
                            • 16

Het heeft me allemaal weer gerust gesteld....

bedankt allemaal!

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

citaat: Tweede puntje is op zich wel waar. Komt gewoon door de weerstand van de nulleider.

Aart slaat de spijker op z'n kop: "de weerstand van de nulleider".
                              Gelul, dus

voor alle duidelijkheid : je afstand tot je nulpunt is steeds ca 220 V , en dat wil je graag zo houden. Als nu er symetrisch belast wordt, dwz je vermogen in alle drie de groepen is excact even groot, dan is de weerstand dus ook in alle drie de groepen evengroot, en loopt er dus ( ok bij TLlampen wel) GEEN nulstroom !

maar nu ongelijk of asymetrisch: de meeste stroom loopt naar de laagste weerstand, en daaar zit je zwaarste belasting. Daar zakt de spanning in elkaar, en omdat de totale spanning 380V is loopt de spanning op de andere fasen omhoog, naar +/- 300 a 340 Volt. Met alle rampzaklige gevolgen vandien. Heeft dus niks te ,aken met de weerstand van je nulleider, want die was net toevallig oneindig hoog, omdat die onderbroken was. .

zie verder http://www.geluid.nl/forum/topic.asp...&TOPIC_ID=5745 en UTFSE !!

oh lord won't you buy me another mercedes-benz...

Comment

Working...