kabel platenspeler

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ORKZ
    • Nov 2003
    • 65

kabel platenspeler

platenspers worden meestal aangesloten met dezelfde kabels als bv cd-spelers. In de hifi doen ze dat meestal anders..daar hebben ze speciale kabels voor platenspelers; volgens mij met een andere impedantie. (Ik verving eens de kabel van een goede hifi-platenspeler door een gewoon tulp-kabeltje en het klonk meteen nergens meer naar.) Volgens mij is het verschil tussen deze kabels hetzelfde als het verschil tussen een microfoonkabel en een tulp-kabel. Als je een microfoon aansluit dmv een tulpkabel ipv een microfoonkabel klinkt het ook niet goed meer.
    Kortom: is het een goed idee om die gewone kabeltjes te vervangen door bv. microfoonkabel?
    ooit bereiken we de 190 db grens.....
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

capaciteit per meter moet laag zijn voor draaitafels ivm hoogverlies etc.
    dus dikke korte kabel is volgens mij beter, dan belast je het element minder. Ingangsimp is volgens mij standaard 50k voor een phono-input.....Afscherming moet wel fenomenaal zijn: ik zou prefer mgk18 gebruiken (heel dik, ofc koper, en heeft extra carbon laag onder shield zitten). zelf nooit geprobeerd op draaitafel, misschien klinkt het juist klote hehe
    knoppen en waarden :)

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Denk dat je tulp snoertje niet goed was. Aan de overdracht van het signaal van een magneto dynamisch element worden geen extreme eisen gesteld.
      De eisen waaraan voldaan moet worden:
      a) moet afgeschermd zijn
      b) geen zwerfstroom door de afscherming
      c) niet onnodig lang
      Om aan voorwaarde b te voldoen zijn er twee gangbare oplossingen:
      a) een afgeschermd signaalsnoer met een extra afscherming (vroeger in de tijd van Din pluggen algemeen)
      b) een los extra aarddraadje tegenwoordig algemeen gebruikt

m.v.g. Herman

Comment

• ORKZ
        • Nov 2003
        • 65

tsja, kan natuurlijk zijn dat die kabel rot was..
        is een gewone tulpkabel eigenlijk afgeschermd?

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

nop een tulp/tulp kabeltje is niet afgeschermd. (A-Symmetrisch) (ongebalanceerd)

in zo'n kabel is er een "+" en een "-" aanwezig en geen aarde rondom.

Voor korte stukjes op line niveau (CD,MD,DAT,enz..) is zo'n aarde ook helemaal niet nodig. (uitgezonderd platenspelers)

Als je een microfoon op deze mannier aansluit (A-Symmetrisch) met een lange kabel gaat deze kabel als antenne werken en krijg je een radio station over dit kanaal binnen.
          Een microfoon kabel heeft een "+" een "-" en een afgeschermde aarde (Symmetrisch)(gebalanceerd)en heeft dus geen last van die radio zenders.

Groeten
          Marco

Comment

• snoei
            • Apr 2003
            • 168

een tulp/tulp kabeltje is wel degelijk afgeschermd. alleen wordt de afscherming tevens als signaal-ground gebruikt. Er is dus geen 2e ader aanwezig om een "-" te creeren en dus de boel symmetrisch te maken.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

volgens mij bedoeld test12 dat de afscherming er alleen voor de afscherming is, en dus aan 1 kant (ontvanger) los zit, zodat er geen aardstroom doorheen kan lopen. En dan doe je een aparte draad voor de stroomvoering van de aarde (bekende losse aarddraadje). Een phono element heeft van oorsprong omdat het (net als bij een microfoon) een zwevend element is wel een + en - uitgang dus je zou gebalanceerd naar de ontvanger kunnen, op dezelfde manier als met een trafoloze micro. Dan zou theoretisch de losse aarddraad weg kunnen blijven. Maar echt lange transmissie kan je toch nooit maken, ivm hoge bronimpedanties en kabel capaciteit etc.

Comment

• ORKZ
                • Nov 2003
                • 65

Dus een speciale kabel voor je draaitafel is overbodig?
                Heeft iemand hier daar al eens mee ge-experimenteerd?

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door ORKZ

Dus een speciale kabel voor je draaitafel is overbodig?
                  Heeft iemand hier daar al eens mee ge-experimenteerd?
                  nou ik denk dat die mgk18 echt wel iets uit kan maken..... zelf nooit geprobeerd.... mgk18 is ook erg dikke en stugge kabel.....

Comment

• test12
                    • Jan 2003
                    • 901

Een tulp snoertje is een 1 aderig afgeschermd snoertje. En inderdaad is de afscherming de signaal nul.
                    Om nu geen stoorstroomjes via de mantel te krijgen wordt gebruik gemaakt van een extra aardingssnoertje naar de behuizing van de mixer (over algemeen alleen bij signaal bronnen met een laag signaalniveau zoals een MD element (5mV)).
                    Dit is geen methode om echt lange signaal lijnen te maken dan inderdaad 2x2aderig afgeschermd snoer toepassen of beter de MD corr. versterker direct bij de speler plaatsen.
                    Ps. Er zijn ook signaalsnoeren met een dubbele afscherming de buitenste afscherming wordt dan gebruikt voor de aard verbinding tussen platenspeler en mixer of versterker.

m.v.g. Herman

Comment

• ORKZ
                      • Nov 2003
                      • 65

deze gast heeft ook prefer-microfoonkabel gebruikt voor zelfbouw:
                      Teveel betalen voor Internet, TV en Bellen? Bij Online.nl krijg je meer voor minder! Vergelijk en kies voor snel internet, meer televisie en voordelig bellen.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

ja preicies, mgk-6 is wat dunner, maar heeft 2x zoveel capaciteit per meter, dus je kunt met mgk18 wel 2x langer gaan. heb nog zeker 40m van dat spul liggen hier, je mag best wel een stukje hebben om te proberen hoor, ik denk dat het wel past in die neutrik tulpen, weetjewat ga nu ff kijken.... ja het past, je moet alleen ff het kabelklemmetje ietsje aanpassen....

Comment

• ORKZ
                          • Nov 2003
                          • 65

da's erg vriendelijk aangeboden doctordb, maar de Haag is me een beetje te ver weg..kom uit Groningen.
                          Ik denk dat ik het eens ga proberen als de huidige kabel van mn draaitafel weer eens stuk gaat[B)].

Comment

Working...