Powerlock

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lykle
    • Dec 2003
    • 63

Powerlock

Hallo allemaal,

In dit forum is veel geschreven over Camlock en Powerlock.

Volgens mij is iedereen er over eens dat Campock niet is toegestaan volgens NEN 1010. De conectoren voldoen niet aan de vereiste regelgeving wat betreft de bescherming tegen voorwerpen van buitenaf (IP-waarde). De IP waarde is van Camlock te laag.

De IP- waarde van Powerlock (IP 67) is niet te laag. Nu gaat er een gerucht dat toch Powerlock niet toegestaan is. Kan iemand mij aangeven uit welke norm dit precies blijkt?

Ik geef Mac en Ludwig een goede kans...

groetjes,

Lykle
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

heeft iemand ook een fototje van beide aansluit systemen?

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rudy Vorstenbosch
      • Jun 2001
      • 1429

Camlock:

Camlock <> Powerlock Verloop

Powerlock

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Ik weet niet alles precies maar wel dit is mij ooit is verteld (door de directeur van de HMH):
        Powerlock is in NL officieel niet toegestaan. Toch wordt het een beetje gedoogt. Bv in de Heineken Music Hall maken ze gebruik van Powerlock. (Mede omdat veel buitenlanse bedrijven het gebruiken).

Comment

• Lykle
          • Dec 2003
          • 63

Hallo Mathijs,

Dit is net zo'n "gerucht" waarvan er wel meer rondzwermen op dit forum[|)]. Ik wil weten waarom Powerlock niet is toegestaan. Waar staat dit. Wie heeft dit bepaald.
          __________________________________________________ ___________________
          Camlock is niet toegestaan. De IP-waarde is te laag.

In NEN 1010, Boek 5, Rubriek 510.1 staat:
          Bij de keuze en installatie van elektrisch materieel moet rekening worden gehouden met:
          >De beschermingsmaatregelingen
          >De eisen voor een goede werking bijgebruik overeenkomstig de bestemmingen
          >De uitwendige invloeden
          >invloed op de omgeving

Er wordt verwezen naar NEN 1010, Boek 3 Bijlage NL32A
          Deze bijlage verijst een minimale IP-waarde van IP33
          Camlock heeft een waarde van maximaal IP2X en voldoet dus niet aan de NEN 1010

Conclusie: Camlock voldoet niet aan de NEN1010 en mag daarom niet gebruikt worden.
          __________________________________________________ ___________________

Nu ben ik benieuwd naar zo'n onderbouwing voor Powerlock [^].

Groetjes,

Lykle

P.S. Weet iemand de fabrikanten van Camlock en Powerlock[?]

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

wat ik me dus afvraag is eigenlijk hoe het volgende dan zit:

deze aansluiting is niet meer als per geleider die je in een 3 fasen systeem met nulgeleider nodig hebt, een aansluiting.

dus 1 voor de l1,l2,l3,n,pe

het is dus in principe mogelijk om bij dit systeem de aarding af te koppelen tijdens gebruik. Ook kan je dus de verschillende fases en eventueel zelfs de nulgeleider afkoppelen tijdens gebruik.

Dit is natuurlijk niet aan te raden ,weet ik ook wel. Maar dan de vraag: om deze tijdelijke installatie aan te leggen, heb je daar dan de nodige diploma's voor nodig?

Iedereen kan een cee insteken, maar bij dit systeem( power/camlock) is het toch nog wat anders.

Hoe wordt trouwens een verdeling gemaakt van de stroom? Ga je dan ook met zo een aansluiting een paddestoel in waarin de stroom dan verder naar cee aansluitingen wordt gesplitst?

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

citaat:Geplaatst door ronny

wat ik me dus afvraag is eigenlijk hoe het volgende dan zit:

deze aansluiting is niet meer als per geleider die je in een 3 fasen systeem met nulgeleider nodig hebt, een aansluiting.

dus 1 voor de l1,l2,l3,n,pe

het is dus in principe mogelijk om bij dit systeem de aarding af te koppelen tijdens gebruik. Ook kan je dus de verschillende fases en eventueel zelfs de nulgeleider afkoppelen tijdens gebruik.

Dit is natuurlijk niet aan te raden ,weet ik ook wel. Maar dan de vraag: om deze tijdelijke installatie aan te leggen, heb je daar dan de nodige diploma's voor nodig?

Iedereen kan een cee insteken, maar bij dit systeem( power/camlock) is het toch nog wat anders.

