Draaien op een aggregaat, TIPS?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

Hallo,

Aan een lijst met verhuurders heb ik weinig, die kan iki zelf ook wel vinden. En zeker met een ruim budget is niks een probleem. dan pak je gewoon iets wat veel vermogen geeft, weinig lawaai maakt, en liefst nog eens niet al te groot is.

Jammer genoeg werkt het bij een carnavalsclub meestal niet zo!! het budget is minimaal, je hebt immers geen of weinig sponsors (wij niet tenminste), dus de knaken moeten van de leden zelf komen, en het belangrijkste is toch de wagen zelf, dus betonijzer, gaas, schuim, verf enz.

De hoofdvraag was: Wie heeft tips voor het draaien op een aggregaat? Als mijn budget ruim genoeg zou zijn zou ik deze vraag niet eens stellen want dan nam ik natuurlijk gewoon een machtig apparaat van een of andere grote verhuurder die zekers te weten betrouwbaar spul levert.

Dus liefst bruikbare tips, waar op te letten enz. enz. enz.

In ieder geval weer bedankt voor de reacties tot zover, ik heb toch al weer heel wat bijgeleerd!

Groeten, Joris Martens

Gao nie, bestao nie (In ABN: het gaat niet, bestaat niet)
    Timescape.nl

Comment

• groenteboer
      • May 2002
      • 187

Hoe ik een "vreemd" aggregaat test:

Zorg dat je een goede (Fluke) multimeter bij de hand hebt, en een flinke electrische straalkachel die zo ongeveer het volledige vermogen van de generator weg kan stoken.
      1. Meet de spanning en frequentie in nullast (f >50Hz, U 220-240v)
      2. Meet de spanning en frequentie in vollast (f >50Hz, U 210-240v)
      3. Probeer de spanningspiek m.b.v. de min/max functie op de multimeter te meten bij belastingswisseling van circa 50% (kachel op half vermogen). Dit zal zo ongeveer de muziek-belasting benaderen. Is vaak echter lastig vanwege de traagheid van je meter. Ook bij snel in en uitschakelen van de helft van het vermogen van de kachel mag de frequentie niet onder de 50 Hz komen en spanning nooit >250v..

Is de frequentie te laag, dan gas bijregelen. Liever een spanning die iets te hoog is (maar <250v), dan een te lage frequentie die je trafo's de verzadiging instuurt en hier veel hitte veroorzaakt..

Deze manier gebruik ik dus alleen bij de kleinere huis-tuin-keuken aggregaatjes tot ca. 5kW...

Joost

Comment

Working...