Waarom hoor ik een BROM en waar komt hij vandaan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RogerKeulen
    • Dec 2003
    • 6

Waarom hoor ik een BROM en waar komt hij vandaan?

Als ik een 50 hz BROM hoor door de GEHELE geluids installatie.

Komt dit door inschakel verschijnselen?
    Of door slechte voeding in de PA zelf?
    Of ligt dit duidelijk aan de aangeleverd krachtstroom?

Oja, ik hoor mensen vaak over GROEPEN hebben?

Maar moeten geluid en licht installaties niet op VERSCHILLENDE fase moeten worden aangesloten i.p.v. verschillende BEVEILIGINGS-GROEPEN.

Tevens nog een waarschijnlijk onnozele vraag: Is het handig om na het sound checken om Krachstroom leidingen die in het buurt van het podium liggen nog te gaan verplaatsen? (Heeft dit effect op het magnetisch spectrum in de ruimte)

M.v.g.: Roger Keulen.

Geen verstand van muziek wel van golven......
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

99% kans dat er een aardlus is hé... en dit kan 1001 oorzaken hebben. Enkele voorbeelden: aarding krachtstroomkabel, aarding stroomkabels, aarding multikabel, aarding microkabel, ........

50 Hz brom heeft naar mijn ervaring nooit met licht te maken, maar om op uw vraag te antwoorden: klank en licht moeten (liefst) op verschillende stroom-groepen aangesloten zijn. Ik weet niet vanwaar je haalt dat ze op verschillende beveiligingsgroepen moeten staan....het éne heeft eigenlijk niets met het andere te maken.
    Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

he Roger

k weet natuurlijk nie wa je aan spullen en ervaring hebt, maar een oplossing zou kunnen zijn alle jack en tulp kabels weggooien en alles vervangen door XLR (kortweg: alles balanceren)
      geloof me, kep ervaring: kan soms best verschil maken!

Maarja, aan de andere kant: da zul al wel weten [:I][)]

Comment

• reflection
        • Mar 2002
        • 413

je kan ook de aarding van je mixer naar je amprack onderbreken
        Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Je kunt licht en geluid niet op verschillende fasen aansluiten, als het wat groter is dan een par 56 setje / 2 kw geluid.
          Er zijn namelijk maar 3 fasen, en zekeringen of automaten zijn geen storingsfilters voor zover ik weet.
          Je zal de storing dus op een andere manier te lijf moeten gaan.
          Balanceren / licht & geluid apparaten niet vlak bij elkaar / kabels idem / goed ontsroorde dimmers / goed ontstoorde audio app. / goede voedingsdistributie / zo kort & dik mogelijke kabels / nog tientallen maatregelen?

Comment

• BENjpt
            • May 2002
            • 381

2 jurjen: misschien heb ik het mis, maar jack vervangen door xlr maakt je signaal toch niet gebalanceerd? Ik ben geen geluidspik, maar volgens mij betekent gebalanceerd dat je het audiosignaal 2x stuurt met een faseverschil.

2 roger: de term 'groep' is bij mij in ieder geval gelijk aan een fase, oftewel een schone 16A (dus 3 groepen met 16A krachtstroom). Het scheiden van licht en geluid is iets waar ik persoonlijk altijd voorstander van ben, al is het alleen al dat de geluidspik mij i.i.g. niet kan beschuldigen van zijn brom in het geluid

gr.
            Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Wat voor soort installatie is het ? Disko, PA met of zonder randapp., podium mixer, enz. enz..

m.v.g. Herman

Comment

• ORKZ
                • Nov 2003
                • 65

Alle audio-apparatuur aansluiten op dezelfde groep is een goede manier om van aardlussen af te komen. TL-buizen en lichtdimmers nooit op dezelfde groep als de audio. Groep is in deze dus idd beveiligingsgroep en niet fase.
                ooit bereiken we de 190 db grens.....

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Een groep is niet altijd mogelijk en is ook niet altijd de goeie oplossing, het kan best al voorkomen dat er al storing opzit. Verder band, feesttent 2000 bezoekers, FOH links / rechts, monitoring lukt echt niet op een groep.
                  Een werkwijze:
                  Ingangen zoveel mogelijk symetrisch.
                  Asymetrische ingangen via DI omzetten naar symetrisch
                  Bij asymetrische in en out's van randapp. de behuizingen hiervan onderling galvanisch scheiden door b.v. kunstof strippen te plaatsen achter de bevestigings flenzen en kunstof bouten te gebruiken of signaaltrafo's.