Hoe wordt trouwens een verdeling gemaakt van de stroom? Ga je dan ook met zo een aansluiting een paddestoel in waarin de stroom dan verder naar cee aansluitingen wordt gesplitst?

mvg
              ronny
              Ten eerste denk ik niet dat het de bedoeling is dat powerlock zomaar door iedereen wordt ingestoken, maar dat je toch al wel ergens professioneel mee bezig bent en een kennis van elektriciteit kent als je er gebruik van maakt.
              Daarbij zijn er voor powerlock speciale 'chassisdelen', waarbij voor de 5 contacten een afdekplaat zit, en die afdekplaat wordt geopend op de moment dat je het vorige contact inplugd, in de volgende volgorde:
              aarding-nul-fase1-fase2-fase3, zodat je dus nooit een fase kan aankoppelen voordat de aarding en de nul aangekoppeld zijn.
              --- watt ever you want ---

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

aha das natuurlijk al heel iets anders. Verder is dan ook niet meer als juist dat je de nodige elektrotechnische ervaring hebt om zoiets aan te sluiten.

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

ik denk dat je wel al wat ervaring moet hebben voor je een powerlock ook maar zou kunnen nodig hebben...
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

ja ervaring, als je alle dagen elektrische installaties aanlegt of in ieder geval iets wat daar mee te maken heeft dan heb je wel de nodige technische ervaring om zo een systeem aan te leggen.

Of je het ooit nodig hebt op een productie van je eigen is een andere zaak natuurlijk. Dan ben ik er vrijwel zeker van dat wij( ik en collega met drive in) dat nooit zullen nodig hebben.

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jeroenw
                      • Dec 2003
                      • 216

mmm, ik ken het systeem niet maar ik vind het toch wel een beetje een eng syteem en zie de voordelen nog niet echt, doe mij maar cee
                      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Lykle
                        • Dec 2003
                        • 63

@ jeroen.

CEE bestaat er tot 125A. Als je met kabels voor een hogere stroomsterkte werkt, zul je wel iets anders nodig hebben. Er bestaat wel een CEE-achtige steker van Mennekes voor 400A maar die wordt over het algemeen niet gebruikt. Verder is er nog de mogelijkheid van het werken met Kabelogen en boutverbindingen. Aan jou de keus.

groeten,

Lykle

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

voordeel van dit systeem is dat je met aparte kabels en aansluitingen werkt voor iedere geleider die je nodig hebt. Dit heeft dan als voordeel dat je een betere koeling van je geleiders hebt aangezien die nu apart zitten en niet maar samengepropt in 1 kabel.

een krachstroomkabel die serieus belast is wordt redelijk warm na een tijd.

ook is dit dan weer een "plug & play systeem" dat is zeer handig kwa tijdswinst enz.. met bouten en kabelogen gaat perfect maar is nogal omslachtig. Ook heb je dan geen goede afscherming aangezien de geleiders aan de kabeloog bloot zijn. Nu ja der mag toch niemand in de buurt komen, maar het is toch fijn als er een bescherming op zit.

cee gaat inderdaad maar tot 125A. Tot hoever bestaan deze systemen dan eigenlijk en wat zijn de meest gebruikte stroomsterktes?

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Lykle
                            • Dec 2003
                            • 63

citaat:Geplaatst door ronny

1> ....ook is dit dan weer een "plug & play systeem" dat is zeer handig kwa tijdswinst enz.. met bouten en kabelogen gaat perfect maar is nogal omslachtig. Ook heb je dan geen goede afscherming aangezien de geleiders aan de kabeloog bloot zijn. Nu ja der mag toch niemand in de buurt komen, maar het is toch fijn als er een bescherming op zit.

2> cee gaat inderdaad maar tot 125A. Tot hoever bestaan deze systemen dan eigenlijk en wat zijn de meest gebruikte stroomsterktes?
                            1> De bevestiging van kabelogen (boutverbindingen) dienen worden beveiligd tegen aanraking met een afscherming die er alleen meet een sleutel of gereedschap afgehaald kan worden. Dit erafhalen is alleen toegestaan als de spanning is afgeschakeld.

2> Powerlock is er in twee uitvoeringen 400A en 600A. Voor meer informatie: http://www.maaselectro.nl/index.verkoop.htm

Ciao,

Lykle

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

als je al ooit een 3x125A kabel hebt gedragen weet je wel waarom bij camlock de geleiders apart genomem worden
                              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...