De standaard zwarte kapjes op je xlr-stekkers kan je vervangen door kleurenkapjes om aan te geven welke lengte de kabel heeft.Welke kleuren komen nu overeen met welke lengtes? Of is hier geen standaard voor?
XLR stekkers - kleuren
Collapse
X
-
Labels: None
-
Hoi,
vele licht- en geluidbedrijven dus... vele verschillende standaarden....
neem de standaard over van het bedrijf waar jij soms materiaal bijhuurt, of neem de standaard van de grootste in jouw land (België = EML, Nedeland = Flashlight)
Groetjes,
Wouter Verlinden
Freelance Sound & Light DevelopperWouter Verlinden
Creative Sound & Light Development -
************** en Ampco codering ::
grijs 1 m
bruin 1.5 m
wit 3
zwart 6
blauw 9
rood 12
geel 15
groen 25
bruin 50
paars 75
geelgroen 100 meter
is there live on mars????Comment
-
************** en Ampco moeten nogal een speciale flightcase hebben om dat nog overzichtelijk te houden lijkt mij.
Volgens mij is dat aantal verschillende maten toch niet echt nuttig.
IMEC:
1m : grijs
3m : geel
6m : rood
10m : blauw
25m : grijs
D-Rent:
3m : geel
6m : grijs
12m : blauw
Ikzelf:
1m : Groen
2m : wit
10m : geel
25m : rood
De EML kleuren ken ik helaas niet meer vanbuiten, maar ik dacht wel dat zij ongeveer dezelfde lengtes hanteerden.
Voor mij hoeft er werkelijk geen standaard te zijn hoor. Zelfs een kleurencodering is niet onmiddelijk nodig, maar wel handig.
Ik zie het verschil wel tussen de verschillende lengtes.
Profiel ook maar eens ge-update....
Nee, een foto lukt echt niet!Comment
-
bruin: korter dan 1,5 m
grijs: 1,5m
rood: 3m
oranje: 5m
geel: 7m
groen: 10m
blauw: 15m
lengtes daarboven coderen we evt. dubbel --> dus blauw en groen samen is 25
en langer als 25 meter gaan we niet met losse kabels --> die doen we dan op een haspeltje.
Comment
-
Daar is niet echt een standaard voor en je ziet dan ook van allerlei verschillende coderingen. Je zult je eigen standaard moeten maken of een bestaande moeten adopteren.
Zelf gebruik ik de kleurcodering die o.a. Ampco ook gebruikt:
0,5m = oranje
1m = grijs
3m = wit
5m/6m = zwart
9m/10m = blauw
15m = geel
25m = groen
35m = grijs
50m = oranje
75m = paars
100m = groen/geel
Er zit wat overlap in qua kleuren, maar het verschil tussen 0,5m en 50m moet toch ook aan iets anders zichtbaar zijn...Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Laat ik nu net iets gelijkaardigs op een ander topic gezet hebben...
Neutrik werkt volgens mij dus met dezelfde kleucodering als bij weerstanden (kijk maar naar de artikelnummers...)
1= bruin
2= rood
3= oranje
...
Het verschil tussen 3 of 30 meter lijkt me indedaad ook wel duidelijkals je bij de brom zit...Comment
-
Even opgegraven! En als iemand de andere, gerelateerde topics nog weet te vinden...
Wat ik aanhou (voor alle soorten kables):
1.5m Zwart
3m Grijs
5m Zwart
10m Rood
15m Blauw
20m Groen
25m Geel
50m Wit
Alles boven 50m sowieso op haspel met lengte in LETTERS er op. Verschil tussen 1.5m en 5m (allebei zwart) is zo ook goed te zien. Daarbij zit 1.5m XLR in een bosje (per 5) omdat deze eigenlijk toch alleen als patch/doorlus gebruikt worden en is 5m voorzien van klitteband. 1.5m niet.
