Surround speakers van 4-8ohm op versterker 16

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • streetfighter666
    • Apr 2003
    • 2

Surround speakers van 4-8ohm op versterker 16

Heb een hele poos geleden eens 2 surround speakers van Bose aangeschaft (type V100).

Ik was eigenlijk zeer teleurgesteld over de geluidskwaliteit.
    De speakers zijn belastbaar van 10 tot 80W en de Surround-uitgang van mijn versterker is 2x 15W RMS

Nu was ik deze morgen in mijn boekje van mijn versterker aan het bladeren om uit te zoeken hoeveel output deze heeft (luidsprekers versleten). Nu kom stel ik plots vast dat mijn surround uitgang van mijn versterker 16 ohm is, terwijl de Bose-surroundspeakers een impedantie hebben van 4 tot 8 ohm.

Is dit de oorzaak van mijn slechte geluidskwaliteit (ik ben leek) en is dit eventueel op te lossen?

• JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

Hallo, volgens mij kan een luidsprekerbox geen 4 tot 8 Ohm zijn, wanneer is het dan 4 en wanneer is het dan 8? Zover ik weet is een box gewoon zóveel Ohm, een getal, niet meer en niet minder. De versterker uitgang kan vaak wel belast worden van bijvoorbeeld 2 tot 8 Ohm.

Met surroundspeakers heb ik geen ervaring, heb zelf ook geen versterker die 16 Ohm aankan. Als je aan je uitgang van 15Watt bij 16 Ohm een speaker hangt van 8 Ohm, zal de versterker ongeveer 30 Watt gaan leveren. (Iets minder). (De weerstand is gehalveerd, dus kan hij dubbel zoveel vermogen kwijt)

Ik heb even gezocht op de website van Bose, of ik wat info over het door jou genoemde type kan vinden, maar dat lukt me niet. Is het al een wat ouder type? Ik heb geen ervaring met Bose speakers.

Dat was wat ik je zowel kon vertellen, misschien hebben andere nog wat ideeën?

Groeten, Joris

Gao nie, bestao nie (In ABN: het gaat niet, bestaat niet)
    Timescape.nl

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225