Geen nul?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • onweer
    • Aug 2003
    • 2

Geen nul?

Hallo lui,

Ik heb een probleem om een 220 volt aansluiting te creeren.
    De aansluiting is bedoeld voor een hobby ruimte.
    De (kracht) aanvoer is afkomstig van een aftakking van een waterpomp.

Het probleem is dat er geen nul aanwezig is,
    wel een aarde en drie maal fase.
    In de stoppenkast bevind zich een aardlek schakelaar en drie zekeringen.

Hoe maak ik een 220 volt aansluiting?

Rini
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

Da's nogal makkelijk...

NIET !!!

Afblijven van die handel en gewoon een gediplomeerd electriciën bellen.
    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

ik moet musicjohn hier gelijk geven!
      Mijn eerste idee zou zijn dat het over 3x110V gaat. Maar als dat jou eerste idee niet was, en je het nu hoort donderen .... dan blijf je er best van af!

Comment

• KoenB
        • Mar 2003
        • 453

citaat:Geplaatst door lifesound

Mijn eerste idee zou zijn dat het over 3x110V gaat. Maar als dat jou eerste idee niet was, en je het nu hoort donderen .... dan blijf je er best van af!
        3x220 ipv 3x380 niet? ipv 3x110? tis maar hoe je het bekijkt hé joachim :-)
        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

Als jij in jouw hobby ruimte 220V wilt hebben moet je een volledige nieuwe kabel aanleggen vanaf de verdeelkast tot aan bij jou. Der zijn in dit geval geen andere mogelijkheden.

Die aansluiting bij die waterpomp is 3fasig zonder nul. Dit is zo omdat de waterpomp een sysmetrische belasting is. Hierbij is geen nulggeleider nodig. Maar aan dit off-topic geleuter heb je niets[}]

Ik denk ook wel dat het in jouw geval het beste is als je dit allemaal laat doen door een gediplomeerd electriciën.
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• onweer
            • Aug 2003
            • 2

Hallo,

Ik dacht dat dit forum over het uitwisselen techniek ging.
            Wat ik zie is een boel geheimzinning geleuter.
            Als we elkaars iq gaan afkraken schiet het niet echt op.
            Weet jij wat ik zelf doe en wat de vakman doet?
            Dacht het niet, ik wil wel graag weten waar het over gaat,
            voor ik de vakman inschakel.(de vakman wil immers verdienen)
            Het scheelt namelijk 120 meter kabel in de grond leggen ;-(
            Mischien kan het vanaf nu ergens over gaan.

Rini

Comment

• Merijndj
              • Mar 2001
              • 660

Maar zo weten we ook dat we niet een "newbie" krachtstroom moeten laten aanleggen, als wij nu al wisten dat je een gediplomeerd elektricien was dan wisten we ook dat je dit niet hoefde te vragen.
              En zeker wanneer je 120M door de grond moet leggen, dit moet dus een goed afgeschermde kabel worden, op (ongeveer) 1 meter diepte....

andere deel:
              er bestaan motoren die op 380V werken, en motoren en lampen die op 220V werken, die laatste heeft zo'n beetje iedereen in zijn huis zitten... en die heb jij namelijk ook nodig, die 220V krijg je dus door 3-fases 1-nul en 1-aarde, heb je zoals jij dus hebt, 3-fases en aarde, dan moet je gewoon iemand inschakelen die weet waar hij/zij het over heeft, dat hij er ook aan wil verdienen is niet van belang!!!
              wat WEL van belang is is dat wij niet Nog 1 ge-elektrocuteerd persoon in nederland hebben die het zelf wel ff dacht te doen...

wat die spanning betrefd kan ik het fout hebben, maar klopt in grote lijnen wel!!!

Comment

• -Bart-
                • May 2001
                • 827

Het is mogelijk. Er vanuitgaande dat we hier met een verantwoordelijk figuur handelen die voor zijn eigen daden kan instaan. En gewoon op zoek is naar de juiste info.