Hiernaast heb ik nog wat afwijkende lengte's zonder kleurcodering in gebruik. Powercon-aansluit bv. is standaard 2m, doorlus 1.25m (komt zo uit met de racken). Ook heb ik Sub-Top-kabeltjes van 2.3m (voor ons ideale lengte) in gebruik. Die kun je herkennen aan de 2-polige Speakon met zwarte klittenband en aan het feit dat ze klein opgerold zijn.Last edited by Outline; 08-05-10, 01:58.Comment
-
Om maar aan te geven dat er idd geen
standaard is, wat mss juist wel goed is zodat
ik of juist jij, altijd je eigen kabels weet terug te
vinden.
Bij mij:
- tot 2,5 mtr = rood
- 4 mtr = blauw
- 10 mtr = groen
- alle dmx = paars
Gek genoeg is al het speakon niet gekleurd.
Echter de oude pluggen zitten op 2 aderige
kabel, nwe pluggen op de 4 aderige. Maar ja,
wie weet en ziet dat?
Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Alle XLR zijn bij mij gemerkt met een groen krimpkousje, de lengte zie ik snel genoeg.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Juist en bij mij ( de your light standaard )
< 5 meter; zwart zoals je hem koopt.
5 meter; oranje ring
10 meter; gele ring
En voorzien van bedrijfsnaam middels de welbekende doorzichtige krimpkous op de kabel zelf i.p.v op de plug.
vanaf 25 op haspeltje met tekst plaatjes van de baas ( pneuman panelen volendam ) !!!
speakon staat op het klitteband wat de lengte is.
Verders de + of rechts van tulp, verloopjes, insert kabels heeft een gele krimpkous.
Kleuren die ik hanteer omdat ik zwart/geel als bedrijf en website kleur hanteer, omdat ik dat mooi vindt
Alle haken van de lampen ook laatst geel gespoten, net als de uiteinde van de safety's omdat er teveel geleend werd zonder terug te brengen.
bij de gemengde klusjes en losse vehuur.your light !Comment
-
0 zwart
1 bruin
2 rood
3 oranje
4 geel
5 groen
6 blauw
7 violet
8 grijs
9 wit
Je kunt dan iedere lengte aangeven. Het voordeel is dat iemand die de kleurencode kent, verder niets meer hoeft te leren.
De andere methodes hebben dan toch weer een lijstje nodig, voor mensen die ingehuurd worden etc.
Twee kleurtjes op de sticker naast het logo van de zaak en een krimpkousje erom en klaar is ......
dus 25 meter rood/groen
10 meter bruin/zwart
5 meter groen
Je kunt de kleuren natuurlijk in de verkeerde volgorde lezen, zo wordt een kabel van 25 ineens 52 meter, maar dat is een kwestie van afspraak, Beginnen bij de steker ofzo. Als het op de bedrijfssticker staat is het gewoon de leesdrichting van de sticker.
Het is maar een idee. Het bespaart in elk geval het vergelijken van allerlei verschillende kleurcoderingen
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Label zelf m'n kabels met een brother-tape onder een krimpkousje.
geel <= 2m
rood = 3m
groen = 5 meter
blauw = 10 meter
zwart => 15 meter
Voor dombo's staat de lengte ook in cijfers op de tape geprint. (1e regel mijn initialen, 2e regel de lengte in meters)
Labels zitten alleen aan de male-kant.
Daarnaast hebben bepaalde kabels een bepaalde kabelkleur.
Zo is bijvoorbeeld:
Jack -> XLR male (1.2 meter) knalgeel
Jack -> XLR female (1.2 meter) signaaloranje
Ongeballanceerde jack-jack kabels zijn altijd blauw
Jack -> Cinch is donkergroen
3 meter mickabels met een haakse female (tbv drummics) zijn donderblauw.
Speakon 2 kabels hebben de originele neutrik NL4 plug terwijl we bij 4-aderig de tule vervangen door een rode.
Voor bier-op-het-poduim klussen hebben we haspels met bijvoorbeeld 17x 5 meter mic-kabels of 10x 10 meter. Bij die haspels zijn de male XLR-en in een kleur gespoten (elke haspel z'n eigen kleur) en op de haspel staat de lengte.It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
Comment