Er zijn nog diverse andere opties (truc's), vandaar de vraag wat voor soort installatie en eventueel aandehand hiervan het probleem te localiseren en op te lossen.

m.v.g. Herman

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

waarom zou dat niet lukken op 1 groep?
                    Of blijkt nog steeds veel volk een fase als een groep te beschouwen?

Comment

• test12
                      • Jan 2003
                      • 901

En dan alle verlichting over 2 fasen.
                      Bij minder kleine opstellingen niet echt handig.
                      En wat als alle fases al verontreinigd zijn (komt wel voor).
                      Wat mij altijd zo verwonderd is je koopt een geluidssetje bij hop of hup op de hoek en nooit een storing, als die wel storingen zou oppakken zou je hem terug brengen.
                      En je gaat een dure prof set samenstellen en maar in allerlei hoeken wurmen om geen storingen optelopen.
                      Nee dat is niet de elegantste oplossing, grondig onderzoeken waar de knelpunten zitten en oplossen.
                      Het is niet altijd even gemakkelijk, maar is ons altijd nog gelukt.
                      Als dan iemand wat aansluit of meebrengt wat stoort kun je daar je aandacht aanbesteden en ook waarschijnlijk oplossen.

m.v.g. Herman

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

veel volk blijft dus een fase als een groep beschouwen...
                        Een groep bestaat uit 3 fasen. Als je dus het geluid op zo'n groep steekt, en het licht op een andere groep ga je vermoedlijk over voldoende stroom (afhankelijk van de kracht van de groep) beschikken.
                        In het geval waar jullie het over hebben gaat het over één enkele 3-fasige aansluiting waar je het geluid op 1 FASE gaat steken en het licht op de andere.

Geen van beide gevallen gaat uitsluiting geven over het feit dat je brom gaat hebben of niet.
                        De 50Hz brom is namelijk afkomstig van een AARDLUS. En niet van een storing van een lichtdimmer. Dat klinkt toch wel redelijk anders.

Een aardlus oplossen vergt over het algemeen even wat zoekwerk, maar valt bijna altijd op te lossen.
                        Er is ook geen standaardoplossing omwille van het feit dat de aardlus kan optreden door 1001 verschillende redenen. Maar eigenlijk gaat het erom dat er 2 toestellen, die bvb door middel van een gebalanceerde XLR kabel aan elkaar gekoppeld zijn, op 2 verschillende aardingen staan. Dat is dan de reden van je brom.
                        Twee keuzes blijven dan over. Of je lift de XLR, of je steekt de 2 toestellen op dezelfde aarding.

Hopelijk heeft iemand er iets van gesnapt...

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

citaat:Geplaatst door BENjpt

2 jurjen: misschien heb ik het mis, maar jack vervangen door xlr maakt je signaal toch niet gebalanceerd? Ik ben geen geluidspik, maar volgens mij betekent gebalanceerd dat je het audiosignaal 2x stuurt met een faseverschil.
                          k weet niet, maar voor zover ik documenten hierover heb gelezen is dat bij XLR er 1 ader extra beschikbaar is als aarde. Bij Jack vangt de nul-draad alle interferentie op. Of heb ik het nou mis? Zo ja: kan, je mag mij (graag zelfs) verbeteren!

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Gebalanceerde XLR werkt als volgt:

Heet, koud, aarde. Heet is het signaal, koud is het signaal in tegenfase met heet (omgedraaid dus), aarde spreekt voor zich.
                            Als er vervolgens een storing wordt opgepakt door de kabel zit deze dus in zowel heet als koud.
                            In het apparaat na de XLR-kabel wordt het signaal van koud weer in fase met heet gebracht.
                            De storing in koud loopt nu dus in tegenfase met heet.
                            Heet en koud worden samengevoegd, waardoor de storing zichzelf opheft.

Een ongebalanceerd signaal kan dus alleen elektronisch worden omgezet in een gebalanceerd signaal.
                            Enkel het vervangen van de kabels door XLR voegt (zover ik weet) geen waarde toe.

Mvg Johan

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Beste Johan,

even een correctie:
                              citaat:In het apparaat na de XLR-kabel wordt het signaal van koud weer in fase met heet gebracht.
                              Dit is fout. Moet zijn: in het apparaat na de XLR kabel wordt het signaal van koud en het signaal van heet van elkaar afgetrokken.

verder uitwerking:
                              Stel signaal heet=+1 dan is signaal koud=-1
                              In het apparaat: (heet-koud)=(1-(-1))=2.
                              Stel er treedt een storing op op de kabel: x
                              Dan is heet=(heet signaal)+storing=1+x en koud=(koud signaal)+storing=-1+x
                              In het apparaat doen we (heet)-(koud)=(1+x)-(-1+x)= 1+x+1-x=2. De storing x is verdwenen.

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...