vreemd: versterker werkt maar half

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Michel_G
    • Dec 2003
    • 376

vreemd: versterker werkt maar half

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan op dit moment niks vinden, mocht mijn vraag er al wel staan meld mij dit dan, dan kan het topic gesloten worden.

Ik heb vandaag een versterker gekocht ( ram audio BU-2000, voorloper van de BUX 2.0). Deze zou een vermogen van 550 watt aan 8 ohm moeten hebben. Grappige is echter wanneer ik de versterker helemaal open gooi, krijg ik blijkbaar nog geen 200 watt rms, want ik krijg mijn das factor 8 (100 watt rms) er amper mee vervormd.

Dit is zo bij allebei de kanalen van de versterker. Hij functioneerd overigens goed en klinkt ook perfect, alleen lijkt hij niet het vermogen te geven wat ik wil.

HELP !?!

Heb nog iets grappigs ontdekt:
    Aangezien ik de polen van speakon pluggen verkeerd aangesloten had (gaat niet om die das boxjes) kreeg ik geen geluid. Maar wat er gebeurde als ik alles vol open gooi, dus signaal naar de versterker en de versterker zelf, is dat de eindtrappen (waarschijnlijk de printplaten van de eindtrappen) de muziek begonnen weer te geven.
    Is weer terug !
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Laat je hem wel heel [)] ?

Ik denk dat de ingangsgevoeligheid gewoon wat (zeg 6 dB) te laag is voor het apparaat waarmee je hem aanstuurt als ik je verhaal zo lees. mogelijk ook dat de in- en uitgangs impedanties niet lekker genoeg aansluiten. (een beetje lage ingangsimp van de eindtrap, b.v.)

Wat zijn de spec's van de mixer en van de amp wat dat betreft ?

Comment

• Michel_G
      • Dec 2003
      • 376

ik zal de specificaties even opzoeken van mijn mixer en van de amp.

het lukte mij gister trouwens nog wel om hem te laten clippen, dus denk dat er toch niks mis mee is. (zal het me wel verbeelden)

specificaties zijn nagenoeg gelijk aan die van de bux 2.0 en die zijn:

mixer is nog een jb-sytems classic 6, zal er nog wel de specs van opzoeken.
      Is weer terug !

Comment

• MSSS
        • Jul 2003
        • 365

Toevallig gekocht op PA-markt?. Ik denk ook dat je amp te weinig ingangsvermogen krijgt waardoor die lang niet al het vermogen eruit haalt.
        oleole ik heb EV :)

Comment

• Michel_G
          • Dec 2003
          • 376

citaat:Geplaatst door MSSS

Toevallig gekocht op PA-markt?. Ik denk ook dat je amp te weinig ingangsvermogen krijgt waardoor die lang niet al het vermogen eruit haalt.
          idd gekocht op de pa markt Maar aan 1 kant heb ik er zelf een splinternieuwe eindtrap ingezet dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Overigens geeft die ook weinig vermogen en geeft die ook geluid weer als ik alles vol open gooi.
          Is weer terug !

Comment

• Michel_G
            • Dec 2003
            • 376

Maar als je hem kan laten clippen, (versterker volledig open, gain op de mixer ook, en de schuiven op mijn mixer), dan betekend het toch dat hij zijn volledige vermogen geeft, anders zou hij toch niet clippen ?!? (zal het wel fout hebben, maar dat hoor ik graag)
            Is weer terug !

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Heb je het vermogen gemeten of op je gehoor / gevoel bepaald?

m.v.g. Herman

Comment

• Michel_G
                • Dec 2003
                • 376

citaat:Geplaatst door test12

Heb je het vermogen gemeten of op je gehoor / gevoel bepaald?

m.v.g. Herman
                inderdaad op mijn gevoel, ik kan me niet voorstellen dat dat 550 watt rms per kant was. en dan zou het nog vreemd zijn, dan zouden die das factor 8 ong. 500 watt rms aankunnen, terwijl er achterop staat dat ze 100 watt rms aankunnen.
                Is weer terug !

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Het peak vermogen van die versterker ligt niet zoveel boven het opgegeven rms vermogen zeker niet bij 8 Ohm belasting. En die DAS speaker zou best wel eens 500 W peak kunnen verwerken.
                  Of het op de lange termijn goed gaat durf ik niet te zeggen.

Afhankelijk v.d. soort muziek, peakvermogen van 500W, bijbehorend muziek vermogen 250W en een bijbehorend RMS van 125W is niet ondenkbaar maar zal wel op de grens van het toelaatbare voor je DAS speaker liggen.

m.v.g. Herman

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ook een optie : een hogere trrap van je eindbak defect. DWZ dat-tie de eerste 100 W nog wel geeft,. maar dan zou er een extra tor bij moeten schakelen, om verder te gaan, en als dat gedeelte defect is : max 100 W. Wel met clip etc , maar geen power.

Comment

• Michel_G
                      • Dec 2003
                      • 376

zou inderdaad kunnen, maar aan een kant is een nieuwe eindtrap ingekomen en die klinkt exact hetzelfde.

Maar ik ga me er dit weekend (waarschijnlijk zondag) nog weer even in verdiepen, mocht ik dan nog ergens achter komen, dan zet ik het hier wel neer.

Tot zover al bedankt voor de reacties !!!!!!
                      Is weer terug !

Comment

• -Aart-
                        • Jul 2001
                        • 801

Het kan natuurlijk goed zijn dat de voedingsspanning door een defecte elco oid gewoon te laag is.
                        Voor 550 W aan 8 ohm moet er zo een 66 V RMS uit de eindtrap komen. Dat kun je met een toon van 50 Hz met een gewone multimeter in ACV nameten.

Ik vind het altijd erg lastig om zoiets op het forum te beoordelen.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

aangezien er sluiting in de speakon is gemaakt (geluid uit de eindtorren pfff betekent dat er vermogen werd geleverd op dat moment) is het zeer waarschijnlijk da mcguyver gelijk heeft.

De bovenste voedingsrail schakelt niet meer aan. Kan zijn dattie apart gezekert is en dat die zekeringen eruit liggen (dan heb je geluk).
                          Meestal blijft die rail namelijk hangen (aan staan) en word de amp veel heter. Hangt af van of het een mos of bipolair schakelelement is.
                          (bipolair blijft hangen, mos is moeilijker kapot te krijgen, maar indien kapot dan meestal geen geleiding meer)

Ook waarschijnlijk dat er te weinig signaal word aangeboden, maar dat is altijd te checken aan de sign/clip ledjes op de amp.

of je zit gewoon te kloten (ook zeer waarschijnlijk ) misschien zitten er uberhaupt geen meerdere voedingsrails in, ken die amp niet...
                          knoppen en waarden :)

Comment

• Michel_G
                            • Dec 2003
                            • 376

Zal inderdaad wel zitten te kloten

Maar ik ga hem morgen (zondag) nog weer even aanlsluiten en even kijken wat ik nog meer te weten kan komen.
                            Is weer terug !

Comment

• Michel_G
                              • Dec 2003
                              • 376

Heb hem vanavond uitgeprobeerd (met nieuwe kabels en op mijn turbosound boxen) en hij gaat zeker hard (mijn turbosound zijn 250 watt rms 500 program) en die konden hem niet aan, en die moeten toch tijdelijk wel ong. 500 watt rms kunnen hebben (ipv program).

Zeker met die turbosound boxen klinkt het echt super strak !!! Bedankt voor al jullie hulp en dergelijken.

Het zal dus onder andere toch aan een te zwak ingangs signaal hebben gelegen.
                              Is weer terug !

Comment

Working...