Rookmachine ontstore

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Rookmachine ontstore

He mensen,

ik heb een rookmachine van Showtec gekocht, de Club-Fogger (http://www.licht.nl/winkel/Artikel.asp?id=HL60631) alleen deze knalt zo over de speakers als je de schakelaar loslaat. Op een andere groep kan helaas niet altijd en zo'n ontstoordertje in de vorm van een stopcontact die je bij de bouwmarkt kan halen haalt niets uit.

Nu heb ik laatst een ontstoorfilter als los component gehaald, alleen moet ik nog wete waar ik 'm d'rin moet zette. Ik weet dat ik even moet zoeken, maar zijn er suggesties waar ik moet beginne met zoeke?

Bedankt,
    Jurjen
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

gewoon condensator parallel over de schakelaar zetten.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Merijndj
      • Mar 2001
      • 660

citaat:Geplaatst door ronny

gewoon condensator parallel over de schakelaar zetten.
      Kan je misschien ook zeggen wat voor condensator...?

en trouwens ik kan me herinneren dat er eerder een topic over dit onderwerp is gegaan... misschien even de moeite waard om ff te zoeken...

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

http://redirect.licht-geluid.nl/foru...erms=ontstoren,

hier staat nog iets geschreven erover.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

bedankt ronny voor het opzoeken, zover was ik zelf ook al.
          Ik HEB dat al gedaan, gewoon een overspanningsbeveiliging van de plaatselijke bouwmarkt over het aansluitsnoer die de spanningspieken dus moet wegnemen (zo creëert de rookmachine dus de kanllen)

Dus in een winkel in Den Haag (voor wie daar bekend is Radio Centrum [?]) hebben we daar ff naar gevraagd en hebben we maar weer een extra condensator van 0,1uF gekocht en die moet er nog eens een keer ingezet worden.

Andere suggesties om dit te voorkomen zijn uiteraard ook welkom maar die referentie naar dat andere topic is nutteloos want dat hebben we al geprobeerd.

Mzzl,
          Jurjen

P.S. ik heb dat zelfde probleem ook met me blacklight TL-buis, ik heb al een condensator bij de schakelaar gezet maar die haalt nauwelijks iets uit.

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

citaat:P.S. ik heb dat zelfde probleem ook met me blacklight TL-buis, ik heb al een condensator bij de schakelaar gezet maar die haalt nauwelijks iets uit.
            Dan moet je er een snelstarter in plaatsen. Dan is het geknetter en geknal meteen gedaan. Nog een voordeel is dat je tl direkt aanstaat gelijk een gloeilamp.
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• fredjuhh
              • Sep 2002
              • 215

citaat:Geplaatst door ronny

citaat:P.S. ik heb dat zelfde probleem ook met me blacklight TL-buis, ik heb al een condensator bij de schakelaar gezet maar die haalt nauwelijks iets uit.
              Dan moet je er een snelstarter in plaatsen. Dan is het geknetter en geknal meteen gedaan. Nog een voordeel is dat je tl direkt aanstaat gelijk een gloeilamp.
              Een VDR is geloof ik ook mogelijk, al weet ik niet in hoeverre dit werkt hierbij, en of het de knal verminderd.
              ---hier staat nix--->

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Bedankt voor de reacties op de tl-buis, nu nog een paar nuttige suggesties voor de rookmachine? Onder andere in welk onderdeel ik de condensator moet plaatsen. Met de multimeter elk onderdeel afgaan is nl. ook weer zo veel werk lijkt me (kep nog nooit een rookmachine opengeschroefd, btw)

Mzzl,
                Jurjen

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

je moet de condensator in je afstandsbediening zetten. Parallel over de schakelaar. Doosje gewoon openschroeven en condensator over de aansluitingen van de schakelaar solderen. Misschien even de schakelaar doorpiepen om zeker te zijn dat je juist bezig bent.

