Triac Dimmer Ontstoring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PM
    • Mar 2003
    • 87

Triac Dimmer Ontstoring

Misschien past deze vraag wel beter op een elektronica-forum, maar aangezien ik merk dat er ook hier wel wat mensen zijn die zelf een lichtsturing in elkaar durven knutselen, stel ik de vraag hier.

Het zit zo dat ik al enkele jaren een zelfbouw systeem gebruikt om mijn PARretjes te dimmen. Zowel hardware als software is zelf ontwikkeld. Als prototype heb ik 4 maal een 4-Bar gemaakt, en al enkele jaren met succes gebruikt mag ik wel zeggen. Ondertussen heb ik een tweede versie gemaakt met enkele verbeteringen en uitbreidingen. Het ontwerp is zo gemaakt dat het zelfs past in het alu-profiel van de 4-Bar. Maar ... en nu komt de vraag ... hoe doen jullie dat met ontstoring ?

Om eerlijk te zijn zit er bij mij geen enkele vorm van ontstoring in ! En ik heb zelden last van brom of storingen, echter wel als de stroomvoorzieningen niet in orde zijn, maar dan heb ik met elke lichtsturing problemen. Als ik ter vergelijking een JB-Systems LM400 neem - waar wel ontstoorspoelen inzitten - moet ik gewoon zeggen dat mijn systeem beter is, of in ieder geval minder storing geeft. Of is het feit dat de sturing dicht bij de lampen zit mijn voordeel ?

Weet er verder iemand hoe ik een eventuele filter moet dimmensioneren ? Welke frequenties moet ik filteren ? En hoeveel verzwakking heb ik dan nodig ?

• Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

Ontstoren is toch wel op te lossen met een LCR netwerkje, volgens mij moet je de 50Hz er juist uitfilteren maar daar ben ik ook niet helemaal zeker over...

Maareh zowel hardware als software ontworpen? Is het een microprocessor gestuurd ding ofzo? Heb je ook schema's of dergelijke, ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk .

Groetjes

Comment

• base
      • Apr 2003
      • 417

nog maar eens het adres
      Velleman was founded by Koen Velleman in 1974 to produce electronic kits. With over 40 years of experience, our company is an established value in the development of electronic kits, instruments and modules and it markets an extensive range of consumer and do-it-yourself products. Today, Velleman is present in more than 80 countries with no less than 16,000 products, spread across 8 private brands and 50 A brands. Velleman wants to develop smart and exciting solutions and offer innovative electronic products and tools worldwide.

Comment

• PM
        • Mar 2003
        • 87

Voor alle duidelijkheid : natuurlijk weet ik de "voordelen" wel van een ontstoring. Mijn "probleem" is alleen dat ik geen ontstoring heb, en ook geen last heb van storingen ! Zelfs als ik 32 kanalen PARs in gebruik heb met mijn zelfbouwsysteem heb ik geen storing. Ik weet dat het zou moeten, maar waarom zou ik er in investeren als het toch geen verschil uitmaakt. Zuiver theoretisch natuurlijk wel, maar blijkbaar zit de praktijk moeilijker in elkaar.
        Het betreft inderdaad een ontwerp waarbij een AVR-microprocessor 8 triacs kan aansturen, eventueel 2 nuldoorgangen van de fasen detecteert, en dan nog wat DMX-data moet ontvangen en verwerken ...

Comment

• techniekmoderator
          • Jul 2002
          • 109

Ringkernspoel van 1,3 MH/4.5A in serie met de belasting(conrad 534366) en een weerstand van 100 ohm in serie met een condensator van 100nF/250V~, klasse X2, over de triac heen.

Newbie/technisch-moderator fora J&H Licht en Geluid
          techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• PM
            • Mar 2003
            • 87

hey Newbie-Moderator,

met je voorstel kan ik niet zo veel doen hoor, ten eerste wil ik al minimum 10A per kanaal sturen, dus met een spoeltje van 4,5A zal dat niet zo goed aflopen ! Verder ben ik geinteresseerd hoe men de waarde van de spoel berekent, en ik wil niet zomaar een opgegeven waarde overnemen. Verder vind ik het wel leuk dat je even een Conrad-nummer voor me hebt opgezocht, maar Conrad is veel te duur, en ik heb momenteel 56 kanalen in gebruik waar ik een ontstoring voor wil inbouwen, dus je begrijpt dat ik liever bij een groothandel ga kopen.

verder nog iets voor John Smits : Het lijkt misschien heel raar te klinken, maar mijn sturing voldoet bijna aan de industriele CE-normen! Vraag me niet naar exacte nummer voor de metingen enz, maar ik werk in een bedrijf waar we ook CE-metingen kunnen uitvoeren. Het enige wat ik nog moet verbeteren is dat de processor net iets te veel harmonischen produceert. Maar van het ontsteken van de triacs merk ik eigenlijk heel weinig. Misschien komt dat omdat de metingen gaan vanaf 100kHz tot 30MHz ? Ik verwacht wel het ergste onder 100kHz maar als dat niet meetelt voor de norm kan ik er ook niet aan doen...

Comment

• PM
              • Mar 2003
              • 87

Ah ja nog iets Newbie-Moderator

ik twijfel niet aan je basiskennis van elektronica, maar weet jij de juiste functie van het RC-netwerkje dat over de triac staat ?

De juiste benaming is een snubbernetwerk.

En het heeft niets met ontstoring of zo te maken !

Waarvoor dient het dan wel ? Om ervoor te zorgen dat de triac zeker uit geleiding komt tijdens de nuldoorgang bij niet-resistieve lasten. Want bij zulke lasten is stroom en spanning niet in fase waardoor het zou kunnen gebeuren dat de triac niet goed uit geleiding komt en dus nog verder blijft geleiden. Het RC-netwerkje is daar dan de oplossing voor. In mijn ontwerp gebruik ik eigenlijk snubberless triacs, die door hun inwendige constructie geen snubbernetwerk meer nodig hebben, wat weeral extra plaats op de pcb heeft bespaart.

Ook de waarden voor dit netwerkje kan je berekenen. Als je graag met wiskundige formules werkt, en verhoudingen zoals dV/dt en dI/dt wel leuk vindt, stuur ik je wel wat theoretische informatie door ...

Comment

• jakobjan
                • Jul 2002
                • 599

10 A Per kanaal, hmmm dan moet je er ook een kernreactor achter zetten..

Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Comment

• -Aart-
                  • Jul 2001
                  • 801

Valt wel mee.. Ze zullen wel niet allemaal tegelijk aan staan, en dan red je het wel met 3x125 A

Nog even een linkje naar een andere zelfbouwdimmer: http://www.vego.nl/3/6/3/3_6_3.htm

Die site is vreselijk irritant en de ontwerpjes wat verouderd, maar misschien toch interressant.
                  Ze raden daar het gebruik van smoorspoelen van Shaffner aan, met een kern die in verzadiging gaat om de verliezen te beperken.
                  Ik heb al even gekeken, Farnell heeft ze niet zo te zien.

Verder ben ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig naar uw ontwerp

Comment

Working...