amps en weerstanden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mice_p
    • Jul 2004
    • 3

amps en weerstanden

Mannen,

kan iemand mij uit leggen wat hoeveel en hoe zware speakers ik aan een amp kan hangen die de volgende specs heeft;
    960W RMS per channel @ 2 ohms, 1 kHz 1% THD; 690W RMS per channel @ 4 ohms, 1 kHz 1% THD; 440W RMS per channel @ 8 ohms, 1 kHz 1% THD (Bridged Mode, mono); 1930W RMS per channel @ 4 ohms, 1 kHz 1% THD; 1450W RMS per channel @ 8 ohms, 1 kHz 1% THD

Ik begrijp nog steeds niet hoe je dat berekend. Wat is de formule?

Alvast bedankt
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Tis een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de speakers en je versterker maar meestal moet je versterker 1,5 tot 2 maal zwaarder zijn (als je naar het RMS vermogen kijkt)

Je zou dus 2 speakers van ongeveer 250W eraan kunnen hangen.

Boyz... Correct me if I'm wrong.

Comment

• Mice_p
      • Jul 2004
      • 3

ja maar hoe zit dat dan met de weerstand van je amp en je speaker, als je 6 speakers van 300 watt @ 8 ohm hebt hoe zwaar moet dan je amp zijn?

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

6 speakers in totaal en dan 3 per kant neem ik aan???

Volgens mij zou je dan een versterker moeten nemen van ongeveer 1200W rms @ 2 Ohm. Maar niet helemaal zeker.

Als je per kanaal dus 3 paralel zet krijg je 1/8 + 1/8 + 1/8 = 3/8
        8/3 = 2,7 Ohm

Maar ben niet helemaal zeker over het vermogen...

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Drie speakers van 300 Wrms per kant (parallel), resulteert in een versterker die in principe 900 Wrms per kant kan leveren @ 2,7 ohm. Een versterker die 900 Wrms levert @ 2 ohm, zal dus minder vermogen leveren @ 2,7 ohm. dat vertaalt zich inderdaad theoretisch naar zo'n 1200 Wrms @ 2 ohm.
          Pas je dan de 1,5 á 2 keer regel toe, dan kom je dus op 1800 -2400 Wrms @ 2 ohm.
          De versterkers die je daarvoor nodig hebt zijn niet te betalen, dus zul je op zijn minst 2 amps moeten gebruiken. Amps die op 2 ohm stabiel draaien gedurende een hele avond op vol vermogen zijn sowieso erg duur.

Om welk merk/type luidsprekers en versterkers gaat het hier eigenlijk?

Mvg Johan

Comment

• Ideedeluxe
            • Sep 2002
            • 84

Versterkerspecificaties lijken sterk op ADJ V3000.

John
            When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

• Mice_p
              • Jul 2004
              • 3

Het zijn idd de specs van de v-3000 maar die heb ik even willekeurig gepakt het gaat me om de berekening.

Als ik het goed begrijp pak ik per speaker de weerstand bijv 8 ohm.
              dat tel ik op. bij 2 speakers 2/8 = 1/4? (klopt dat?)
              ik de het watt (rms) op bijv. 900 Watt

dus dan zoek ik een amp die minimaal 900 Watt @ 4 ohm trekt

Klopt dat mannen?

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

citaat:ik de het watt (rms) op bijv. 900 Watt
                Heb je dit zelf wel nog eens nagelezen?

De berekeningen hangen af van hoe je je luidsprekers wilt aansluiten. in serie of parallel. Aangezien serie bijna nooit voorkomt zal je dus ook wel parallel bedoelen.

je berekent dan als volgt de impedantie(= weerstand bij wisselspanning):

je hebt bv 3 luidsprekers van 8 ohm. deze zet je allemaal parallel.
                dan is er een formule waarmee je de vervangingsimpedantie(= impdeantie die je versterker uiteindelijk op zen klemmen krijgt) mee kunt berekenen. 1/(1/z)+(1/z)+(1/z)+... = ... ohm.

Z is de impedantie en die is in dit geval 8 ohm. dus:
                1/(1/8)+(1/8)+(1/8)= 2.66 ohm

je kan de formule dus gewoon uitbreiden naargelang je aantal luidsprekers.. maar meer dan 2 per kant komt niet zoveel voor

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

R = (r1xr2) / (r1+r2) dus:
                  (4x4)/(4+4) = 16/8 = 2 ohm, en
                  (8x8)/(8+8) = 64/16 = 4
                  bij parallel.

serie is gewoon optellen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Comment

Working...