Je rookmachien hoeft er niet voor open.

uiteraard gebeurd dit allemaal met de stekker uit het stopcontact
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

citaat:Een VDR is geloof ik ook mogelijk, al weet ik niet in hoeverre dit werkt hierbij, en of het de knal verminderd.
                    Het knallen wordt veroorzaakt doordat de hoge spanning op de plaatjes in de starter gaat overslaan. Er ontstaat dus een verbinding in de starter. Deze zorgt ervoor dat de tl aan kan gaan. Dit kan echter een paar keer gebeuren. Die vonkoverslagen zorgen voor storingen op het net en dat hoor je dan in je luidsprekers.

Een snelstarter zorgt ervoor dat die vonkoverslag ineens gebeurt. Hierdoor knalt het niet en staat je tl ook meteen aan. Wanneer je stroom aftakt van verschillende kringen is dit geen garantie dat het knallen daarmee ook voorbij is. Meestal is daarmee wel 99% van de problemen opgelost.

Een vdr heeft als eigenschap dat hoe hoger de spanning erover, hoe lager zijn weerstand wordt. Dus eigenlijk kun je het wel beschouwen als een starter ja. Ik heb het echter nooit gezien of geprobeerd, dus of het echt zou werken weet ik niet.
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Merijndj
                      • Mar 2001
                      • 660

Zou iemand mij het verschil tussen een starter en een snelstarter kunnen vertellen?

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

een starter bestaat uit een met neon gevuld buisje. Als lamp niet brandt staat over de starter de volle netspanning en gaat het neon oplichten. Hierdoor worden de plaatjes warm. 1 van de plaatjes is uitgevoerd als bimetaal en plooit door het verwarmen naar het andere plaatje toe en sluit kort. Op deze manier gaat er een voorverwarmstroom lopen door de filamenten aan beide zijden van de TL die plaatselijk de kwikdamp opwarmt. Omdat door het kortsluiten het neon niet meer oplicht en dus de plaatjes afkoelen gaat het contact even later terug open. Omdat de stroom die vloeide door de gloeidraden van de TL ook door de ballast liep, wat eigenlijk een gewone spoel is in serie met de TL, en dus nu door het openen van de plaatjes weer sterk wordt verminderd produceert de ballast een hoogspanningspiek (niet overdrijven: een paar 100 V) die de buis probeert te laten doorslaan (=te starten, flikkering). Lukt dit dan brandt de TL buis en staat er over de starter ongeveer de spanning van en TL buis in brandstand, zijnde ongeveer 80V; dit is te weinig om het neon op te laten lichten en de starter doet niets meer. Lukt dit niet dan start deze procedure opnieuw tot het wel lukt (indien de lamp niet kapot is).
                        Snelstarter: elektronisch wordt met een MOSFET of triacschakeling een pulstrein opgewekt die bovenstaande zeer snel uitvoert; hierdoor geeft de ballast dus ook snelle hoogspanningspiekjes die lamp schijnbaar direct doen ontsteken.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

het woord snelstarter legt zijn eigen eigenlijk al uit tis gewoon een starter , maar deze zorgt ervoor dat de tl onmiddelijk aan staat wanneer je er spanning op zet. Gelijk dus een ordinaire gloeilamp ook al doet. met zo een snelstarter heb je dus geen geflikker van de lamp bij het opstarten.

Op die manier kan je tl's ook als effecten gebruiken en ze aan en uit laten gaan via een looplichtmodule of zo. Dit zie nog wel eens in vaste installaties.
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Opmerking:

WE ZIJN OFF-TOPIC!!!!
                            Ontstoren: zet je 0.1uF condensator parallel over het contact dat binnenkomt in je rookmachine dat is beter dan in de afstandsbediening omdat je zo de kabel elimineert die eventueel de stoorpuls die door de condensator wordt ontstoord als antenne kan gaan uitstralen. Indien de afstandsbediening op laagspanningscircuit zit dan moet je de 0.1uF plaatsen over het relaiscontact dat de pomp bedient.

OEF!! We zijn weer ON-TOPIC!!!!
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2139

daar is de frequentie toch veel te laag voor. wanneer je nu met hf signalen zou werken ok maar nu. die 50hz van de wisselspanning zal heus niks maken hoor.
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...