De kabel bevat waarschijnlijk 3 fase-geleiders en een aarde-geleider.
                !!!Let er wel op dat als je hier een normale contactdozen aan gaat hangen dat deze kabel wel met 16A is afgezekerd.!!!

Je kan er voor kiezen om één fase geleider om te zetten naar een nul geleider. Mits je het aan het begin [b]en[\b] eind van de geleider goed aangeeft dmv blauw tape of krimpkous. (Tenzij dit inmiddels verboden is! Ik heb dit een tijd geleden na gevraagd, toen was het toegestaan.) Je hebt dan uiteindelijk maar 2 groepen van 16A, daar moet je het dan maar mee doen.

2e mogelijkheidfor pro's)
                Een vermogens 3fase trafo die primair in driehoek staat en secondair in ster (met losse windingen). Nieuw kosten ze een ***svermogen, maar soms kan je ze tegen oudijzer-prijs meenemen. Mits juist aangesloten kan je dan 3x380 transformeren naar 3x220. Bijkomend voordeel is dat je aansluitingen dan galvanisch gescheiden zijn, en er geen electrocutiegevaar bestaat bij aanraking van één fase.
                <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• techniekmoderator
                  • Jul 2002
                  • 109

Beste onweer
                  citaat:Ik dacht dat dit forum over het uitwisselen techniek ging.
                  Bovenstaande klopt.
                  citaat:Wat ik zie is een boel geheimzinning geleuter.
                  Antwoord van Ronny zat geen woord frans bij en is vrij duidelijk.
                  citaat:Als we elkaars iq gaan afkraken schiet het niet echt op.
                  Er heeft tot nu toe niemand iets gezegd over je hersen inhoud of het gebruik daarvan.
                  citaat:Weet jij wat ik zelf doe en wat de vakman doet?
                  Wij weten natuurlijk niet wat u uitspookt maar wel wat de vakman doet.

citaat:Mischien kan het vanaf nu ergens over gaan
                  Nogmaals, het ging al ergens over, antwoord van ronny was duidelijk.
                  Verder willen wij hier mensen behoeden voor ernstige fouten bij het maken van 230V aansluitingen, het is al te vaak mis gegaan.
                  Laat je voorlichten door een vakman en laat het aanleggen door een vakman.

techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

citaat:Geplaatst door KoenB

3x110 dus [][]
                    3 fasen van 110 V bedoel ik dus Koen.
                    't is maar hoe je het bekijkt

Comment

• Tiemen
                      • Dec 2001
                      • 944

citaat:Geplaatst door KoenB

3x110 dus
                      3 fasen van 110 V bedoel ik dus Koen.
                      't is maar hoe je het bekijkt
                      Wat heeft 110V hier mee te maken?? En een spanning meet je ergens "tussen", dus waar spreek je nu eigenlijk over? In Nederland is het enige systeem een lijnspanning van 380V (tussen de fasen..), in belgië heb je nog een lijnspanning van 220V, dit zal nooit verdwijnnen, maar is wel in mindere mate aanwezig. Maar nog eens, op welke manier kan je hier aan 110V komen?

T

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

eindconclusie: over krachtstroom kan je lang praten.
                        Het enige juiste advies is om deze installatie te laten aanpassen aan de moderne tijd door een vakman.
                        Adviezen om het zelf te doen worden gelukkig niet gegeven.
                        Wanneer mensen hier moeten leren hoe krachtsroom principes werken dan wordt het al gevaarlijk.

Discussie afgesloten uit lijfsbehoud van de plaatser van het onderwerp en lezers in het algemeen.

Mochten hier vragen over zijn dan graag per mail.
                        Voorlopig bezigen wij het standpunt dat er niet voor niets bij wet is vastgelegd dat je voor sommige handeling vakbekwaam moet zijn.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...