Surround speakers van 4-8ohm op versterker 16

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • streetfighter666
    • Apr 2003
    • 2

Surround speakers van 4-8ohm op versterker 16

Heb een hele poos geleden eens 2 surround speakers van Bose aangeschaft (type V100).

Ik was eigenlijk zeer teleurgesteld over de geluidskwaliteit.
    De speakers zijn belastbaar van 10 tot 80W en de Surround-uitgang van mijn versterker is 2x 15W RMS

Nu was ik deze morgen in mijn boekje van mijn versterker aan het bladeren om uit te zoeken hoeveel output deze heeft (luidsprekers versleten). Nu kom stel ik plots vast dat mijn surround uitgang van mijn versterker 16 ohm is, terwijl de Bose-surroundspeakers een impedantie hebben van 4 tot 8 ohm.

Is dit de oorzaak van mijn slechte geluidskwaliteit (ik ben leek) en is dit eventueel op te lossen?

• JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

Hallo, volgens mij kan een luidsprekerbox geen 4 tot 8 Ohm zijn, wanneer is het dan 4 en wanneer is het dan 8? Zover ik weet is een box gewoon zóveel Ohm, een getal, niet meer en niet minder. De versterker uitgang kan vaak wel belast worden van bijvoorbeeld 2 tot 8 Ohm.

Met surroundspeakers heb ik geen ervaring, heb zelf ook geen versterker die 16 Ohm aankan. Als je aan je uitgang van 15Watt bij 16 Ohm een speaker hangt van 8 Ohm, zal de versterker ongeveer 30 Watt gaan leveren. (Iets minder). (De weerstand is gehalveerd, dus kan hij dubbel zoveel vermogen kwijt)

Ik heb even gezocht op de website van Bose, of ik wat info over het door jou genoemde type kan vinden, maar dat lukt me niet. Is het al een wat ouder type? Ik heb geen ervaring met Bose speakers.

Dat was wat ik je zowel kon vertellen, misschien hebben andere nog wat ideeën?

Groeten, Joris

Gao nie, bestao nie (In ABN: het gaat niet, bestaat niet)
    Timescape.nl

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

Allereerst even een reactie op de opmerking van JBL-QSC-DBX (doe eens iets aan je naam man, het klinkt zo onpersoonlijk...), de impedantie van een speaker kan wel degelijk varieren. De impedantie is vaak afhankelijk van de frequentie die je er in stopt.
      Verder kunnen jouw QSC versterkers ook 16 ohm aan, hoe hoger de impedantie hoe makkelijker het wordt, ze zullen alleen een heel beetje minder vermogen geven...

Zo komen we ook aan bij de kern van dit verhaal: als het daadwerkelijk zo is dat jouw surrounduitgangen alleen bedoeld zijn voor speakers van 16 ohm of hoger, kan het heel goed zijn dat dit de oorzaak is van het feit dat het niet zo lekker klinkt. Je speakers vragen door hun lage impedantie een stroom van de versterker, die de versterker eigenlijk helemaal niet aankan... Daar komt bij dat door de wisselende impedantie van je speakers, het vermogen van je versterker bij de ene toonhoogte groter is dan bij de andere. Dit kan ook het totaalbeeld verstoren.

Ik heb de indruk dat het hier gaat om een versterker die deel uitmaakt van een set, dus als je de originele speakers erbij weet te vinden kan dat heel veel schelen. Maar dat laatste weet ik natuurlijk niet zeker, omdat je niet hebt verteld om welke versterker het gaat...

Ik heb ook een site........
      Wie niet slim is moet dom zijn...
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• streetfighter666
        • Apr 2003
        • 2

Ik zal de juiste gegevens eens opschrijven.

De versterker behoort inderdaad tot een volledig systeem, maar het zijn wel degelijk allemaal losse componenten.

Versterker: Aiwa MX-Z8100M (Ik heb deze ongeveer 8 jaar geleden gekocht en dat was toen het topmodel van Aiwa)
        Allemaal losse onderdelen: versterker, equaliser, dubbel digitaal casettedeck, 3-cd wisselaar en boxen) Dit systeem kostte toen bij So Watt (nu Megapool) 75000 oude Belgische Franken. Ik heb er nog een platenspeler bijbesteld voor 7500fr. dus dat was niet niks toen.

Specificaties versterker:
        Power output:
        Front:
        75W + 75W (6 ohms, T.H.D. 10%, 1kHz)
        Rear:
        15W + 15W (16 ohms)
        Harmonic distortion: 0.1% (25W, 1kHz, 6 ohms)
        Signal to noise ratio: 80dB
        Power consumption: 360W (System total 400W)
        Weight: 9.1kg

Op de front output staan 2 boxen van elk 80W (6 ohms), 90dB

Op de rear output zijn de volgende speakers aangesloten (die waar ik problemen mee heb dus):

Bose V-100: Eigenschappen: Dit model is van 1996!
        Speciaal ontworpen om bij een klein versterkervermogen een goed Hi-Fi geluid weer te geven. Dankzij de nieuw ontworpen Star drivers, kan deze luidspreker ook gebruikt worden als achterluidspreker of als surround weergevers in een 'Home Cinema' geluidssysteem.
        Belastbaarheid: 10 tot 80 Watt
        Impedantie: 4 tot 8 ohm
        Luidspreker: 1 breedbandluidspreker Star driverTM van 11,4 cm
        Afmetingen: 28x14x16

Dit is waarschijnlijk stom, maar ik ken er dan ook niks van: Is dit misschien op te lossen door nogmaals 2 surroundspeakers van 8 ohm bij te kopen om aan die 16 ohm van de versterker te geraken?
        Of hoe kan ik dit best oplossen? Speakers verkopen en er van 16 ohm zoeken? Wie helpt me aub?

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Het beste is natuurlijk als je de originele speakers erbij zoekt. Nog 2 surroundspeakertjes erbij zou kunnen (wel in serie zetten!!!), maar dan ben je wel een beetje aan het prutsen...

Ik heb ook een site........
          Wie niet slim is moet dom zijn...
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...