XLR stekkers - kleuren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Even mezelf bewerken...

Wijzigingen in ROOD

Originally posted by Outline
    Even opgegraven! En als iemand de andere, gerelateerde topics nog weet te vinden...

Wat ik aanhou (voor alle soorten kables):

1.5m Zwart
    3m Grijs
    5m Zwart
    10m Rood
    15m Blauw
    20m Groen
    25m Geel
    50m Wit

Alles boven 50m sowieso op haspel met lengte in CIJFERS er op. Verschil tussen 1.5m en 5m (allebei zwart) is zo ook goed te zien. Daarbij zit 1.5m XLR in een bosje (per 5) omdat deze eigenlijk toch alleen als patch/doorlus gebruikt worden en is 5m-kabel voorzien van klitteband. 1.5m dus niet.

Hiernaast heb ik nog wat afwijkende lengte's zonder kleurcodering in gebruik. Powercon-aansluit bv. is standaard 2 m, doorlus 1 m (komt zo uit met de racken).

Ook heb ik Sub-Top-kabeltjes van 2.3m (voor mij ideale lengte) in gebruik. Die kun je herkennen aan de 2-polige Speakon met zwarte klittenband en aan het feit dat ze klein opgerold zijn.
    In de aanvulling: alle 2-aderige speakerkabels hebben ALTIJD een 2-polige Speakon en de 4-aderige kabels ALTIJD een 4-polige Speakon.

De ongehaspelde 50m staan op uitsterven. Deze werden voornamelijk voor DMX tussen verschillende trussen gebruikt maar aangezien ze daarvoor te weinig gebruikt worden en dus niet rendabel zijn...

Ik heb m'n kabels niet met m'n naam gemerkt maar dat is voor mij ook niet nodig. De enkele keer dat ze ergens anders ingezet worden, is bij collega's die een eigen merk kabels en manier van coderen hebben waardoor alle kabels zeer goed te scheiden zijn.

En het verschil (en toepassingen) tussen de soorten kabels wordt je geacht gewoon te kennen. Anders heb je de verkeerde hobby...

Overigens ben ik er nog niet uit of ik in de toekomst nog klittebandjes in kleur blijf gebruiken of gekleurde ringen op de stekkers en schucko's met het Pen-gedeelte in kleur. Momenteel hink ik op de klittebandjes in kleur omdat dit (zeker bij XLR) een veel snellere en makkelijkere herkenning oplevert. En het scheelt ook in de kosten, aangezien je geen extra onderdelen (ringetjes e.d.) nodig hebt.

Een van de jongens waar ik mee samenwerk schrijft de lengte's op de klitteband. Moet je elke keer dus kijken. Duurt me te lang en qua kosten is het duurder: net zoveel verschillende maten klitteband maar je moet overal de lengte op zetten en je bent langer met opbouw bezig omdat je de hele tijd die bandjes kunt bekijken.
    Last edited by Outline; 15-05-10, 01:26.

Comment

• tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

Zal deze ook nog eens ff kicken, met een foto !

Maar op mijn werk maken wij de zogenaamde postzegel ( stuk wit kunstof vel, dat bedrukt wordt en van de achterzijde voorzien van een dubbele kleeflaag en aan de voorzijde een uv laag ). Uitfrezen en klaar.

Resultaat is flightcase, apparatuur labels !

Enkel het stuk wit kunstof met een krimpkous is full color kabel labels.

Voordeel is dat ik het in elke gewenste kleur/ vorm kan maken en ook dus blindplaten maken als we dit op aluminium plakken ( is ook voorradig )

your light !

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

speakertech, de kleurcodering van weerstanden is een geniaal idee zeg. Inderdaad universeel en iedereen met een elektrotechnische opleiding kan deze codering lezen.

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Originally posted by vasco
          speakertech, de kleurcodering van weerstanden is een geniaal idee zeg. Inderdaad universeel en iedereen met een elektrotechnische opleiding kan deze codering lezen.
          Geniaal dat je vanaf 10m al je kabels al een dubbele kleur moet geven?

Maar waarom zou je niet de kleurcodering voor Steels gebruiken. Die is redelijk universeel en zou iedereen in de branche al gedeeltelijk moeten kennen.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

Wat kokkie zegt inderdaad niet al te handig..

Lang niet iedereen die met licht en geluid bezig is weet trouwens de weerstanden codering, dus liever een codering die de meeste mensen al aanhouden en dan voor de mensen die deze nog niet kennen een lijstje met kleuren en corresponderende lengtes op een label in de kabelcase

Hier houden we zo goed als de ampco standaard aan. (die flashlight ook gebruikt geloof ik??)

0,50M = oranje
            0,75M = paars
            1,00M = grijs
            1,50M = bruin
            3,00M = wit
            5,00M = zwart
            10,0M = blauw
            15,0M = rood
            20,0M = geel
            25,0M = groen

afstand x 100 is het zelfde kleurtje.. Dus bv. een haspel van 50 meter krijgt ook oranje
            There is no substitute for imagination

Comment

Working...